Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 3088 ggr
BeccaTilda
0

Skabbräv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kollade ut genom fönstret och där gick det en räv, först såg den jätte fin ut, men sen fick jag syn på bakdelen och började typ gråta! Baktassarna och svansen var i stort sett bara skelett! Vad gör man? Nu har den sprungit iväg men stod och åt på något bland några buskar ett tag så hann få en liten bild på den, dock bara framdelen.. Brukar inte gilla rävar då jag har kaniner, men denna va det ju synd om :( Synd inte så bra, men ser ni det lilla huvudet?

tlover
1

man kontaktar närmaste jägare, vet man inte vem det är fråga polisen, dom har jägare som tar hand om vilt som skadats av trafiken.

l'm back

BeccaTilda
0

Min morfar är jägare så tänkte ringa honom, men asså, hur ska dom kunna hitta den nu?

tlover
0

antagligen med åtel eller fällor

l'm back

Alvsas
0

#3 Kan dem inte råka fånga fel räv?

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

tlover
0

#4 det beror ju på vilken teknik dom använder, gäller det åtel så ser dom ju räven, och det finns ju levande fångst fällor även för tex rävar.

l'm back

Alvsas
0

#5 Jaha🤐

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

Katti
1

Fällor som fångar dem levande är det enda som är tillåtet! Skabbrävar som är illa däran går inte långt, så de brukar inte vara så svåra att hitta annars.

BeccaTilda
0

Vi har iof en rävbur att fång djur i, borde sätta ut den kanske. Är av nät så räven får bra luft m.m. Sen så dör den naturligtvis inte, utan bara fångas in. Sen ringa morfar och be honom skjuta den.

pernillaoscarsson
0

Ja, skabbrävar brukar hålla sig runt husen där det är enklare att hitta föda. Så be din morfar lägga ut fällor t.ex där du såg räven. Stackarn ska ju inte behöva lida. Inte heller smitta andra. :/

BeccaTilda
0

Någon som har koll på hur det smittar? Har utekatt som vi matar på altanen..

tlover
0

#10 jag skulle ta in den under tiden, skabb ska kunna smitta till olika djur, och det är ju onödigt att det skulle smitta katten (jag är inte hundra på om det smittarkatt men hund och människa ska kunna smittas)

l'm back

pernillaoscarsson
0

Tydligen inte jättevanligt att katter smittas. Jag kollade på Agrias hemsida och där stod det att hundar minskar risken för att bli smittade ifall de får fästingmedel som t.ex frontline. Det samma borde gälla katter. Dock tycker jag personligen att man inte ska använda sig av medel med gifter i på djur. Min hunds epilepsi utlöstes t.ex utav just frontline. Se istället till att bli av med räven och bidra till att minska smittspridningen.

Här är länken till Agrias hemsida http://www.agria.se/katt/veterinar/q/f3e1bd7ca1b38a40c12577c2003d86fc

BeccaTilda
0

#11 Fungerar inte. Hon har bott ute hela sitt liv och min mamma är super allergisk tyvärr :/ annars hade vi ju tagit in henne direkt! #12 Vi har haft mycket skabbrävar här omkring och hon har ju aldrig smittats innan såå… Men man vet ju aldrig :o

pernillaoscarsson
0

Kanske det fungerar med typ bernstenshalsband? Finns det för katter?

tlover
0

#13 ok jag förstår, vad jag förstår så kan man bota skabb på husdjur (man kan i alla fall det på människor) så du får hålla koll så att du kan agera snabbt ifall det skulle hända.

men oftast så håller sig katter borta från rävar vad jag förstår, förutom vår då hon jagar dom.

l'm back

BeccaTilda
0

#15 Det hoppas jag verkligen man kan? :o Men smittar det genom att de nuddar varandra eller på annat sett?

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
0

RävSkabb kan man bota på djur med behandling men det är dyrt och dom måste ligga inlagda på djursjukhus under behandling eftersom det är väldigt påfrestande för kroppen och väldigt smärtsamt. Och även när hunden blivit av med skabben så måste man fortsätta behandla en period till för annars är risken stor att dom utvecklar sekundera infektioner. Misstänker ni att katten fått skabb så får man åka in till vet för och ta ett blodprov för att se om djuret börjat bilda antikroppar mot rävskabb. Människor kan också få rävskabb men där kallas det oftast för skenskabb eftersom det är ett främmande värddjur och skabben inte överlever speciellt länge, därför är det ganska lättbehandlat på människor. Sambons föräldrar hade en hund som fick det. Det kan räcka med att dom går på samma ställe där en räv med skabb nyligen varit och tex kliat sig. Det bästa för rävens skull är som dom andra sagt att låta den få somna in. Rävskabb är väldigt plågsamt för dom att ha. :(

BeccaTilda
0

Oherregud!!! Hur märken man om katten fått det då??

