Kanin-tid :/
Jag söker svar från folk som är ca 14-18 år gamla eller som har varit det och har haft kanier under den tiden. DET JAG UNDRAR ÄR: Hur många kaniner hade du? Blev du strässad? Kände du ibland dåligt samvete för att du inte hunnit ta ut din kanin på ett tag? Ångrade du iblad att du hade kaniner? Hann du inte med skolan? Gick det sämre i skolan för att du helt enkelt inte hade tid?
Hur många kaniner hade du?
3-11st under en 5års period (från lågstadiet till första året i gymnasiet.
Blev du stressad? ;)
Inte av att ha kaninerna, tvärt om!
Kände du ibland dåligt samvete för att du inte hunnit ta ut din kanin på ett tag?
Det hände, men med min snälla mamma så hjälpte hon mig med det när det hände.
Ångrade du ibland att du hade kaniner?
Aldrig!
Hann du inte med skolan?
Satte mig med skolböckerna i rastgården och pluggade med ninerna!
Gick det sämre i skolan för att du helt enkelt inte hade tid?
Hänger ihop lite med mitt svar innan, jag kombinerade det lite ;) Nu går jag på högskola och det fungerar bra. Min sambo hjälper mig med att slänga ut dom i rastgården och passa dem när jag inte hinner eller är iväg i skolan.
8 kanske?
Blev du stressad?
Inte direkt, kaninerna är min frizon.
Kände du ibland dåligt samvete för att du inte hunnit ta ut din kanin på ett tag?
Jag hann med de kaniner jag hade, annars hade jag minskat.
Aldrig.
Hann du inte med skolan?
Jag hann med skolan bara fint! Prioriterar man rätt och noga är det inga problem.
Nej, som sagt, prioritera! Hinner man inte med kaninerna och får dåligt samvete så minska för gudskull, och sköt skolan.
Jag e 19 nu och vi har 10st just nu, så close enough?😛
Blev du stressad?
Inte av kaninerna, men livet runtomkring kunde vara ganska stressigt😕
Det händer väll de dagar man har 3 ton läxor och tentor på ingång man kanske inte hinner spendera så mkt tid som jag önskat, men samtidigt så går dem ingenstans och är lika glada att se en morgonen efter. Dåligt samvete? Litegrann.
Djuren är det bästa som hänt mig, så nej.
Hann du inte med skolan?
Jag hann med skolan och gick ur 9an med fina betyg och kom in på den linjen jag ville. Klart det är mycket jobb, men har man inte tid med djuren så får man skapa sig tid helt enkelt🙂
**Gick det sämre i skolan för att du helt enkelt inte hade tid?
**Nej, skulle jag inte vilja påstå.
Alla har s.k. "dippar" under sin skolgång, men det hade ingenting med djuren att göra🙂
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
2st har jag
Blev du strässad?
nej inte av att ha dem utan snarare tvärt om
japp ibland så men de är ändå lika glada att se en varje dag lite tjuriga var det i början av gymnasiet då de var vana vid att jag spenderade nästan hela dagarna hos dem men nu är det lungt.
Ångrade du iblad att du hade kaniner?
Nej aldrig det är det bästa som hänt mig
Hann du inte med skolan?
hinner med skolan bra tycker jag
nej det gör det inte vad jag vet så bör jag ligga längst fram i klassen förutom i matten då ush matte avskyr det men även där ligger jag ganska bra till.
http://www.youtube.com/user/lazyasshika
Hur många kaniner har du?
6 st för tillfället.
Blir du stressad?
Inte av kaninerna nej. Brukar inte bli stressad om jag gör sakerna jag ska så fort jag får veta att vi ska göra dem.
Känner du ibland dåligt samvete för att du inte hunnit ta ut din kanin på ett tag?
Jo, självklart gör jag det. För det mesta får de vara ute varje dag i alla fall och det är jag glad för. Önskar bara att jag kunnat erbjuda mitt lejon mer plats i rasthage. Han är så liten så han kryper ur kompostgaller😛
Ångrar du ibland att du hade kaniner?
