Hane + hane??
Hej! Jag har bara en fråga. Det är två stycken som jag känner som vill ha två kaninungar ur min kull. Men igår när vi kollade märkte vi att de båda var hanar. Jag har hört många blandade åsikter ifall man ska ha hanar ihop med undrar om det är någon skillnad när dom är från samma kull??
Det är väldigt sällan hanar fungerar ihop, oavsett om de är ifrån samma kull och vuxit upp tillsammans. Jag har haft två kullsyskon, hanar, ihop. Trodde att det kunde fungera. Men när de blev fyra månader rök de ihop rejält. Fanns som tur var i närheten och kunde avbryta. Två kastrerade hanar kan fungera, men då måste man kastrera så fort bollarna trillar ner. Men tyvärr så fungerar de sällan ihop då heller och jag skulle aldrig ta den risken.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Jag har haft 2 hanar ihop, syskon som kastrerades så fort kulorna trilla på plats. De gick väldigt bra ihop, och var mer kärvänliga mot varandra än kombinationen kastrerad hane + hona som jag har idag.
Dock finns det ju aldrig garantier, eftersom det är levande varelser med egna åsikter vi snackar om
Jag hade två hanar från samma kull som kastrerades tidigt, men ändå började dom bråka och fick hitta nytt hem åt den ena och skaffa tjejkompis till den vi hade kvar.
Det fungerar ofta om man kastrerar, ibland om man inte gör det.
Har en avelshane med sällskap av en kastrerad hane.
Som alltid vid grupphållning är plats A och O, och en permanent yta där de kan bo och där de inte alltid ser varandra. Den ena ska tex kunna skutta runt i en del av buren och den andra i en del utan att de ser varandra. Då blir det inte samma psykiska tryck utan de kan umgås när de vill och vara ensamma när de vill.
Vill man ha hanar ihop bör de kastreras bägge två. Jag har haft okastrerade ihop till 6-7 månader (slakt) utan problem, men jag tänker inte hända att det fungerar hela deras liv. Jag vet dock folk som har flera avelshanar i grupp, tar ut en för att betäcka och sen släpper in den igen utan att det blir mer bråk än en liten jakt.
Hanar gör ofta upp snabbare än honor - som kan gå och små-testa längre. Å andra sidan är det något större risk att de skadar varandra i en hård uppgörelse, speciellt om bägge tycker att de är bäst. Så länge den ena ger sig och springer undan brukar det inte vara problem, men en jämnlike som anser att han bör vara boss kommer få mer stryk. Ibland kan en äldre hane och en unghane ha lättare att komma överens, de vet vem som är boss.
Sen måste man som människa ha lite is i magen när man sätter ihop kaniner. De måste få diskutera rangordningen utan att bli avbrutna. Men självklart ska man rycka in om de skadar varandra rejält, blir inträngda så att den undergivna inte kommer undan eller lägger sig på sidan och parkar med bakbenen mot varandra. (Har hänt mig nån gång, dock tog det bara en tiondels sekund sen var det uppe och efter det såg jag aldrig mer nåt bråk mellan dem. Dena ena fick ett litet rivsår som läkte utan behandling (tvättade med jodopax första dagen och höll koll på det). En sådan sammandrabbning kan så klart ta illa (ha alltid klippta och rundfilade klor vid hopsläpp) men den kan också hända blixtsnabbt mellan alla kaniner oavsett kön. Hinner de sära på sig innan du kommer fram och sen inte attackerar varandra mer så är mitt råd att avvakta och se. Hinner du fram och de fortfarande slåss så sära på dem. För det mesta blir det inga större skador ens när de ryker ihop, så länge klorna är hanterade och de inte får ligga och slåss länge utan att en ger sig. Jag har större problem med att honorna kan vara tjuriga långa perioder innan de accepterar varandra, mycket enklare med hanar som gör upp snabbt och har det gjort.
Men som sagt rekommenderar jag att man kastrerar dem, och att man är beredd på att just de två individerna inte kommer överens. För det är en risk det också, det förnekar jag inte.
Hona och hane kan vara mer lämpligt, dock kan en kastrerad hane vara lite översexuell ändå och få honan att tröttna.
Det är min åsikt och erfarenhet av att ha hanar i grupp. Jag anser att fördelarna med en väl etablerad grupp (oavsett kön) med hästlängder väger över risken att de skadas, och att kaniners oförmåga att sammarbeta är överdriven. Just med hanar är det lite större skaderisk, men det kan gå bra ändå och när de gjort upp (efter könsmognad) går det ofta bra så länge inga honor kommer in i bilden. Jag misstänker att många testar, ser lite pälstussar som flyger och avbryter kaninerna innan de hinner diskutera klart. Och att en del anser att alla ska gå ihop med alla annars går de inte med någon.. men ibland får man medla och bygga om grupperna för att det ska funka. Inte så lätt om man bara har två långöron förståss.
Min åsikt baserar jag på mina egna erfarenheter samt vad jag läst i olika forum, sett bilder och filmer på osv när folk berättat om sina erfarenheter.
Summan är väl att om de är beredda att kastrera bägge två så är det värt en chans. Men de ska alltid vara beredda på att två individer kanske inte går bra ihop, och ha en plan för det.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Hade aldrig testat att ha två hanar ihop, inte ens kastrerade. För hög risk samt onödig enligt mig eftersom det finns andra alternativ, bättre alternativ i mina ögon
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tycker du ska ställa krav på köparna att de ska kunna ha de särade ifall de ej fungerar tillsammans och kan dem det så ser jag inget fel med att de köper två hanar:)
Har haft det (ovetande) och dom rök ihop. Skulle inte våga försöka ens :)