Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 976 ggr
Bunnybutt
0

Äpple surt för magen?

Hej!

Jag har en fråga angående äpplen. De äpplen vi har hemma i äppleträdet är rätt sura och syrliga och jag undrar om detta kan bli dåligt för kaninens mage?

Henni-Chan
0

Det jag kan tänka på rent spontant är att äpple innehåller rätt mycket socker som i hög utsträckning inte är så bra för kaniner. Och kaninerna kan dessutom lätt bli dåliga i magen av för mycket äpple. Så man kanske inte bör överutfodra med äpplen 😉

Men vill du ge äpplena till kaninerna skulle jag försöka torka dem och ge i vinter som något extra att knapra på. I torkningsprocessen försvinner mycket av syran i äpplet.

Det vore ju synd att låta de gå till spillo när du ändå har tillgång till så mycket 🙂

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

Bunnybutt
0

Ja jag har också haft idéen att torka dem för hon är så förtjust i äpple och eftersom det är ett sådant överflöd. Vad bra att mycket av syran försvinner. Då ska det nog gå bra i små mängder :)

Mickis1994
0

Att torka äpplen som #1 säger är mycket smart.

Antingen gör man skivor som man hänger upp eller skivar upp den i tunna skivor/bitar och lägger det på en plåt i ugnen. Ugnen ska stå på 50 grader och det tar ett par timmar. Mycket uppskattar och perfekt som godis för kaninerna.

Jag använder mig utav torkade äpplen när jag tränar trick med kaninerna eller ska "bonda" med en nykomling. 🙂 (Godis går alltid hem 😉)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar.