Str på bur för 2 dvv?
Har precis fått hem 2 dvv på 7 mån och min önskan om att få dom rumsrena verkar inte riktigt slå in så fort som jag hoppats, nu behöver jag alltså införskaffa en bur (dom bor i en Hage av kompostgaller och vaxduk just nu vilket bara är temporärt så länge dom inte gör sina behov i lådan).
Nu till frågan: Vilken storlek på bur är minimum för två dvärgkaniner? 120 x 60 låter väldigt litet.
tips? på inhandlingsställe tas tacksamt emot också! Gärna där man beställer hem eftersom jag inte har bil/körkort.
På vilket sätt har du försökt få dem rumsrena?
Tips: För det första så får man börja med att sätta lådan där kaninerna gjort sina behov till största del. Ha olika underlag i buren och i lådan. Kaniner gör ofta sina behov samtidigt som de äter så att sätta höet med höhäcken ovanför lådan är en fördel. För att hjälpa kaninen att veta var den ska göra sina behov så kan det vara bra att lägga i all avföring som hamnat i buren, i lådan, och även att städa buren (eller hagen) ofta så att den inte finns någon avföring i övriga delar mer än i lådan.
Jag hoppas detta hjälpte lite, annars får du kanske testa med något annat, men en ny bur tror jag egentligen inte kommer lösa problemet. 🙂
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Tyvärr är det godkänt med 120x60, men hade haft max 1 kanin där i.
Minst 1kvm till två kaniner, men allra helst minst 1,5-2 kvm eller större.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Stått och plockat bajs och lagt i lådan och torkat kiss flera gånger om dagen, det blir lite tröttsamt 😃 nu har jag förvisso bara haft dom i 3 dygn så det är mycket möjligt att rumsrenheten visar sig snart!
Dom bajsar och kissar lika mycket överallt, dvs finns inget favoritställe att göra behoven på..
Men tack för tipsen :)
#2 Oj, vad litet… Lagen är bra tokig ibland tycker jag!
Tack för svaren alla.
#4 ja lagarna är hemska. men tror att när kaninerna "hittat hem" så hittar dom ett favorit ställe då är det bara att sätta dit en toa o lägga lite pluttar i den så fattar dom nog lycka till 🙂
Usch, nu är det bråttom med bur eftersom dom små busungarna har lärt sig att hoppa över kompostgallret och gör det stup i kvarten! Har fixat en (väldigt) temporär lösning, men nu måste alltså bur införskaffas.. *suck*