Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 849 ggr
ssaannddeerr
0

Hjälp med magproblem!!

En av mina kaniner Idefix har problem med magen och har haft det i ungefär ett halvårs tid. Ibland blir det bättre och han är pigg och frisk som vanligt. Under sommaren har han varit helt bra och har tävlat på enkel nivå i hoppning för att hålla igång kroppen vilket han tycker är jättekul, men nu under vintern har det kommit tillbaka och han får ofta ont och problem med magen.

Magen gör bubblande ljud ifrån sig (ungefär som när man själv är vrålhungrig) och är uppblåst och spänd. Han har gått ner i vikt och det känns som han är jättehungrig hela tiden. Ibland får han diarée och han ligger ner och vill inte röra sig så mycket.

Jag har testat följande, men inget har hjälpt: Minifom (som är gasbindande), Kamomille te, Annanas (för att lösa upp päls), Enkvistar, har testat att ta bort pellets och grönsak helt så han bara har fått hö och vatten, har även testat att ge fri tillgång av Cuni kanin pellets och har försökt massera magen. 

Kan även nämna att han är 7 år och att det inte är mask och han har inga problem med tänderna då han äter hö (dock inte så bra som han borde) och pinnar. Tror heller inte att de är något fel på maten jag ger då den är av fin kvalitet och mina andra kaniner är jättefina i både päls, hull och tänder.

Har pratat med en smådjursveterinär jag känner och fick då minifom. 

Alla kaninkunniga får gärna ge förslag på vad det skulle kunna vara, dela med sig av egna erfarenheter och ge tips? på mer saker jag skulle kunna testa! Skulle bli väldigt tacksam!

Twix*
0

testa ge honom blåbär/blåbärsris bra för magen och kan hjälpa mot diaréen fortsätt masera magen och hör av dig till veterinären igen eller prata med en annan veterinär och hör vad hen har att säga hoppas det löser sig!😕

ssaannddeerr
0

#1 Plockade lite blåbärsris som han nu äter med god aptit. Tack för tipset! och ja jag hoppas det vill ha många fler år med min lilla kille😕