Vilken ras?
Hej!
Rent hypotetiskt undrar jag vilken kaninras som passar mig?
Det hade varit intressant att höra era tankar.
Då berättar jag lite om mig själv då.
Jag är en trettonårig tjej som aldrig haft kanin förut. Har dock varit kanin vakt under en längre tid till två lejonhuvade/hermeliner.
Det gick utmärkt. En av mina bästar kompisar har också kanin och har ett brinnande intresse för dem. Vi hoppar och tränar även lite tricks. Så jag har lite erfarenhet.
Jag vill ha en kanin som har energi och är hoppglad. Okomplicerad och social. Men även kunna ta det lugnt och bara mysa. En allround kanin helt enkelt. Gärna inte så lättskrämd då jag vill småtävla lite inom framtiden.
(Allt det här är skrivet utifrån kanin perspektiv och inte hund eller dylikt. Jag vet att kaniner är flyktdjur och att man måste lära sig deras kroppspråk)
Kram Felicia
Make your dreams come true
Den vanliga dvärgväduren tycker jag stämmer bra in på dina förutsättningar, den är en bra nybörjarkanin som har väldigt varierande kvalitéer, de är både lugna och mysiga samtidigt som de är lekfulla och spralliga. De passar också bra som hoppkaniner! Självklart varierar ju personligheten från kanin till kanin, och det gäller ju såklart för alla raser. Själv har jag en lejon/teddy-blandis, hur mysig som helst! Har alltid varit lite insnöad på lejonkaniner men då de kan ha lite av ett temperament föredrar jag blandraser, eftersom då får man lite inslag från var ras.
egentligen finns det ingen speciell ras som passar bättre än andra, det beror på föräldrarna, hur man tar hand om den och även från individ till individ. men du kan ju kanske gå till en uppfödare som föder upp en ras som du tycker om så får du hälsa på dom och se temperament etc :3 men jag har HÖRT att dvärgvädur är en "bra" ras ;P
Mycket beror på individen och hur föräldrarna är. Men jag tycker det låter som en dvärgvädur eller en holländsk kaninen. Tror att den holländska kaninen kommer passa dig bättre då den har mer energi men är minst lika snäll och trevlig som dvärgvädur fast mer framåt.
Om du vill hoppa kan du ju köpa en hoppkanin :) ofta är det blandraser då och de är snälla. Om du köper en dvärgvädur med hoppföräldrar får du en jättesnäll kanin som gillar att hoppa. Holändare skulle även passa dig bra!
aa, tack för alla svaren!
Tror också på dvärgvädur, och har även kikat på holländsk och tyckt det lät bra! :D
Vet ni någon dvärgvädur som har inriktningen hopp?
Eller någon uppfödare som har inriktningen holländsk med fokus på hopp? :)<3
En stor kaninkram till er alla som tar er tid att svara! :D
Make your dreams come true
#5 Jag har dvärgvädur som hoppas regelbundet, dock har jag inte riktigt kommit igång med tävlandet så ingen som är uppklassad än så länge. Annars kan jag rekommendera Hissjö's varifrån mina kommer och hon hoppar också med sina dvärgvädurar 🙂