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
1

#18 dom kliar sig väldigt mycket, börjar oftast runt öronen men sen brukar det märkas runt svansen, insidan av bakbenen ryggslutet osv. Man får hålla utkik efter små rivsår och frenetiskt kliande. Ju snabbare man upptäcker desto bättre. Men jag skulle nog inte oroa mig för mycket om jag var du, katter är smarta djur och dom brukar hålla sig borta från rävar, skabben har dessutom väldigt svårt för att överleva utan sitt värddjur när det är väldigt kallt eller väldigt varmt så såhär års hade jag inte oroat mig för mycket. Men bara håll ett extra öga på kissen. :)

Katti
0

Katter får inte rävskabb utom i extrema undantagsfall (djur som redan är mycket försvagade av annan sjukdom).

Rävskabb på hund är både lätt och (relativt) billigt att behandla. Antingen med injektioner (2-3 stycken) med Ivomec eller med bad (även där 2-3 stycken) i en speciell receptbelagd vätska. Har haft det på mina hundar flera gånger och det var inga problem.

De kan bli smittade av att gå där räven har varit. De behöver alltså inte träffas.

BeccaTilda
0

Tack för infon! Kände mig inte lika nervös längre! :)

pernillaoscarsson
0

Hittade en intressant text på Djurens Ö's sida.

"Rävskabb

Rävskabb orsakas av små kvalster, Scaroptes. De borrar sig in under huden och livnär sig på värddjurets kroppsvätskor och hudavfall. De orsakar kraftiga hudinflammationer med stark klåda och tovig, ”krusig” hud, något som brukar synas efter ca 2 veckor. Senare uppkommer kraftig mjällbildning, håravfall och avmagring. Djuren kliar upp sår som blir infekterade, och om de inte får behandling dör de efter ca 2 – 4 månader. I Sverige finns bara lite erfarenheter av behandling av rävar, däremot behandlas varje år hundar som smittats. I utlandet har man däremot i många år behandlat rävar med skabb, i princip på samma sätt som man behandlar hundar. Det finns olika sätt att gå till väga, beroende på hur långt sjukdomen har gått och främst; på vilken möjlighet man har att medicinera räven. Det effektivaste är givetvis om räven kan fångas in och får både antibiotika och injektioner av ivomec, den medicin som oftast ges åt hundar. Nu finns det tyvärr få som har tillstånd att fånga in en vild räv, och medicinen kan bara ges av en veterinär, så detta alternativ kan förmodligen uteslutas i dagsläget. Däremot, om man har en skabbräv som ”besöker”  en regelbundet genom att man t.ex. lägger ut mat till den, så finns möjligheten att lägga medicinen i maten. OBS! Det är viktigt att de har tillgång till friskt vatten, då de gör av med mycket vätska p.g.a. av skabben. Medicin, som t.ex ivomec kan läggas i maten, 3 till 4 ggr med ca 10 dagars mellanrum.

Ett annat alternativ som nyligen upptäckts vara väldigt effektivt är homeopatmedicin! Detta är ju inte heller receptbelagt. För att läsa mer om hur man kan rädda skabbrävar genom denna nya metod, gå in på www.derbyfoxes.org Här kan ni läsa hur man går till väga, och vi är tacksamma för om du bestämt dig för att försöka hjälpa till. Vi har själva ingen erfarenhet av detta och är tacksamma för om ni hör av er till oss och mailar in erat resultat på fox@djurenso.se Fota gärna räven innan och efter behandlingen om möjlighet finns.

Man bör dock ha klart för sig att skabb är en oerhört plågsam sjukdom, så i fall där det gått väldigt långt kan tyvärr avlivning vara det humanaste alternativet. Kontakta då den lokala viltvårdaren för att få hjälp. Men som sagt, om sjukdomen inte tagit över finns goda chanser att räven kan bli frisk genom rehabilitering. Vi hoppas att även Naturvårdsverket inser det en vacker dag.   

En räv som du bara ser passerar och har skabb, vad gör du?

