Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 948 ggr
Dame
1

Kanin som pratar

Hej!

Vi har nyss fått hem två kaniner, kasterad hane och okasterad hona, de bodde ihop. Men har haft det jobbigt tidigare i livet. Vet inte något om deras bakgrund utan har tagit hand om dom för att de ska få det bättre.

Nu bor de i ett "skjul" ca 3 kvm. Inrett med spån, fri tillgång till ett bra hö. Har flera "rum" att gå undan i. Pellets och lite grönt att tugga på. En tunnel och ja, lite av varje. De äter bra vad jag kan se och det är bajs och kiss.

Båda två är "snälla", det går att lyfta upp dom och de verkar slappna av i famnen. I början sprang de och gömde sig, men nu tycker jag de stannar kvar ute och ser vad vi gör när vi kommer. Idag började dock honan att prata väldigt när vi hade grejat en stund. Vi testade ett sele, inget koppel utan bara test, en kort stund och tog av det sen. Hon sprang inte in i nån bur utan satte sig på golvet och lixom pratade. Det gick att klappa henne utan problem.

Är prat enbart något negativt?

Henni-Chan
0

Kaniner pratar precis som vilka andra djur som helst. Dock kanske inte i samma utsträckning som en häst eller katt. Men de har ett par olika läten och när det är dova och väldigt tysta ljud kan det vara så att de kommunicerar för att tala om att något är skönt eller att de är trygga.

Jag brukar säga att när de morrar/grymtar mer högljutt och visar ett mer spänt kroppsspråk, är då man ska börja fundera på om kaninen är sur eller arg. Det kan ju vara så att man gör något som kaninen inte tycker är okej.

Men jag tror inte det du beskriver är någon fara 😉

Vad har ni andra att säga? Kanske någon som har en annan syn på det 🙂

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

Mickis1994
0

Kaniner gör flera olika slags ljud har jag märkt. "Morranden"/grymtande tyder oftast på en irriterad eller brunstig kanin.

Men sedan har jag haft kaniner som lät väldigt mycket när man klappade och gosade med dom. Dvs. de njöt. Ibland kunde de låta innan man hade klappat dom, då de förstod att nu var det dags för lite kel 🙂 Dessa ljud är precis som #1 säger, dova och ganska tysta.

Känner inte din hona, men det låter som om du beskriver ett "bra" ljud.

// Märker att jag upprepar det som Hendrike sa. Aja (;

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[Flingans]
0

De höga ljuden kan med förekomma om man slutar klappa sin kanin, ett sätt att säga sluta inte klappa mig!!:P

Dame
0

Tackar för svar. Tar ju tid innan man lär känna sina små troll. Idag hade hanen liknande ljud för sig när jag kliade honom och han såg nöjd;-)