Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 668 ggr
ladoix
0

Problem kanin ??

Hej alla

Jag har en hona på lite över tre år.Problemet med henne är att hon är mycket vaktig av sin bur och hugger om man stoppar in handen i buren.För övrigt är hon världens snällaste och trevligaste utanför buren.

Är faktiskt rädd när jag ska stoppa in handen då hon har bittit till rejält ett antal gånger då hon har lyckats få tag på handen:/

Vad hade ni gjort om ni hade en sådan kanin ?

maalinh
0

Om hon är hur snäll som helst utanför buren - varför inte då göra "bursysslorna" när hon är utanför buren, så slipper du sätta in handen där medan hon är i den.

ladoix
0

Det  är en självklarhet att jag gör vid medans hon inte är i buren. fast det är inte lätt att få ut henne från buren då hon hugger efter en.Då det är problemet. Lättlurad är hon inte heller.

AkaiTsuki
0

När jag hanterat kaniner som hugger i buren så kommer jag oftast ovanfrån och tar på deras huvud, så jag vet att jag inte blir biten. Sedan så lyfter jag som vanligt ut ur buren, vissa är ju lite sliskiga och biter ändå men de vänjer sig.

Jag vet att jag beter mig som ett rovdjur som ska "ta" kaninen, men det är ju för bådas bästa. Jag vill inte att kaninen ska tycka det är okej att bitas och jag vill fortfarande vara säker i min hantering.

Men du vill antagligen kunna ta i saker i buren? :)

Jag har tränat min kanin att sitta på hyllan när maten kommer eftersom han var så glad i mat och även revirbenägen att han inte visste vad han skulle göra och högg fel ibland. Han kan det inte utantill helt, men han vet vad han ska göra för att få maten. När han sitter på hyllan har jag mer kontroll över vad han är på väg att göra, man har liksom tid att ta bort handen om det skulle vara nåt. 

Nu förtiden är han dock kastrerad och har inte blivit nafsad av honom sen dess men han har det fortfarande i sig, av instinkt tror jag. Jag kan ta i allt i buren förutom bajshörnan.

Några frågor? 🙂

//Joanna

Moggia
0

Min okastrerade hane är också lite sur på händer i sin bur, men å andra sidan så har han alltid sin bur öppen och har ett helt eget rum att hoppa runt i hur han vill, så jag brukar helt enkelt stänga buren när jag städar, så kan han inte komma in ;-) När det är dags för mat är han tillräckligt korkad att alltid följa med till foderlådan och se vad som händer, då får han några pelletsbitar utanför buren medan jag sätter in skålen i lugn och ro!