Ja, när jag haft en dålig dag och allt går åt skogen för mig även i kaningården, men då har det mer med mitt humör att göra än att jag har kaniner. Skulle ångra mig 1000 gånger mer om jag sålde kaninerna😉
Hann du inte med skolan?
Jag hann och hinner med skolan. Tisdag och torsdag går jag halvdag och då gör jag läxor osv. Fredagar slutar jag två så då har jag ytterliggare två timmar att plugga innan bussen går. Pluggar knappt hemma faktiskt, trots att jag går naturvetenskap🙂
Det tycker jag inte, går precis så bra som jag vill. Väldigt nöjd med min egen studieprestation under grundskolan och den prestation jag gjort hittills på gymnasiet.
**Hur många kaniner hade du?
**Mellan 2-12 kaniner.
Blev du stressad?
Ibland kunde det vara lite stressigt med skolarbetet samtidigt, ja.
Nja, jag gjorde mig ju tid till kaninerna. Jag kunde göra både och. Jag låg till exempel på golvet och pluggade medan kaninerna fick skutta lösa på golvet och springa runt som galningar.
Aldrig.
Hann du inte med skolan?
Jo, jag hann med skolan.
Nej, det kan jag inte påstå.
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
just nu har jag 3 kaniner.
Blev du strässad?
inte av kaninerna nej.
Ja, och det kan jag göra än idag. Jag går i 8:an nu villket betyder att jag har väldigt mycket i skolan, och har inte alltid tid med att hålla på med alla kaniner lika mycket men jag gör så gott jag kan.
Ångrar du ibland att du skaffa kaniner?
Aldrig dom är mitt liv och jag älskar dom oerhört. men kanske lite när man inte hinner med allt, när man vill göra så mycket men kan inte just för att man har djur. Men det är ett ansvar man väljer själv, och det är ingen som tvingar dig att skaffa kaniner. Så om man taggigt på sig ett sådant stort ansvar som ett djur så får man ta konsekvenserna.
Hann du med skolan?
Jo jag hinner med skolan, men det blir mycket plugg på helger och lov för att hinna med allt.
nej det gör det inte, trots allt så kommer jag alltid lägga min utbildning före kaninerna. Hur hemskt det än låter, så har jag mycket krav på mig själv och vill nå dom målen jag sätter upp.Så min utbildning kommer före kaninerna, och det kan jag säga rakt ut då det inte är något jag tycker är dumt då jag ger dom tid på kvällar & när jag har tid över.
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Tack för alla svar!
Under en period (10-17) hade jag en, men i ett stall med många som jag hjälpte till med. Nu på senaste månaderna har jag haft två.
Blev du stressad?
När jag hade kanin på gården kunde det stressa mig, för det var inte hemma o så. De stängde kl 6 så hann man inte innan dess så kunde kaninen inte komma ut den dagen.
Nu är det inte stressande för jag har dem hemma och kan låta dem va ute typ hela tiden :)
Ja, om jag inte hann en eftermiddag på gården så hade jag dåligt samvete. Nu hinner jag ha ute dem 99.9% av dagarna i typ 15-17 timmar så det är inget problem längre :) Om man har ett så fullt liv att man inte hinner ta ut kaninen "på ett tag" kanske man ska prioritera kaninen högre.
Nej!
Hann du inte med skolan?
Jag gick ut 9an med MVG i alla ämnen utom två och nu har jag 6st A/6st B/3 st C (so far). Så jag hinner :) Känner snarare att jag planerar min tid bättre pga kaninerna och att jag får en liten ej-skolrelaterad undanflykt tack vare kaninerna.
Jag tror det gick bättre i skolan pga mitt djurintresse. Jag lärde mig att planera min tid, ta ansvar och så hade jag inte tid att fastna vid tvn/liknande (även om datorn såklart tar en hel del tid). Dock gäller det att man är beredd att lägga extra energi på planering och ansvar, djurets välmående måste gå före annat så om det inte funkar i kombo med tex skolan så bör man avvakta med att skaffa djur enligt mig.
