Finns det olika sorters normalpäls?
Vi har en blandrashane, okänd blandras, men enligt rykte finns det hermelin, någon harvariant och kanske rex i honom (dock finns inge rexliknelse hos någon av föräldrarna). Han har vad jag kallar det en normal päls.
Sen har vi en dvv hona med normal päls.
Dock ser jag, framför allt nu när vinterpälsen kommer att vår hane har en mycket tätare päls, men inte så långa hår. Hårstråna pekar mer utåt än följer kroppen bakåt (svårt att förklara men..)
Honan har inte lika tät päls men definitivt längre strån.
På sommaren tycker jag mig inte se någon skillnad på pälsen på dem.
Därför undrar jag nu har olika sk normalpälsade kaninraser olika pälstyper ändå, eller är det någon av mina kaniner som är annorlunda i pälsen? Hur ska en normal vinterpäls ser ut?
Det egentliga svaren är väl nej. Normal är normal.MEN verkligheten stämmer inte alltid överens med teorin. Kaniner kan ha olika kvalité på pälsen. Det kan röra sig om kortare/längre pälsstrån och hur täta de är, trots de är normalpälsade.
Jag hade en kanin som var 50% rex kanin och hon var alltså rexbärare. I teorin ska man inte kunna se/känna någon skillnad på hennes päls och en "vanlig" normalpälsad kanin. Men hennes päls var något kortare och mjukare än vanligt. Samtliga syskon i kullen hade också denna "variant" av normalpäls. Min teori att det har göra med att de var just rexbärare. Jag menar inte att det alltid syns/känns att en kanin är t.ex. rexbärare men att ibland kan man göra det.
Jag tycker inte att jag ser någon skillnad direkt mellan vinterpäls och sommarpäls. Möjligtvis att vinterpälsen känns tätare och tjockare.
Kaniner har olika päls typer efter som det byter från vinter till sommarpäls blir den annorlunda.
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
Alla har inte lika som de andra:)
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
#2 Det är samma pälstyp, men sommar och vinterpäls är olika tjock bara. Har inget att göra med att det blir ett annat pälsslag😉
#1 Tack för svar. Om det nu är så att någon av hans föräldrar är rexbärare, så kanske det beror på det. Lustigt att det bara blir skillnad på vintern dock.

Normalpäls är alltid normalpäls, däremot finns det massor med olika pälskvalité. Jämför en belgisk hare-päls med en dvv-päls, bådas har normalpäls men skillnaden är milsvid :)
Emelie,
Proximas Dvärgkaniner
#6 intressant! Vad är det för skillnad? Jag har ingen erfarenhet av belgisk hare.