_Råkar du bara se en räv som passerar i området där du bor och som du misstänker har skabb, (skabbrävar rör sig ofta ute på dagen, till skillnad från helt friska rävar som i de flesta fall föredrar skymningen) och som du vill hjälpa så kan du göra så här: etablera en "matningsplats" i närheten där du såg räven passera. Rävar strosar omkring i sitt revir och håller sig oftast där. De har oerhört bra luktsinne och kommer att hitta maten. Lägg gärna ut maten vid skymningen, eller i annat fall, göm den i en gammal rotvälta eller liknande och täck med löv. (I annat fall kommer kråkor eller andra fåglar äta upp den.) Har den hittat mat på ett ställe en gång kommer räven att "kolla" av det stället om och om igen. Du kan också inspektera området runt matningsplatsen, efter ett tag "markerar" räven sin plats med sin spillning lite här och var i närheten. (Påminner om katt/hund spillning)men har en markant frän doft. Är maten borta är det ju också ett tecken på att räven hämtar den varje kväll/natt. Mata med allsidig kost eftersom rävar är allätare. tips? är kött, fisk, ost, hundmat, kattmat m.m. Ställ gärna ut vatten också eftersom skabbrävar förlorar mycket vätska. Behandlingen mot skabb beskrivs i stycket ovan**."

Länk till sidan där texten är tagen finns HÄR

**_Kanske värt ett försök att mata den och blanda i medicin? Jag är ju lite emot att döda djur samtidigt som jag inte vill låta dem lida. Men går det att hjälpa den stackars räven utan att blanda in döden så tycker jag att det är värt ett försök :) Vill du inte så tycker jag att ni ska få slut på dennes lidande och kanske kontakta någon, polis eller naturvårdsmänniska i och med att detta inte var den första räven ni haft i området med skabb?

Zabbio
1

Vår hund fick väldigt ofta rävskabb när hon var unghund (bor man på landet så.. de sköt skabbrävar också men det är ju lätt at missa någon.. en gång sköt de en frisk räv, det blev jag lite purken på. Tog inte ens hand om kroppen och pälsen utan bara dödade och lämnade den där.. respektlöst.)

I vilket fall, hon fick skabb ett par  gånger om året. De flesta gångerna åkte vi till en mindre klinik, kostade 600kr, fick ett medel (minns inte om det var tablett eller spruta) och så var det med det. En gång åkte vi til djursjukhus, kostade  2000kr och de kunde inte säga vad det var trots att vi påpekade skabb. Vi fick massa anti-kli schampo och råd att byta foder.. åkte till det vanliga stället dan efter, konstaterade skabb direkt, hon  fick behandling och blev frisk. För en fjärdedel av priset..  Sen blev hon anttagligen immun efter ett antal gånger, för nu är det 7-8 år sedan hon blev sjuk i skabb :)

Katterna har aldrig smittats. De är utekatter.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

BeccaTilda
0

#22 Intressant läsning! Mata den är nog inget alternativ, den självdör nog när som helst :/ tror vi under några år hittat 2 döda skabbrävar på vår tomt. Vill ju gärna kontakta polisen men misstänker att de inte gör något åt det. (De kom inte ens och kollade när det blivit inbrott hos oss och någon lämnar skräp). Ser jag den igen ska jag ringa morfar direkt så han får ta med sig bössan. #23 Stackars vovven, typiskt att hon drabbats mer än en gång! Hoppas inte min misse blir smittad heller då!

Zabbio
1

#24 Jo, fast å andra sidan är hon ju immun nu ;) Det upptäcks ganska snabbt på sällskapsdjur, speciellt när man känner igen symptomen :)

Det är ovanligt att rävskabb går på katt, däremot finns någon slags kattskabb som å sin sida sällan drabbar hund eller räv. Men det är bäst att vara uppmärksam i alla fall, man vet ju aldrig om ohyran får för sig att mutera eller om något annat ligger bakom. Men du kan nog känna dig ganska lugn ändå. :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

BeccaTilda
0

#25 tack för all info du med! :) känner mig helt klart tryggare :)

tlover
0

#24 jag skulle ringa idag, så att han vet att den finns i området. Du bör inte vänta tills du ser den igen då den räven ska få dö så snabbt som möjligt enligt mig. (som sagt man kan locka rävar med åtel, särskilt vad jag förstår skabbrävar).

ang #16 så har du fått svar som är mycket bättre än vad jag skulle kunnat ge 🙂

Jag skulle hålla ett extra öga på katten och kolla över kaninburarna.

l'm back

BeccaTilda
0

#27 Kan ta det i morgon då, idag har han ingen tid till det. Men ska dit i morgon så ska ta det då! Katten absolut, kaninerna har jag i boxar i ett kaninhus, så är nog ingen fara! Sålänge jag inte har dem i gårdarna, och det tänker jag inte ha sålänge jag är säker på att den inte är död :/