Dräktig hona?
Nu jag lite frågor. Men hur märker man om honan är skendräktig?? Och hur man märker om hon är dräktig?
Min hona har en tjock mage och hon har svullna spenar. Hon är lite trött och hon vill helst inte att man kommer och stör henne. Så jag tror att hon är dräktig vad tror ni? Hon blev parad den 22 oktober. Så hon borde vara dräktig :)
Tycker det är svårt att exakt säga vad som avgör om en hona är skendräktig?. En del kaninhonor brukar boa med päls tidigt (inom 2 veckor) andra jag har haft har gått i ca 30 dagar och utvecklats precis som om de vore dräktiga. Det ändå sättet att vara helt 100 på om hon inte har ungar är att kunna känna om det är ungar. Tyvärr är det ingenting som jag kan själv, utan brukar kolla med ett par uppfödare i närheten.
Men eftersom din hona snart har gått klart tiden kan du lika gärna sitta och vänta på att det kommer ungar. Lika bra att vara förberedd på att det kommer ungar än att det inte kommer 🙂
jag känner att det är nått som rör sig.. Men en skendräktig? hona måste bara vara det i 2 veckor eller nått?
#2 - Det tycker jag låter lite konstigt, om det stämmer så är det ingenting jag har hört. Och jag har ändå pysslat med kaniner och Avel i snart 8 år. Men absolut kan jag ha missat någonting. Men att skendräktigheten är olika från individ till individ är helt klart.
Jag skulle i alla fall rekommendera dig att ha "bebisar" i tankarna 🙂
Hur är det nu?
Har hon börjat bygga? Finns det kaninbebisar?
nej hon var skendräktig?! :(