Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 2690 ggr
tlover
0

färg hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snart blir det dags för att skriva beskrivningsblanketter och genbanksintyg för kaninungarna men B-kullen kan jag inte de flesta färgerna på.

Godkända eller icket godkända färger behöver ni inte bry er om då gottisar inte har "otillåtna färger".

kanske dåliga bilder men är ni osäker på nån kanske jag kan fixa fler imorgon eller så.

En kan jag däremot och det är en viltbrokig.

men är detta Pearl egern brokig? (farfar är det)

l'm back

tlover
0

och detta beige???

l'm back

tlover
0

Viltgul???

l'm back

tlover
0

Vi har två viltfärgade men dom är olika nyanser spelar det nån roll?

l'm back

tlover
0

den ljusare viltfärgade

l'm back

Mickis1994
0

#0 Menar du Perle Egern? Alltså viltblå? Finns det viltzoner så är han viltblå annars blå. En beskrivning för vilt. " En viltfärgad kanin har vita till cremefärgade viltzoner under magen & svansen, under käken, runt ögonen, i öronen och i nosen. Täckhåren är uppdelade i fem bälten, topparna är färgade i grundfärgen, dvs. svart på en viltgrå. Mellanfärgen är gul och kan vara olika bred, vilket ger olika nyans i färgen.  Nackkilen är rödbrun."

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

tlover
0

Sen är det två som började som svarta men nu har brun/grå/vita stickelhår eller vad det nu kan het, om det ens är det

l'm back

tlover
0

#5 nu pratar du grekiska enligt mig 🤔

menar du att om det, förutom det blåa (gråa) finns små partier med viltfärgat också så är det Perle Egern?

Jag tror farfarn har ett brunt område "bakom" öronen men jag tror inte att kaninungen har det (kan kolla imorgon om jag har förstått rätt vad jag ska kolla efter)

l'm back

tlover
0

Dom "svarta" kaninungarna har fått ganska lik päls som mammans fast utan dom rena vita fläckarna.

l'm back

Underbarn
0

Vilda chansningar… Det första som kommer upp… Men skulle vilja se stammen på de. Gottisar brukar de finnas i havanna? Krävs gul blå och brun för att kunna få beige. Krävs blå och brunt för att få egern. Men om mamman är svart så antar jag att pappan är vilt av något slag samt brokad för att kunna få dessa avkommor. #0 ser blå brokad ut #1 ser viltgul sotad ut ? #2 ser viltgul ut #3 ser järngrå ut ? #4 ser viltgrå ut Men somsagt vill veta färg på mamma och pappa för att kunna utesluta vissa färger.

[Guldvingens]
0

#0 Kan även vara järnblåbrokad
#1 Viltisabella

I övrigt så instämmer jag med inlägg #9 

Honan (mamman till ungarna) är helt klart järngrå. Antagligen med genkoden A_ Beb C_ Dd Gg, med tanke på färgerna ungarna har. Men ja, vore bra att veta pappans färg.

tlover
0

#9 får kolla upp i morgon (kan inte sånt utantill) mamman är i #8 och enligt genbanksintyget är hon svart med stickelhår men eftersom det är gottisar det gäller (dvs färg är inte jätteviktigt) så vet jag inte helt säkert om det är "sant".

pappan är vilt brokig, farfar Perle Egern brokig,farmor japan (gul/svart tror jag men kan kolla upp noggrannare imorgon)

#3 och #0 har inte samma färg (på det färgade), #0 ser väldigt blå ut, väldigt lik farfar dock därför gissade jag på Perle Egern #3 är nån slags vilt bara mörkare än #4

l'm back

[Guldvingens]
0

Nej, första ser järnBLÅ ut. Trean är definitivt järngrå. Mamma-kanin är också järngrå, men en mörk sådan. Har en ännu mörkare järngrå hona som ser svart ut. 

Så ja, olika färger. Den ena är blå, den andra är en järnfärgad viltgrå.

