förbered för en kanin.
får en kanin snart och är det nåt man bör förbereda till den. den kommer vara 8 v inna jag hämtar den. och en till grej vad är det första man ska göra när man tagit hem den. ska man låta den gå runt lite. ska man låta den vara nån dag. fast den är ju köpt av en uppfödare och är supersnäll ska man ändå låta den vara nån dag?:)
Det du ska ha klart är ju bur, strö, hö, foder och skålar, d.v.s. alla bas grejor🙂
Jag tycker det är individuellt hur man ska göra med en nyinflyttad kanin. En del är väldigt tama och nyfikna direkt, de behöver man inte låta vara i fred så mycket. Är de däremot ganska tillbakadragna så kan man låta dem spana in och vänja sig med de nya omgivningarna någon dag. Man brukar kunna märka ganska omgående hur de är sedan man fått hem dem.
Hej om du vill få den rumsren så e det bra att bara ha den i knäet eller där du e tex i soffan eller sängen eller på golvet men ha kontakt hela tiden, när det gäller att skutta fritt så hade jag väntat några dagar eller en vecka, just för att den ska göra sina behov i buren :-)
Så fin. Om den är lite tillbaka dragen: Låt den vara lite själv i buren. Stick in handen och vänj den med din luckt. Sitt och prata eller sjung för den. Frammåt: Ta upp den men var inte för på. Låt den hoppa runt i sängen. Många små kaniner halkar på halt golv och lan tycka att det är otäckt Hoppas det får bra