Jag hade en liten hona från jag var 8 tills jag var 18.
Blev du strässad?
Inte av att ha henne men kunde inta ta med henne på gymnasiet och då mådde jag grymt dåligt över att jag inte kunde vara i hennes närhet förren jag kom hem på helgen.
Ett stort ja på den. Under gymnasiet var helgerna så späckad med plugg och hinna träffa folk man inte sett på år och dar. Hon fick ju fortfarande komma ut men det var inte alls i samma utsträckning som innan.
Jag kan känna att jag kan ångra det för hennes skull. Hon hade haft det bättre hos någon annan över min gymnasietid men jag ångrade aldrig henne. Hon var det bästa som hänt mig under min uppväxt.
Hann du inte med skolan?
Nej skolan fick aldrig lida. Hon var min pluggkompis i högstadiet.
Nej jag gjorde mig tid för både plugg och kanin under högstadiet :)
Fyra stycken
Blev du strässad?
Nja, inte riktigt. Min mamma och lillasyster tar hand om kaninerna. Så kanske är jag stressad ändå. Har i vilket fall inte lust/tid längre vilket är väldigt synd.
Jag skulle vilja ha mer tid att umgås och gosa med de men kaninerna lider inte. Jag tar ut de ibland när ingen annan gjort det (de går ute i hagen 12h/dag) och gosar ibland, men inte mer än så.
Nej, inte alls. Trots att de var menade att vara mina kaniner så finns de ändå där som stöd när man är ledsen eller vill ha sina tankar på annat.
Hann du inte med skolan?
Vet inte riktigt vad jag ska svar där haha.
Skolan blir inte liggandes pga kaninerna för att jag prioriterar skolan framför fluffbollarna. :)
Hur många kaniner hade du? Jag har 3 kaniner.
Blev du strässad? Nej, det blir jag nog inte.
Kände du ibland dåligt samvete för att du inte hunnit ta ut din kanin på ett tag? Det kan hända men oftast tar jag ut dem extra länge dagen efter då istället.
Ångrade du iblad att du hade kaniner? Nej.
Hann du inte med skolan? Jarå, inga problem.
Gick det sämre i skolan för att du helt enkelt inte hade tid? Nej.
// jennifer
Jag har en.
Blev du stressad?
Nej, inte hemma med Dumle. Han lugnar ner mig. Men det är klart att skolan är stressig. Men det är alltid lika roligt att göra läxor framför kaninburen.
Nej, jag har den tid som Dumle behöver. Jag är med honom minst två gånger om dagen. En gång på morgonen innan skolan och en gång på eftermiddag när jag kommer hem från skolan.
Nej, absolut inte. Det är mitt djur och Dumle är den ända som förstår mig och lyssnar på mig när jag är ledsen. Världens bästa vän!
Hann du inte med skolan?
Jag hinner med skolan rätt bra. Jag går i en specialklass och får hjälp med läxor på lektionstid.
Nej, jag hade tid!
Jag är 16 och har 12 kaniner :)
Blev du stressad?
Det händer, men oftast inte. Tar ju mycket tid att ha många kaniner men som tur är hjälper min syster mig mycket :)
Ibland, men blir oftast inga problem eftersom hela min familj hjälps åt att ta hand om kaninerna. Så om jag är borta över helgen så vet jag att min syster fixar.
Nej, eller klart jag har haft dåliga dagar med kaninerna.. När någon blir sjuk och man måste operera så känns det ju tungt och jag vill bara lägga ner med allt men det är mycket sällan jag känner så. De är min ljuspunkt på dagen =)
Hann du inte med skolan?
