4 mat frågor
1: jag ger 1 dl mat till min okastrerade hane på 1 år. Är det mycket? 2: om det är mycket, hur mycket ska jag då ge? 3: hur mycket ger ni? 4: min kanin får typ fruk och grönsaker 1-3 ggr i veckan. Räcker det?
Personligen tycker jag inte att du borde snöa in dig så mycket på måtten! Själv ger jag min kille grönsaker såsom morot, sallad och/eller grönkål var kväll och ser till att han alltid har mat upp till ungefär hälften av skålen (varierar såklart beroende på matskålens storlek) innan jag går och lägger mig. Och såklart ska han alltid ha tillgång till friskt hö! Men så länge din kanin mår bra och inte är för mager respektive tjock ser jag ingen anledning att förändra utfodringen!
Även om jag har bestämda foderstater till mina kaniner som är bestämda efter individen, kan man precis som #1 antyder vara lite flexibel med maten. Känn efter själv lite för hur mycket du vill ge honom. Däremot tycker jag du ska tänka efter så att det inte blir allt för mycket, ca 1 dl tycker jag kan vara lämpligt. Men det beror lite på vad du gör med kaninen. En kanin som är aktiv och kanske hopptävlar, kan kanske behöva lite extra tillskott i sin kost.
Däremot är hö kaninens basföda och ska alltid bestå av minst 90% av dens kost.
Grönt kan man ge kaninerna med jämna mellanrum. Håll koll på avföringen. Den kan skvallra om du ger för mycket genom att vara lite lösaktigare. Frukt ska du se upp lite med eftersom det innehåller mycket socker. Klart du kan ge men återigen inte allt för mycket. 1-3 gånger i veckan tycker jag låter lämpligt 🙂
Vad är kaninen för ras? En Dvärgvädur som lätt lägger på sig skulle klara sig utmärkt på 1/2 dl, men som ovanstående skriver så är det jätte individuellt från kanin till kanin. Jag ger mina Dvärgvädurar en egen foderblandning med pellets och ett müslifoder. Honan får 0,75 dl, då hon behöver lägga på sig lite. Hanen får 1/2 dl, har precis minskat från 0,75 dl, då han har blivit fin i kroppen och håller godkänd vikt. Mina är utställningskaniner. 1-3 gånger i veckan låter alldeles lagom med frukt och grönsaker. De dagar jag jobbar dagen brukar mina få en rejäl morot var på morgonen, eftersom jag inte släpper ut dem i hagar när jag inte är hemma. När jag jobbar kvällen och börjar på eftermiddagen går de ut i hagar morgonen istället. //Linda
En annan sak som man ibland glömmer är att det brukar stå rekommendationer på fodrets förpackning av hur ca mycket man ska ge av just deras foder. Alla foder innehåller ju olika mycket av allt.