Städa buren!
Hur ofta brukar du städa burarna? hur många kaniner går i dom och hur stora är burarna? :)
Vi har så många burar att jag försöker städa minst en varje dag, gärna två. det blir så att dom blir städad ungefär en gång i veckan.
De flesta burarna är på bara 1 kvm och det går en i varje, en bur har fortfarande originalstorlek och har en mamma och två döttrar på 2 kvm (alla burar utom nödburarna är egentilgen 2 kvm men avdelningsbar).
Nu ju kallare det blir så kommer det bli svårare att städa varje dag. Då burarna frysit helt kommer vi gå över till ett slags djupströ system och städa då det är blia (blia = plusgrader på vintern) (det är pga detta som vi har en höjd på 1 m i burarna.)
l'm back
aha vad smart :) jag har bara spån ca 10 cm i alla burar :) det finns toalådor i två av burarna
Haha jag trodde det skulle vara ett inlägg om hur "dåliga" vi är på att städa burar haha så fel jag hade 🙂
Har en kanin i en 120 bur som har en toalätt som jag rensar vid behov ca 3-5 gånger i veckan, förr var det varje dag men inte nu längre då jag kastrerade honom. Resten i buren brukar rensas en gång i veckan/varannan vecka
//Joanna
haha ;) går han aldrig utanför toaletten?
Jag städar "skithörnan" 2 ggr i veckan. Buren är ca 4 m2, och innehåller 2 kaniner. Jag använder spån i den del av buren som städas. Övrigt består underlaget att delvis halm och mestadels sand.
#4 Haha han gör det när han tycker att skithörnan är för bajsig för honom men inte annars, fast när han inte kan komma till sin toalett så måste han ju göra utanför vilket man inte direkt kan säga till om då man faktiskt tagit bort toan för honom 🙂
//Joanna
va kul med så stor bur! #5 men hur går det med sand inga tecken på tryck sår? är det en box?
#6 det var en kanin att lita på! om du har honom inne kan du ju ha en tjock matta så underlättar städningen. men ute blir det nog för kallt :)
#8 Haha ja du jag har redan prövat matta men han gillar att äta på saker, allting rättare sagt. Så det går inte tyvärr ^^
//Joanna
vad synd :( är det kaninen på pb?
#7 vi har gjort om en gammal sandlåda till bur. De har en vanlig kaninbur inne i en sandlåda, och de har alltid tillgång till hela sandlådan. Sand är ett mycket bra underlag, inga trycksår och de tycker det är väldigt kul att gräva i sanden.
Här är en bild på buren, dock är hela taket mycket högre nu så att det är full ståhöjd överallt. De har flera avsatser på ena sidan så att de tar sig upp på burtaket och använder det som en hög sitthylla.
#11 ohh vad fint! supermkt lek utrymme direkt till buren så vill väl alla ha😃
Då jag bara har två kaniner brukar jag städa varje dag, de använder ett hörn till toalett så det är lätt städat. Har en tvåfacksbur så inga kaniner bor tillsammans. Varje fack är 60 cm högt & djupt samt 120 cm brett. //Linda
Jag städar buren ungefär varannan dag, men då tar jag bara toahörnet. Ungefär en gång i veckan fyller jag på mer spån och då tar jag rätt mycket så det går att "stuva om" och bara städa ur ett par gånger innan det är dags att antingen fylla på mer spån, eller tömma allt och rengöra ordentligt. Buren är en stor innebur på 120x50 nånting, men den står alltid öppen och kaninen har "eget rum" att hoppa omkring i som han vill. Jag är faktiskt imponerad över hur rumsren han är. Någon enstaka gång hittar jag ett par pluttar på favoritmattan där han brukar ligga och sola sig, men aldrig har kan kissat utanför buren :-)
Jag städar min kanins bur ungefär en till två gånger i veckan, men toalådan byts oftare. Det är en dvärgvädur, en hane och buren vet jag inte riktigt vad det är för storken men det är byggd av kompostgaller :)
Putt :)
Fyller på strö i toahörnan vid behov (typ varje dag) så att ytan är fräsch, men tar bara bort den en gång i veckan. Då tar jag bort allt blött eller ofräscht, strör Stalosan och sopar det rena som är kvar in till toahörnan. På så sätt blir det omsättning på ströet. Burarna är mellan 5 och 8 kvm och där bor 2-3 vuxna eller ett antal ungdjur. Hannarna bor i 2-2, 5 kvm.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.