Ja, mitt skolarbet har inte påverkats alls av kaninerna. Gick ut med bra betyg i nian och det ser ut att fortsätta gå bra :)
Nej, jag har som sagt 12 kaniner, sen även en häst på det. När man har såhär mycket så måste man lära sig planera och prioritera sätt saker och det känns som jag lyckats riktigt bra. Det gäller bara att man hittar rätt balans i sin prioritering så funkar allt :)
Kram Linda
Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård ♥
Tack för alla bra svar, jag har verkligen haft nytta av denhär tråden :)
**Har 4 st ju nuu :)
**Blev du stressad?
**Eh, lite blir jag nog stressad ja
**Kände du ibland dåligt samvete för att du inte hunnit ta ut din kanin på ett tag?
**Jaa, men brukar skippa plugget lite då det inte tar så himla lång tid att släppa ut dem
**Ångrade du ibland att du hade kaniner?
**Nej faktiskt inte!
**Hann du inte med skolan?
**Jo, jag hinner. Planera planera (;
**Nej, tänker jag inte påstå. När jag har mycket plugg ber jag antingen mamma eller så bara tar jag det snabbt, det dör dem inte av.
Är förövrigt 15 år just nu. 🙂
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
LÄGGER TILL EN FRÅGA: Hindrar det dig från att träffa en kompis någon gång i veckan eller varannan?
Hindrar det dig från att träffa en kompis någon gång i veckan eller varannan?
Nej :) Man kan träffa kompisar o ha ute kanin samtidigt, eller låta den gå i hage/lös medan man gör något hos någon annan. Sen dör de ju inte av nån timme i buren heller :P Bara de får komma ut nån timme varje dag (om de inte bor i typ en box/helt rum eller så, då är det ju chill)
Då jag är den åldern nu, 17 år så har jag 1 kanin
Blev du stressad?
Givetvis blir jag stressad, men inte över kaninen utan över skolan.
Ja man får ju det men han får alltid extra spring om han missat något dag
Nej, det går inte att ångra. Skulle gått i väggen för länge sen utan kaniner.
Hann du inte med skolan?
Jag hinner med skolan eftersom jag går dit även om jag är sjuk, har migrän eller så.
Jag vet inte om det går sämre eller inte, har haft kanin sen jag gick i 5an och har aldrig riktigt satsat 100% på skolan. Dock så skulle jag inte rekommendera att ha över 3 kaniner under skoltid om man vet att man har svårt för skolan
Ibland, veckor som mamma fått ta hand om honom kan jag ju inte bara lämna honom till henne på helgen också, det är ju att ta för mycket för givet. Men det är inte ofta, faktiskt första helgen det blivit så denna helg. Bor på internat så brukar ta med honom men kunde inte och min vän ville träffa mig denna helg och hon bor inte i samma stad :/ Kan ju dock träffa henne nästa vecka om det går för henne ^^
//Joanna
Jag får typ ångest Jag är 12 år och har två kaniner som är två år, nu funderar jag på att skaffa en till kanin som är 3år men då blir ju den ensam och kräver mer tid Ena sekunden är jag helt säker men andra sekunden börjar jag ställa massa motfrågor till mig själv…. Jag blir galen!
En
Blev du stressad?
Nej. Med god planering går det bra.
Absolut! Man vill ju helst att kaninen ska få alla privilegier dygnet runt, men det är ju inte möjligt. Man får göra sitt bästa!
Nej, han är min guldklimp och får mig att orka!
Hann du inte med skolan?
Jo. Jag brukar plugga på raster och lunchen när jag ätit samt att jobba stenhårt på lektionerna, så jag har inte så mycket läxor. När jag gör läxorna sitter jag på mitt rum med kaninen lös och ibland tar jag en liten paus och ger honom något gott, typ lite torrfoder.
Nej. Som sagt, med god planering går det mesta.
Hindrar det dig från att träffa en kompis?
Nej.
Hur jag har gjort:
* Kaninsäkrat hela mitt rum och täckt saker jag inte vill ha ev. kiss på med filt. Finns billiga på IKEA. Han kan alltså springa löst i mitt rum dygnet runt.