Skrev som sagt mammans genkod ovan, A_ Beb C_ Dd G_, vilket vi kan veta då hon nu har fått gula och blå avkommor :)

tlover
0

#12 jaha så nu finns det skillnad mellan blå och grå 🤔 ibland undrar jag om färger har logik alls

hursom så här är härstammningen men det kan som sagt vara "fel" i genbanksintygen då få kollar upp sånt noga.

Mamma: Svart m. vita stickelhår ev wienertecknad på beskrivningsblanketten heter det svensk päls

Morfar: Järngrå    Mormor: Gul/svart Japan

Morfarfar: Mörkbrun m ljusa hårtoppar.   Mormorsfar: Ottersvart brokig

morsfarmor: Svart    Morsmormor: Gulbrokig

Pappan Viltbrokig.

farfar: Pearl egern brokad   farmor:Gul/svart Japan

Farfarsfar: Chinchilla blå fars morfar: Tricolor

Farsfarmor: Blåbrokad    farsmormor: Gul/svart japan

Jag kan ta en generation till på pappan då jag födde upp honom men det kanske inte behövs?

l'm back

Underbarn
0

#13 Perle egern som i viltblå med andra ord?
För egern är en blåbrun färg :)

Nu när jag ser bilderna på datorn i större format så instämmer jag nog med #10

tlover
0

#6 ska säljas idag om allt går som det ska,

enligt färgatlasen från föreninge gotlandskanin så ser hon Järngrå ut (hon ser ut som mamman utan vita fläckar) tror ni det kan stämma

#14 enligt färgatlasen så ska det vara samma sak och nu när jag läser närmare ser jag att #0 inte är Perle egern (på vissa viktiga delar skiljer sig farfarn från #0)

l'm back

jossan84
0

Perle egern är ett gammalt namn för viltblå :)

Det finns en mängd olika viltfärger så det är ju svårt om man bara har fått veta "viltbrokig" ;) Skulle tippa på att han är viltgrå. Kolla gärna på kaninfarg.se och jämför.

Jag tror:

#0 Brokad järnblå (lite osäker, ev. viltblå)
#1 viltisabella
#2 viltgul
#3 järngrå (ljus)
#4 viltgrå
#6 järngrå (mörk) (järngrå med gulanlag blir väldigt mörka, detta är förmodligen anledningen till att mamman är mörk järngrå, för att hon har gulanlag)

tlover
0

hej igen

det kan bli på g att sälja några från c-kullen nu. De flesta har lätta färger som svartbrokig och trefärgad (kallas det enligt föreningen gotlandskanin)

men en av dom "trefärgade" ser annorlunda ut jämfört med hur trefärgade brukar se ut. Har han en annan brokig färg?

(det är han längst till höger)

l'm back

tlover
0

denna kanske är lite bättre (till höger)

l'm back

Mickis1994
0

Bilderna att döma så tycker jag att även den kaninen ser ut att vara "trefärgad" då jag utgår att det är gul/svart japan brokad.

Mvh Michaela Glansk.

tlover
0

#19 pappan är enligt genbanksintyget trefärgad (el tricolor som det står där) men den lilla killen är betydligt mer "fläckig" därför undrar jag (vanligtvis är det betydligt mindre svart på dom)

här är pappan som jämförelse

l'm back

Mickis1994
0

De kan ha olika mängd svart :)

Mvh Michaela Glansk.

tlover
0

#21 ok, då slipper jag skriva in färger som ingen genbank fattar 😉fin är han då, och älskar pussar gör han med (det har han ärvt från far sin)

l'm back

Mickis1994
0

Ja :) vilken goding! Gotlandskaniner var det du hade? Fina!

Mvh Michaela Glansk.

tlover
0

#23 japp gottisar

l'm back

dermot
0

Är #3 brun i nacken?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

tlover
0

#25 nej jag tror inte det, i alla fall inte nu, nu ser hon ganska tydligt järngrå ut

l'm back