Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 879 ggr
Texpie
0

varför beter de sig så här?

Hej!

Vi har två kaniner som oftast är lösa i lägenheten. En kastrerad hane på 7 mån och hona på 5 som vi har haft ihop i snart 3 månader. Problemet är att de inte verkar vara riktigt harmoniska. Ofta jagar de varandra runt hela lägenheten, gör en massa konstiga ljud och försöker "sätta på varandra". Nu idag försökte hon sätta på hans huvud och efteråt var det något klet på golvet där, vad hände? Det händer också att de försöker sno maten från varandra exv om  den ena har fått en bit morot innan den andra. Men de kan också ligga tätt ihop och vila eller putsa varandra, ibland slänger den ena sig ner på sidan bredvid den andra.

Hanen är ganska nyfiken och framåt, men har börjat hata att bli hållen och krafsar, bits och biter i tröjor mm, vill minnas att det var bättre/lugnare tidigare (tonårsproblem?) Han kan också komma fram och krafsa/bita på en om jag till exempel ligger på golvet och han biter "aggresivt" i pinnar och leksaker. Honan var ovan vid människor när vi fick henne men börjar bli mer tillgiven. är hon i buren verkar hon njuta av att man klappar henne, men när hon är lös sticker hon direkt när man försöker klappa henne. Och om hon får mat och han närmar sig flyttar hon ofta på sig.
De är båda oftast rumsrena, men de senaste dagarna har vi hittat kissfläckar lite överallt, är det revirmarkeringar?

Vad gör de, är de vänner eller ovänner, blir de stressade eller njuter de av varandras sällskap?. De kanske är svårt att svara på efter en beskrivning bara, men det är våra första kaniner, så alla tips? och tankar mottages tacksamt!

tlover
0

det kan vara rangbestämmelse, fel kön på honan eller brunst som står bakom juckandet (honor kan sätta på hanar om dom är riktigt brunstig, dom låter också konstigt ibland om dom är brunstig och kan bli aggresiva eller skygga).

alla mina hanar tycker att kvistar "ligger fel" då jag lägger in kvistar, och då kan dom se lite aggresiva då dom flyttar dom. Det kan vara tonårsproblem med krafsningar/bitningar då han plockas upp men han kan också helt enkelt inte tycka om att plockas upp.

det är vad jag kan komma på rakt av av din beskrivning

l'm back

Texpie
0

Tack för svaret!

jo, jagandet och juckandet tror jag också var att dom försöker bestämma rangordning, men hur länge håller de på med det? det verkar stressande för dem och jag är rädd för att de ska slå sig när de springer runt som skottspolar och jagar varandra…

Kan honor sm brunstar börja kissa lite över allt (inte så mycket på varje ställe utan ganska små pölar)?

tlover
0

Jag har inte riktigt haft kaniner i flock (dom är okastrerade avelskaniner hela bunten) så jag vet inte hur länge det kan hålla på.

ang kisseriet är jag inte hundra heller, jag tror honor kan börja kissa mer men jag är inte alls säker.

l'm back

Texpie
0

Okej, nu tog jag honan på bar gärning med att kissa, dessutom när hon hoppade över hanen, så att det kom på honom. De senste dagarna har han haft lite tovig päls, kan det vara detta det beror på ?! Varför gör hon så? Hon har aldrig kissat utanför buren innan… Och har ni något tips? på vad jag ska göra?

Zabbio
0

Det är rangbestämmande. De är ju i "tonåren" också så det finns nog en del hormoner som spökar även om de är kastrerade.

Jagandet i sig är egentligen ett relativt sunt beteende. Det är lek blandat med allvar. Slagsmål och stress blir det när de biter varandra, drar loss päls osv i jakten. Lite som småbarn/syskon - ofta kan de bråka med varandra och vara osams, men egentligen älskar de ju varandra ändå och trivs ihop för det mesta. Eftersom kaninerna putsar varandra, gillar varandras sällskap relativt ofta och inte drar päls eller bits så är de nog inte stressade egentligen. Utan håller bara på och testar varandras gränser.

Kan däremot helt förstå att det är tråkigt och jobbigt med massa kissande och trams, tyvärr har jag ingenbra lösning på det. En ensam kanin sätter man ju ofta in i ett mindre område tills den är rumsren där, om den har svårt för det.. mebn två kaniner som håller på och testa gränser ska man ju inte stänga in tillsammans i mindre yta. Hopas att någon har en annan lösning på revir/dominans kissandet.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Texpie
0

Tack för ett bra svar! Då ska jag inte oroa mig för jagandet, det låter som en väldigt rimlig förklaring! Just när det gäller honans kissande undrar jag om det kanske har med  brunst att göra iom att det är mest "skvätt" och efter lite googlande har jag läst på flera ställen att de kan skvätta när de brunstar. Tycker ni det verkar rimligt att hon kan vara i sin första brunst nu om hon är född på midsommarafton (lejon/hermelin-korsning)? Sen är ju frågan vad man gör åt det (vill helst inte kastrera henne i första taget), lite tråkigt med kissfläckar överallt…

Zabbio
0

Det kan vara första eller andra brunst :)

Som sagt har jag tyvärr inga råd om det.. jag har ju mina i halmad Hage så några småskvättar här och där märker jag nog inte ens.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

susanne lundberg
0

Hej jag hade det likadant, men jag steriliserade honan oxå för att hon inte skulle va för dominant, nu e de bästa vänner o inget kissande utanför buren:-)

tlover
0

#6 det kan vara hennes andra brunst också (dom brunstar inte alltid lika mycket varje gång) inte bara första (som #7 säger) jag har haft en som födde sina ungar vid 5½ månaders ålder (tjuvparning som ni kanske förstår, men hon klarade det galant).

Vissa kaniner kan vara vad man själv skulle anse väldigt tidig med könsmognad.

l'm back

Texpie
0

Okej, det är så spännande, men jag hoppas hon slutar snart, annars får hon hålla sig i buren :/ Tänkte att det var första iom att det är första gången jag märker att hon är konstig, men det kan ju vara som du säger att hon inte brunstade lika mycket tidigare. Tack för alla svaren!