Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1417 ggr
Jojsan
0

Hälp aggressiv igen :'(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När min hona Cassie var i tonårsåldern var hon hemsk.. bet, attakerade allt som kom i närheten av henne och hennes bur… Det gick över som tur var..

Jag har varit borta i en dag så min mamma och bror har skött kaninerna. När jag kom hem idag var hon orolig när jag öppnade burdörren. Sprang in i sovhuset. Hon hoppade sen ut längst in i buren och satt och gungade på huvudet som när hon var i tonårsåldern. Jag stack in handen för att ge henne ett groblad, det var då det hände… hon attakerade mig igen Gråter har hon aldrig gjort sen tonårsålern.. men jag hann som tur var dra bort handen.. jag gick iväg och kom lite senare och öppnade buren.. hon sprang in i sovdelen än en gång och sen rusade hon ut (men utan att grymta som hon brukar göra när hon attakerar). Hon tvärstannade när hon kom nära.. verkade som om hon tänkte attakera men vi drog undan händerna (jag och min kompis).. Jag undrar, kan det bara vara en tillfällighet att hon kanske inte kände igen oss? Vi trodde attakerandet var över.. Vad kan ha hänt?

Och framförallt, vad ska vi göra åt det? 

(bilden var när hon var i tonårsåldern..hon ser lite lömsk ut..)

Elina.
0

Har du inte tagit en kull efter henne? Du riskerar ju då att ungarna blir likadana. Kaniner som varit jobbiga i tonåren ska inte användas i Avel..

Det finns väl inte så mycket annat att göra än att hantera henne mycket, och dra inte undan händerna när hon anfaller. Drar du undan handen så visar du henne att du är rädd när hon attakerar.

myriis
0

Ett tips? är att använda fingervantar när du hanterar henne, då är man inte lika rädd för att hon ska hugga (eftersom det gör mindre ont)

twinnie
0

Eller såna där trädgårdshandskar om hon biter riktigt hårt ;)

Jojsan
0

#1 tog en kull (men alla var dödfödda) men det var innan hon var så aggressiv… Tänkte ta en kull nästa vår men kommer inte göra det. :(

men tror ni att det kan vara en tillfällighet bara att hon typ inte kände igen mig för att jag varit borta en dag..? hon brukar vara seg på att märka vem eller om det kommer någon… Hon hör lite dåligt tycker jag…

Jojsan
0

när jag gick till kaninerna senare på kvällen var hon helt normal.. alltså.. hon vaktade inte, var inte nå sur alls helt normal.. snäll och söt :D det måste ha varit bara att hon inte kände igen mig riktigt.. kanske.. hoppas det.. Hon kan ju ändra sig förståss och bli värre igen.. men hoppas inte det.

[Saarah]
0

nellie brukar också vara sådär, när hon är i buren och så så när man kmr så springer hon in i sovdelen och sätter sig längst in i hörnet, och omm man stoppar in handen lite försiktigt och ska 'hälsa' så 'morrar' hon och jaa, attackerar! men om man har tagit upp henne och sen tagit in henneså är hon lugn och skutta romkring och kommer fram till en och så, jag förstår inte varför hon gör så när hon är i buren, hon har aldrig blivit illa behandlad, det verkar som att hon inte vill bli klappad när hon är i buren, elr vill bli upptagen, det är så tråkigt och man tkr ju synd om henne om hon är rädd, och man får ju dåligt samvete, men jag har ju inte gjort nåt fel? asså behandlat henne illa elr så.

ibland om man kmr och häller upp mat och så så kan hon komma fram, och äta lite, sen kollar hoh på en, typ som om man ska göra nåt mot henne, sen springer hon in i sovdelen igen, känner hon sig typ hotad? eftersom att hon attackerar? alla i min familj tkr att hon är ett litet 'monster' och tar direkt upp fötterna om hon är på golvet inne, elr drar ner ärmmarna på tröjorna när hon kommer, liksom jag förstår inte.. :'(

men sen när hon är inne är hon'rätt'gosig, om man jämför iaf..

[Saarah]
0

man vill ju liksom bara börja om

ciss
0

Kaniner glömmer inte på en dag. Hästar t.ex, de känner ju igen en även om man inte har träffats på fem år. De känner ju igen lukten & rösten.

Vet inte hur bra kaninernas minne är, men mer än en dag är det i alla fall. Så, det var nog inte det att hon glömt bort dig.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

[Saarah]
0

putt

KajsaM
0

Du ska väl inte använda henne i Avel? Ja, hantera är det ända :)

Mysterious
0

#10 hon skrev juh att hon inte ska…Fot i munnnen

Hoppas det löser sej :)

KajsaM
0

#11 Vars? :)

Nicolina
0

#12 i inlägg fyra skriver Jojsan detta: tog en kull (men alla var dödfödda) men det var innan hon var så aggressiv… Tänkte ta en kull nästa vår men kommer inte göra det. :(

KajsaM
0

#13 Måste ha missat, Tack!

Jojsan
0

#6 men det är nog att hon vaktar buren..

nu är hon helt normal igen.. ingen aning vad som flög i henne..

fast när jag var borta har det varit en hare vid deras burar (den kommer inte vid gallret, burarna står på ben) och de fick kanske för lite mat av min brorsa som missuppfattade det.. 

men jag vet inte varför hon kan ha blivit så..

myriis
0

Hon kanske helt enkelt är så i tempramentet, elr?
En av mina kaniner (eller foderkanin) Sera är också sådär. Ena dagen kan hon vara hur gosig som helst, andra dagen kan hon vara jättetjurig och nervös. Dock anfaller hon aldrig..

Jojsan
0

hon brukar inte göra det.. det var bara den där gången och när hon var i tonåren.. annars har hon aldrig varit så..

[mangaa]
0

Lycka till! <3

Klasselover
0

Hon kan inte vara skendräktig? då? Min kanin var det stup i kvarten ;) Ne, men väldigt ofta. Hon morrade och bet ibland, men hon var rätt rädd av sig, men otroligt snäll när man lär känna henne :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Jojsan
0

#19 kanske.. fast inget annat tyder på det, t.ex. inget bo m.m…

Men nu är hon jättelugn, hon sprattlar knappt när man lyfter henne nå mer :) Och snäll :D

SaraB
0

Ja, jag tror bara att hon har ett skiftande temprament faktiskt.