Problem m. Kindtänder
Som några här inne kanske vet så har jag nyligen haft lite problem med Ghost.
Ghost tömmer ALLTID 2 överfulla höhäckar på en natt. I fredags när jag kom ut till henne hade hon knappt rört sitt hö.
Jag blev genast orolig och såg att hon magrat av(har inte mått så bra en period så hade inte kollat över henne under ett par dagar😢)
Hon satt dessutom och tuggade konstant, trots att hon inte hade något i munnen.
Det blev in till veterinären och dem såg att hon hade ett sår bakom den innersta molaren(kindtanden) på höger sida, i denna "ficka" hade det samlats hö och detta gjorde ont.
Veterinären fick tagit ut höet, och bad oss avvakta under helgen då hennes kindtänder var lite spetsiga.
Under lördag & söndag åt hon dåligt och som tur var hade vi 2 påsar cc hemma. (Livräddare!!)
Idag så fick jag tid hos veterinären och dem fick slipat ner hennes kindtänder, samt tömt fickan i kinden.
Jag har också fått order om att tömma fickan varje kväll så den kan läka ihop.
Veterinären sa att problemet med kindtänderna kunde komma tillbaka om såret inte läkte ihop, så självklart är jag väldigt orolig för mitt lilla matvrak😕
För att ha bättre uppsikt över henne har hon fått flytta in i mitt rum(alla element är numera avstängda, svinkallt 🥶).
Efter som Ghost inte var i så bra skick, trodde inte veterinären att hon skulle vakna ur narkosen - men samtidigt kunde man inte ignorera problemet så det var enda lösningen.
Så nu sitter jag här och nervöst ser hur hon smaskar hö, men inte ens i närheten av sin "normala" mängd.
Är det någon mer som fått slipa kindtänderna på sin kanin? Hur lång tid tog det innan hen käkade(hö) som vanligt igen?
(Ghost får ingen direkt mängd pellets, bara hö, pinnar & morötter) Just nu äter hon gärna pellets, men inte lika gärna hö.
PS: Jag har haft kaniner i 15 år, men har aldrig haft detta problem tidigare, därav e jag nyfiken och väldigt nojjig!
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Oj vilken historia, skönt att det lugnat sig lite och håller verkligen tummarna om att det ska fortsätta i rätt riktning.
Jag har inte på mina 9 år haft några problem med kindtänderna. Upplever tyvärr inte det som att det är en speciellt vanligt problem. Jag har hört en del som haft bettfel hos kaninernas framtänder, att de senare fått problem med tänderna längre bak.
Hade en diskussion med en annan haruppfödare för ett par år sedan om just kindtänderna. Kanske kan kaninraser med smalare huvud löpa större risk att få problem med kindtänderna? Tyvärr var det ingenting som vi fick bekräftat utan det var mest bara spekulation.
Däremot hade jag en kompis vars kanin bröt käken i vuxen ålder. Hon gav honom pellets/CC-gröt i 2-3 veckor för att vara på den säkra sidan. Efter dessa veckor började han sakta men säkert att äta hö igen. Men han är ingen höätare i stormängd som förr.
#1 Tack för svaret! Känns genast mycket bättre när man får höra något "liknande" (ang. den brutna käken)
Saken e ju den att Ghost är en belgisk hare, jag har stadig kontakt med hennes uppfödare som är minst sagt oroliga för hennes skull. Dem har aldrig hört/varit med om något liknande.
Dem har aldrig hört talas om bettfel hos belgisk hare, både den rasen och dvärghare är ju friska av sig.
Vetten tror ju att det beror på hennes sår, därav har hon tuggat "snett" för att undvika såret, men bara gjort det värre för sig själv så🤦♂️
Såret i sig beror antagligen på att hon "stuckit sig" på en bit hö, som fastnat i såret och därav skapat fickan där maten samlats, så det är inga vassa kanter på tänderna som skapat såret.
Har bara hört att raser med kort nos(typ dvv & hermelin) har större risk att få fel på tänderna, både insesivierna, samt pre- och molarerna, då hela käken är "ihopttyckt".
Ghost är ett matvrak, så att se henne avmagrad sticker till i hjärtat😢
Har henne för tillfället i en bur intill min säng så jag ser/hör direkt om det börjar "klucka" i magen på henne, så jag kan massera.
Blir så glad och berömer mycket när hon äter, men är orolig då jag ska vara borta 6 timmar under morgondagen(har praktiska lektioner, jag läser teoretiska lektioner hemma, men de praktiska kan jag inte missa).
Jag fick nyligen ta bort min gamla kelhona, delvis p.g.a. bettfel.
Har inte lust eller ork att bli av med en nin till just nu😢
#2 - Absolut kan det bero på det där med såret. Testa och ge henne druvsockerlösning för att vara säker på att hon får i sig vätska och kanske för att hjälpa magen. Inte bra om kaninens mage är stilla för länge.
Men annars skulle jag försöka pusta ut lite om jag var du. Nu har du gjort i princip allt du kunnat. En trött och nervös matte gör inte det bättre 🙂
Har också haft en uppfödning som brutit käken under sina första 6 månader i livet. Han blev skrämd av en hund och sprang rakt in i en väg så käken åkte av. Fördelen med så unga djur är att det mesta benen i kroppen fortfarande består av brosk och är mjukare, gör att det är lättare att läka benbrott/skador. Han har idag (4 år gammal) inga större besvär mer än att han ser lite sned ut i ansiktet.
Håller tummarna för din vackra hare! ❤️
#3 Jag läser djursjukvård och det enda jag kan tänka på just nu är mitt Lexikon över sjukdomar & åkommor hos kaniner och gnagare(🤦♂️). Kan inte påstå att det gör någonting bättre just nu😐.
Jag ger som sagt CC vid behov(när jag kommer hem) så får hon försöka få i sig så mycket hon bara kan på egen hand. Vill att hon ska få igång tuggandet igen.
Ja, jag e väll lite för nojjig helt enkelt🤔
#4 - Man kan aldrig bli för nojig med sina djur. Men det är svårt att inte försöka göra allting fast man vet att man har begränsningar tycker jag.
Uppdatera gärna (eller PM:a) mig, för jag vill jättegärna följa hennes resa tillbaka ❤️