Misstänkt tumör
Hej!
Känner att jag behöver lite råd då jag känner mig enormt kluven. För ett litet tag sedan upptäckte jag att min ena dvärgvädur började låta lite ansträngt när han andades, detta märktes mest när han tvättade sig, men han lät bara väldigt sporadiskt så jag lät det vara men höll lite extra koll på honom.
Han började nu låta oftare förra veckan och när jag kikade lite närmare på honom så såg jag även att hans började se lite sne ut i ansiktet, alltså han hade börjat dra lite åt sidan under nosen.
Jag var hos veterinären med honom igår och de misstänker att han kan ha en tumör i nosen. Då de ej brukar röntga huvudet på mindre djur hos dem så hänvisade han mig i så fall till djursjukhuset i Göteborg då de är mer erfarna när de kommer till sådana här fall.
Han gav mig då två alternativ, att antingen låta det vara då han är så pass gammal (närmar sig 7 år) och inte verkar ha några större problem av det då han fortfarande är pigg och äter bra. Eller att åka in med honom och göra en grundlig undersökning med sövning och röntgen, men att det även kan visa sig att de kanske inte kan ta bort den då den verka sitta lite dumt till (om det nu ens är en tumör). Är ju även en risk med att ta bort den om det nu är möjligt, känner att jag förlorar lite hur jag än gör.
Jag känner att jag inte vet vad jag ska göra. Lutar ju att åka in med honom för det känns som det rätta att göra, men jag är rädd att de ändå ska säga att det inte finns något att göra. Samtidigt som veterinären sa att eftersom han är såpass gammal så är det ju inte säkert att han lever så länge mer och det kan vara "onödigt", vilket känns väldigt hemskt att säga egentligen. Samtidigt så kanske han kommer leva i massa år till, både lungor och hjärta lät bra.
I slutändan så är det ju mitt beslut men jag skulle vilja ha lite åsikter från er. Vad hade ni gjort?
Blev ett väldigt långt inlägg det här :P
Håll koll på hans beteende. Kolla mat- och vatten-intaget. Kolla ifall han verkar må dåligt. Ökar hans läten bör du kolla upp det :)
Jag hade nog bokat tid för utredning hos erfaren kaninveterinär (t ex Bo Runsten på Blå Stjärnan). Tumörer i näshålan är inte det vanligaste hos kaniner (men kan såklart hända). Kanske troligare med annan sjukdom, pasteurella?