(X) Avlivningsmetoder
Hej Nu börjar jag undra lite, har ni någon bra förklaring på en snabb och smärtfri avlivningsmetod? Jag tänkte att det kan vara bra att veta ifall man någon gång skulle behöva göra det själv akut.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Det finns regler hur man får avliva se länk.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurskydd/slaktochannanavlivning/slaktforhusbehovochnodslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000210.html
/Elisa
Hurvida djuren uppfattar smärta vid själva avlivningen kan jag bara spekulera om, då vi inte vet helt 100 ifall djuret lidit vid själva 'bedövningen' eller ej, oavsett om denna varat i någon sekund eller ett par minuter. Undrar du om ungar eller vuxna djur med?
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#2 Faaaaast man har gjort tester genom att fästa elektroder på djur som avlivats med slag + avblodning och kontrollgrupp med bara avblodning utan slag. (testets syfte var att ta reda på om bedövning gjorde skillnad) Man har mätt aktiviteten i smärtcentra. De som avlivats med slag hade ingen aktivitet i smärtcentra vilket med stor säkerhet kan tolkas som att de inte kände smärta. De som avlivades med avblodning utan slag hade dock aktivitet i några minuter.
Och människor som blivit slagna medvetslösa av ett enda slag har också vittnat att det inte känns alls - förräns de vaknat upp igen.
Så man kan nog med ganska stor säkerhet utgå från att avlivning med slag + avblodning inte känns alls för djuret.
Förutsatt att slaget träffar rätt första gången. Sen får man ju räkna in stress i hantering också - lugna djur som äter på ett löv ena sekunden och är medvetslösa nästa har inte kännt något obehag. Stressade djur som hålls i bakbenen, eller där slaget missar, har förmodligen inte haft det så mysigt i slutet.
Oavsett vilket, som någon produktionsuppfödare sa: "Mina djur har bara haft en trist upplkevelse i hela livet, och den minns de inte''
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#3 Fast nu är det inte det diskussionen handlar om. Jag är inte nämnvärt intresserad av varken smärttester på djur eller liknande. Jag frågade TS om det är vuxna djur eller ungar det gäller.
Jag behöver ingen som är och petar på allt jag säger.
Till ungar så kan man använda en avlivningsmetod där du håller ett tag om huvudet med vänster hand, samt högra handen över kaninens skuldror/rygg. Vrid till samtidigt som du drar isär.
Då kommer du höra ett *plopp* och då är nacken bruten.
Metoden används för att avliva möss när man t.ex. ska akutavliva möss. Har själv gjort det under lektionstid(på redan död mus) och du behöver inte ta i mycket.
För vuxna djur går det snabbast med slag mot huvudet, t.ex. med järnrör, innan avblodning.
Alternativt om det finns en jägare i närheten.
Metoden att bryta nacken, görs även på fåglar då de gärna drar in huvudet.
/Elisa
#6 Precis.
#6 Vad har de med saken att göra? 🤔
#4 Ursäkta mig.
Tänkte det kunde vara trevligt för folk att veta att det inte gör ont om de nu måste göra något som är svårt nog som det är. Handlar inte om att ''peta på allt du säger''. Nu frågade TS om en smärtfri metod och det blev ett ''rabbit trail''.
På ditt svar tolkar jag det som att det inte är första gången jag råkat trampa på dina tår. Jag ska vara försiktig och undvika att svara på dina inlägg/trådar så att jag inte gör om det.
_____
Angående avlivning är det vanliga slag i huvudet och avblodning - vilket jag utgår från står i länken. Mindre än 1kg kan man även välja att bryta halskotpelaren på. Hur det görs är redan beskrivet.
Slag och avblodning är bäst att ha någon erfaren med på, och/eller se på film så att man träffar rätt. Det är lätt att bli svag i sista ögonblicket och råka göra fel när man tvekar, därför bör man ha någon med sig.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.