Sockerbeta?
Är det någon som har testat att torka sockerbetor? Har fått en hel hög med betor och tror inte mina kaniner hinner äta upp dom innan dom blir gamla…
tror nog att det går bra men ge bara blasten för säkerhets skull🙂
det är ju självklart bara liiite godis med tanke på det enorma socker innehållet 🙂
Ja det är därför jag tror att jag kommer få slänga hälften #2 ;) är ju bara lördag en gång i veckan ;P Så jag tänkte om man tar en potatis skalare och gör fina "remsor" så blir det inte så stora bitar och så blir det ju inte värsta sockerchocken…
ja det skulle säkert gå om du vänjer in dem noga på det 😎 kan man inte göra något annat med socker betor?
#2 fast fodersockerbetor har inte lika högt sockerinnehåll som vanliga sockerbetor (har jag nyss lärt mig) endel ger ju pellets med tex melass i så där finns det ju socker också.
(jag tror inte jag skulle ge, isåfall i en lika liten mängd som vi ger morötter vilket också är ganska sockerrikt, men då äter mina kaniner inte pellets heller)
l'm back
du måste nog torka strimlor i ugnen (som med morötter) annars är det risk att det börja mögla. finns säker någon video på Youtube om hur man gör när man torkar morötter i ugnen så gör du precis lika dant med strimlorna 😃
#4 vet inte, kaninerna har fått färsk sockerbeta innan, men det är inga stora mängder. Mina stackare får ju bara godis på lördagar ;) eller efter kloklippning Jag ska testa och torka en beta och se om dom vill äta det :)
#6 misstänkte att det var så, men det kändes bättre att fråga först om någon hade erfarenhet av det :) Men vet ju inte kanske sitter en torka-betor-expert här ;)
#8 i boken "torka mat" som jag har gör dom ingen skillnad mellan morötter och andra rotfrukter
l'm back
#8 tack :) då kör jag på samma sätt som jag gör med morötter :) vem har skrivit boken? Hade varit intressant att läsa…
#10 boken jag tipsade om?
Eric Tornblad har skrivit boken ISBN 9789186773816
l'm back
#11 tack så mycket :)