Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1931 ggr
EmmaFran
0

Sockerbeta?

Är det någon som har testat att torka sockerbetor? Har fått en hel hög med betor och tror inte mina kaniner hinner äta upp dom innan dom blir gamla…

moizzz
0

tror nog att det går bra men ge bara blasten för säkerhets skull🙂

moizzz
0

det är ju självklart bara liiite godis med tanke på det enorma socker innehållet 🙂

EmmaFran
0

Ja det är därför jag tror att jag kommer få slänga hälften #2 ;) är ju bara lördag en gång i veckan ;P Så jag tänkte om man tar en potatis skalare och gör fina "remsor" så blir det inte så stora bitar och så blir det ju inte värsta sockerchocken…

moizzz
0

ja det skulle säkert gå om du vänjer in dem noga på det 😎 kan man inte göra något annat med socker betor?

tlover
0

#2 fast fodersockerbetor har inte lika högt sockerinnehåll som vanliga sockerbetor (har jag nyss lärt mig) endel ger ju pellets med tex melass i så där finns det ju socker också.

(jag tror inte jag skulle ge, isåfall i en lika liten mängd som vi ger morötter vilket också är ganska sockerrikt, men då äter mina kaniner inte pellets heller)

l'm back

moizzz
0

du måste nog torka strimlor i ugnen (som med morötter) annars är det risk att det börja mögla. finns säker någon video på Youtube om hur man gör när man torkar morötter i ugnen så gör du precis lika dant med strimlorna 😃

EmmaFran
0

#4 vet inte, kaninerna har fått färsk sockerbeta innan, men det är inga stora mängder. Mina stackare får ju bara godis på lördagar ;) eller efter kloklippning Jag ska testa och torka en beta och se om dom vill äta det :)

EmmaFran
0

#6 misstänkte att det var så, men det kändes bättre att fråga först om någon hade erfarenhet av det :) Men vet ju inte kanske sitter en torka-betor-expert här ;)

tlover
0

#8 i boken "torka mat" som jag har gör dom ingen skillnad mellan morötter och andra rotfrukter

l'm back

EmmaFran
0

#8 tack :) då kör jag på samma sätt som jag gör med morötter :) vem har skrivit boken? Hade varit intressant att läsa…

tlover
0

#10 boken jag tipsade om?

Eric Tornblad har skrivit boken ISBN 9789186773816

l'm back

EmmaFran
0

#11 tack så mycket :)