Sluta jaga
Hej!
Min hund brukar jaga mina kaniner och marsvin i deras burar och dom bli livrädda, tips? på hur jag ska träna bort det så inte kaninerna blir rädda och hon vill typ kela istället för att vilja döda dom :(
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
Var konsekvent. Ett nej är alltid ett nej.
Ett annat tips? e ju att avskärma så hunden inte kan se dina smådjur.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#1 Tack, DocK är min hund lite konstig. När hon fått upp doften eller sett kaninerna lyssnar hon aldrig :( Ett annat sak kan ju va att ha henne lös i koppel och börja den vägen osv :)
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
Precis :)
Säg till henne så fort hon ens tittar på kaninerna/marsvinen. Bryt beteendet innan det börjat helt enkelt👍
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#2 Inget konstigt med det, naturligt.
Lös i koppel är inget att rekommendera. Lätt att hon fastnar.
Och menar du löplina (alltså sitter fast i långt koppel) får man max ha det 2 timmar/dygn.
Som #3 säger, man måste bryta beteendet.
Om det är jakthund ni har kan det bli svårt men är absolut inte omöjligt.
Beröm när hunden är duktig
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har en schäfer som till en början blev helt galen när kaninerna rörde sig, eftersom kaninerna blev rädda så fort de såg honom så tyckte han ju att de ville leka. Men som de andra skriver, ett nej är alltid ett nej. Ibland räcker det inte med att man säger nej, då får du helt enkelt ta bort hunden. Låt honom sitta på ett avstånd på 2 meter. Håll honom lugn, "smek" honom på bröstet några gånger och prata med honom. Tillägger även att de är lite övning för bådas sida, kaninerna behöver vänja sig vid hunden & hunden vid kaninerna. Annars fungerar det inte fullt ut.
Mina kaniner kan idag gå lösa med hunden på tomten. Så självklart ger träning färdighet. Lycka till!
/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning ღ
För de första hade jag inte låtit hunden träffa kaninerna då kaninerna kan dö av skräck.
Utan ta hellre en sele du haft till kaninerna, placera den nånstans och låt inte hunden ta den eller lukta på den och upprepa tills de funkar bra. Sen kan du låta hunden träffa kaninerna och om de inte funkar så får du upprepa processen.
Eller så kan du ta enkla vägen och inte låta hunden träffa dom alls.
Vad handlar de om för ras?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#6 om hunden inte får lukta på selen, hur vet då hunden att den lukten ska man vara snäll mot? man har ju inte selen på kaninen hela tiden
#4 För det första menar jag självklart bara när jag tränar henne och har FULL koll på henne. Hon är ingen jakthund :)
#5 Ska prova
#6 Vi bor på en gård där hon alltid springer lös, Vet inte rikitgt med selen men alltid värt ett försök :)
#7 En blandras, Cavalier King Charles Spaniel/ Tibbetansk Spaniel
#8 Som du sa kan det ju ge henne mer jaktinstinkt
Provade lite inne idag med en kanin, Hon lyssnade när hon var på ca 3-4 meters avstånd, Så gick vi närmare och närmare hela tiden men vid ungefär 2 meters avstånd började hon gnälla när hon ar tvungen att sitta still.