alla kaninkunniga
vet ju att det finns många som kan massa om kaniner o burar osv här på kanin i fokus. Så jag tänkte fråga er om den här buren är bra för en kanin? (se bilden)
Det är så att min kompis ska skaffa utekanin o hon lutar åt att köpa en sån, men hon ska sätta plankor på burens sidor där nere så det blir som en extra vägg på varje sida så det inte blåser in så mycket nu på vintern, och så hade hon tänkt att sätta mink/mint nät över det galler som redan är för att göra det säkrare…. o sen hade hon tänkt att sätta buren på tex ett bord så den kommer upp från marken lite för den va ju så himla låg endå.. så vad tror ni?
Om hon ändå tänkt ändra så mycket, varför inte bygga eget? Bra mycket hållbarare och då kan man bygga den i den storlek man önskar. Tror också dessa burar är någon/några centimeter för kort åt alla håll om inte jag minns fel. Sen är de behandlade med något många kaniner tycker är gott att tugga på, så oftast blir de uppätna rätt fort.
Enligt mig är den skitkass, i alla fall om den ska stå ute. Inte värt pengarna alls!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#1 ja du har en poäng med det, men hon skulle få en sån bur utav en kompis eller va det va så hon tyckte det va smidigt eftersom de är hennes första kanin, att slippa köpa en eller lägga pengar på brädor osv. Och jag tror inte hon har nån "händig" person omkring sig som kan bygga en bur.
Men om gör ändringarna som jag skrev ovan, tror du det skulle bli säker , bra bur?
#2 va är det som inte är bra med den? tror jag skrev fel där uppe, hon skulle inte köpa utan få den utav en kompis som hade köpt en sån bur men ångrat sig sen. Men om man gör de ändringar jag skrev?
Den är för låg rent lagligt sett och låset bör hon byta i så fall för den öppnar sig själv och är lätt att putta/skaka upp. Träet käkar kaninen gärna upp och den möglar lätt. Jag hade satsat på att bygga en bur eller köpa en annan modell. Dessutom så välter den för minsta lilla vindpust. ;)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
En bur som är okomplicerad att bygga och dessutom hållbar:
Enligt mina egna erfarenheter, då jag haft flera sådana burar förut, man kan inte ha buren stående ute för då lossnar taket och jag tycker burarna är byggd av dåligt material som lätt går sönder, kaninerna kan rättare sagt "äta upp" buren då träet är så mjukt…
Men ett plus är väl att de är lätta att skruva upp och ihop, men det är väl det ända som är bra.
Så enligt mitt tycke: inte en så bra bur, som många blivit missnöjda med. De är fina en kort stund men efter en liten stund ute i regnet är den nästan förstörd.
Nej ni kan hitta mycket bättre burar :)
Jag har haft och har en bur son jag har haft sen jag började med kanin och ja, kaninerna äter på den, inte våra nuvarande kaniner i den, fast vi använder den bara på sommaren då dem är ute. Jag tycker nog att det är lite låg i de hela självaste. Men den går att ändra på och det ändringarna din kompis ska göra blir den nog bättre. Fast ja tycker inte att det är den bästa buren, för ett rovdjur tog sig in på den för mig en gång, fast jag hade glömt att byta en sak på dörren som fans med (på nyare burar är det redan inbyggt) Jag rekommenderar den inte så starkt men som jag sa kan man använda sig av den och den blir ju bättre med ändringar. Fast visst går det att använda, men inte världens bästa direkt.
#5 , #6 , #7 , #8
Jo ni har ju en poäng, det verkar inte va den bästa buren precis.. men min kompis hade tänkt att ha den ett tag innan hon hittar någon bättre o stabilare.
Eftersom hon fick den så skulle hon nog ta hem den iallafall, göra alla ändringar o sen se om den blir bättre. Jag kanske kan slänga in en bild på hur hon gjorde så kan ni se om den ser bättre nu ? :)
Ser ganska ostadigt ut, dem där burarna är ganska rubbbara. Men hon har ändå gjort ett bra jobb som målat och fixat den. För på min kunde man liksom dra av det bruna tapeten efter några år, gånggärnet och tapeten innanför började också ruttna och tvestjärtar samlades under springor och mellanväggen i mitten. Föresten, ska det inte vara en trappa eller något till hagen, plus kanske säkra hagen lite mer? 🙂 Annars helt ok 👍
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
Min började också ruttna efter en sommar i regnet. Tvestjärtar och myror gillade det fuktiga träet och flyttade in där. Blä. Kaninerna åt på träet dessutom.
Men står buren under tak, hyfsat skyddad från regn tror jag den fungerar bra. Att någon cm saknas i måtten tycker jag inte spelar någon roll.
Smart det där med att göra väggar och lägga till minknät! Klokt att byta ut låset också, det vanliga låset är verkligen värdelöst.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#12 kanske om man ställer ett större bord under, som är större än själva buren lixom?
Kompostgallret ställde hon mer för att tex katter osv inte ska komma för nära buren, och så sa hon att hon skulle släppa ut kaninen varje dag i den hagen , bara att den inte kan gå in o ut som den vill. Om du förstod :)
Men jag kan meddela henne att hon kan ju kolla om det finns ett alternativ att kanske ställa ett större bord under för att göra att buren står stabilare ?
#13 ja precis, jag själv hade en sån bur till min första kanin,(fast bara en våning) och jag märkte ganska snabbt att den inte va så himla smidig som den såg ut i affären :( Så jag byte bur ganska fort. Men´jag hoppas att denhär buren håller ett tag för min kompis ialla fall.
Ja det va verkligen smart😉
Oj, det var snabbt jobbat av din kompis!
Igår natt lutade det åt att hon skulle köpa en sådan bur, och idag på förmiddagen har hon både hunnit skaffa den, byggt om den och målat om den! Inte illa! Särskilt inte som hon inte har någon händig person som kan hjälpa henne.
Vår närmaste granne har en sådan bur (eller väldigt snarlik i alla fall), och den har hållt bra, de har haft den flera år.
Jag själv har också en liknande (eller om det är samma till och med), har i och för sig bara haft den sen i somras, men den ser ut helt som ny fortfarande. Och då har det hunnit regna en hel del här på västkusten under hösten. Kaninerna har inte gnagt något alls på den.
Men jag har som sagt bara haft den i några månader, vem vet hur den ser ut om några år?
#16 hahah, hon hade studiedag idag o sen har hon planerat ganska mycket innan hon tog imot den så hon viste ungefär hur hon ville ha det ;)
Ja jo den håller nog ett tag om man har den lite skyddad från regn oså. Men både jag och min kompis vill va säkra på att inget rovdjur kan ta sig in eller att den kan välta?..
#12 min kompis sa att jag skulle hälsa att jag glömde säga att när hon släpper ut kaninen i hagen där så är hon alltid där o håller uppsikt :)
Någon som ser att den är säker mot rovdjur? & nått man kan göra bättre så den står stadigare?