Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1308 ggr
Sweater
0

Aggressiv kanin - HJÄLP

Har tidigare skapat en tråd om min aggressiva hona på snart 7månader. Måste säga att jag aldrig varit med om någon så aggressiv kanin, och jag är seriöst rädd för henne, hon attackerar. Innan har hon bara attackerat vid upp plockning, men idag attackerade hon även vid matdags och för någon månad sedan började hon även attackera, ibland, vid klappning. Vet inte vad jag ska ta mig till, vet att detta kan vara tonårsfasoner, men detta började någon gång mellan 3-5månaders åldern..

Snälla hjälp, vad ska jag ta mig till? Vågar knappt röra henne. Kan även tillägga att hon börjat visa tänderna för de som bär henne.

Fridaaaa
0

Aggresivitet har inget med "tonårsfasoner" att göra.
Testat att ändra miljö?
Kanske kastrering kan hjälpa?
Kollat så hon inte har ont?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sweater
0

Miljöbyte har inte funkat, hon har tidigare bott ute men har nu flyttat in och har även bytt innebur, inredning och plats på buren.
Kastrering kan ju helt klart vara ett alternativ, får nog ta och titta vidare på det.
Vad jag kan se och känna så verkar hon inte ha ont någonstans.

Tack för snabbt svar!

zezagena
1

Visa tänderna..?!

Tonårstiden ( ca 3- 8 mån), kan ju för en del kaniner utlösa ett slags agressivt beteende,  mera labila/osäkra o känsliga för förändringar/vanliga rutiner. Hormonerna spökar helt enkelt. Humöret brukar o ska ju stabilisera sej när de vuxnat till sej. Om inte behöver de kanske lite mera tid och jobb. Ibland händer nog att de fortsätter vara agressiva o då får man överväga andra lösningar

Har ej egen erfarenhet av agressiv kanin, en hona var dock mkt rastlös o vaktade sin matskål när hon yngre. Efter kull och som vuxen försvann detta. Mina andra har jag knappt märkt att de tonåriga utom nga hanar som kiss-sprayat 😃 Lycka till med damen som verkligen verkar vara ilsk o precis som #1 nämner kan vara ide kolla upp hennes tänder/hälsa 😉

Sweater
0

#3 Är inte tonårsperioden från 6-8mån? ^^

Funderar på att ta henne till vet. för hälsokontroll samt prata om kastration. Dock har de otroligt dåliga öppettider här i stan.

Anoki
1

Kaniner känner ju på sig när man är rädd. Är du rädd för att kaninen reagerar som den gör eller att det ska göra ont att bli biten?

Tycker också du borde ta henne till veterinären om du känner att det behövs.

Sweater
0

#5 Nej, inte alls. Rädd blir jag inte fören hon gör sitt första anfall, så det är nog inte problemet.

Ska ta och ringa imorgon då!

Sweater
0

Måste bara fråga, vad är det värsta vet. kan säga?

Kerstinoronny
0

En bra veterinär kommer råda dig till kastrering och ge dig massa handfasta tips? om hur du skall gå tillväga. I värsta fall kan avlivning bli aktuellt. Men detta är endast ifall allt annat är testat. DÅ kan det vara något fel på kaninen som gör att den inte mår bra.

zezagena
0

Hormonerna börjar ju spöka vid könsmognad vanl redan vid ca 3-4 mån åldern o sedan vanl öka för att bli stabilare efter 1-årsåldern

Fridaaaa
1

#4 Finns ingen exakt ålder, brukar ske innan 1 års ålder.

Dock haft många kaniner, aldrig haft en som varit aggresiv, däremot tjuriga har vissa honor varit.
Fick dock hit en hane som bitit förra ägaren, kastrerades och fick kompis. Vet inte om det var miljöbytet, kastreringen eller både och, som gjorde susen 🙂

Hoppas det löser sig för dig TS.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mickis1994
0

Låter som tonåren helt klart. Men det betyder inte att man behöver acceptera det.

Jag kan kaniner för i förhand kel och sällskap. Därför har jag regeln "three strikes you're out". Inga undantag. Jag har absolut ingen lust att handskas med aggressiva kaniner. Ofta mår kaninen inte så bra själv när det är stressad, spänd, rädd osv. som kan göra att det beter sig aggressivt.

Har lyckligtvis inte behövt använda mig av denna regel. Men den finns där för mig, ifall dagen kommer.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Sweater
0

Åter igen, tack! Ringde till veterinären igår efter skolan men kopplades direkt till telefonsvararen, där den talade om att de har öppet mellan 8-12, alltså när jag är i skolan och inte har någon som helst möjlighet att ringa. Vill inte låta nån förälder ringa heller i och med att jag känner ninen bäst…

Sweater
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick tag på vet. och han tyckte inte att jag skulle kastrera henne då han verkligen inte trodde att hon skulle bli bättre. Han tyckte att jag skulle prata med uppfödaren och se vad hon säger, om hon skulle kunna tänka sig att ta tillbaka lillflickan. Har även ringt en annan klinik, med inriktning på endast smådjur, och de tyckte samma sak.