För långa tänder!
Jag fick ta över en kanin för två månader sen och dog ganska nyss jag fick lov att ta bort den för att den hade så långa tänder och den hade bara två stycken. Nu har jag en ny kanin och vill inte att det ska hända samma sak. • hur mycket pellets ska en lejon hivad kanin ha per dag? • och hur ofta kan det få typ morot eller något annat kaninen älska? • hur ofta ska det få Nytt Hö? vi har häst så vi har gått om Hö.
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
1. Vad ska du ha kaninen till? Jag ger inte mina mer än 0,5 dl per dag.
2. Knappt en gång i veckan ens. Grönsaker och frukt för kaniner är som choklad för oss. Ge grenar istället!
3. Kaniner ska alltid ha fri tillgång på hö. Så kaninen ska alltså alltid ha tillgång till nytt hö.
Apropå tänderna så är grenar det bästa alternativet och måste nästan finnas hos kaninen. Äppelgrenar är en stor hit här hemma, kaninerna älskar det! Kaniner måste alltid kunna ha tillgång till att slipa ner sina tänder, därav höet och grenarna.
Innan du plockar grenar, se till så att de ej är giftiga!
Jag har gett lönn, äpple, och björk.
Björk producerar dock ett gift längst ut i topparna på vintern, så klipp av ca 5 centimeter av varje topp innan det ges isåfall.
/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning ღ
Jag har inte haft ett sånt problem med de andra jag haft jag tog över en kanin som inte haft nå Hö alls så jag tog över den för jag tyckte så synd om den så den åt inget förutom Hö men jag var intresserad hur mycket ni andra ger era kaniner Den jag har nu får en matsked pellets vartannan dag och har ett Hö nät så det hållet sig fräscht;)
#1 Nu är du ute och cyklar, frukt, morötter och andra söta saker är godis. Däremot persilja, kål i mycket små mängder, roccula osv är jättebra mat! 1-3 ggr i veckan räcker gott att ge.
TS; ge nytt hö så fort det är slut. Min lejonhuvade får 0,5dl pellets, tror inte jag har superkvalité på höet eftersom han faller ur sig på mindre. På ett bra hö klarar en kanin sig, men man måste ha koll på värdena på höet så inte kaninen får brist på något. Jag är en lat person av mig så mina får pellets, just för att jag inte har koll på värderna. Det blir mer pusslande eftersom man måste testa sig fram till ett lämpligt foder istället för att direkt kunna hitta det som har matchande värden till höet.
Våra kaniner äter inte pellets (har inte lejonhuvade utan gottisar men det ska visst vara lite individuellt för kaninen) alls utan bara hö, grenar och "godis" (grönsaker främst för c-vitamin, alfa alfa groddar är riktigt populärt här) ibland.
Våra kaniner äter minst 5 liter löst packat hö/dag, dom som äter mer kan äta det dubbla. (jag har märkt att är det löst packat äter dom bättre)
Nytt hö får dom 2 ggr/dag samma som med vatten.
ett tips? när det gäller mer sockerrika grönsaker och frukt (tex morötter och äpplen) är att man äter frukt köttet själv och så får kaninerna skalen som är betydligt mer fiberrikt.
l'm back
Tack för svaren:)