* Burstädningen tar en halvtimme. Då tar jag ut tygerna i hans bur, skakar av dem från spån, lägger i en påse och tvättar när jag har tid. Jag dammsuger hela rummet och buren och lägger in nytt tyg.
* Toaletten tömmer jag varje dag, tar ca 3 minuter.
Frågor till dig:
* Om du inte har kaninerna inomhus, finns det möjlighet att ha dem inomhus? Är jättepraktiskt då man kan vara med dem i princip hela tiden.
* Är det något du kan underlätta för dig själv med, t.ex. förenkla städningen?
* Har du tittat på sidan efter tips? på aktivering av kaninerna? Då blir de lite mer självgående och är inte riktigt lika beroende av dig för stimulans.
Två stycken som mest.
Blev du stressad?
Nej, inte vad jag kan komma på.
Ja, det kunde jag ha.
Nej. Visst kändes det jobbigt ibland att gå ut mitt i vintern och börja borsta kaniner, men jag har aldrig ångrat dom.
Hann du inte med skolan?
Jodå, man får prioritera och kaninerna tog aldrig upp särskilt mycket tid.
Nej, inte när det kommer till kaninerna. Då var det andra saker som tog upp tid, som körkortet och hunden.
Tillägg:
Nej.
#21 Dina frågor till mig: Jag är lite men fraför allt så är pappa alergisk mot hö… Men tänker lite om det skulle gå, kanske att höet står ute… Var det någon speciell sida du tänkte på som du har sett?
EN TILL FRÅGA xD Var/är din kanin inne eller ute?
**Hindrar det dig från att träffa en kompis någon gång i veckan eller varannan?
**Nej, kaninerna gör inte det. Men plugget ganska ofta ja
**Var/är din kanin inne eller ute?
**Dem är i garaget, så jag påstår ute :)
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
#23 Det kan ju vara värt att prova, kanske med en av dem i alla fall till att börja med, om du har flera. Men självklart går din pappas hälsa först!
TIPS HÖALLERGI
Jag har alltid dörren till mitt rum stängd och har alltid fönstret lite på glänt. Det vädras ordentligt. Höet kan man ha någonstans där ingen är men det bör inte frysa (utomhus).
Sedan så kan du tänka på att du alltid tvättar händerna efter att du har hanterat hö, att kanske sopa med en egen sop i ditt rum så att du inte använder familjens dammsugare o.s.v.
Ett dyrare alternativ är luftrenare. En riktigt bra är dyr men också helt fantastisk och många kan ha husdjur kan vare dem. De rensar bort damm, allergener o.s.v.
AKTIVERING
Det finns flera sidor om du söker men jag tänkte på att gömma mat på olika ställen, ge grenar, salladsbollar o.s.v. När jag ger honom torrfoder för natten gömmer jag det på olika ställen utspritt så att han går runt hela natten och letar. ;)
Jag har även en tunnel, en liten babymadrass jag klär med fleece som han tycker om att studsa på, en uppochnedvänd plastlåda från IKEA (GLES 12 kr/st) med klippt dörrmatta på från IKEA (BORRIS 4 kr/st) som han tycker om att studsa upp och ner från. :)
Han tycker också om att gräva i en hög med fleece. Klippt sönder en fleecefilt i bitar och lagt i en hög (KRÅKRIS 10 kr/st) från IKEA.
Som mest 6 kaniner, fast under längst tid hade jag 3.
Blev du stressad?
Nej.
Ja. Ofta. Dom gick mycket i hagarna och innekaninen var jämt lös. Men mina 2 utekaniner hade jag konstant dåligt samvete över.
Ja. För deras skull. Men jag skulle ha haft dåligt samvete oavsätt vilket burdjur jag än hade. Jag är ingen dålig kaninmatte, jag klarar bara inte av att dom sitter i bur. Det är det som ger mig dåligt samvete: Bursittandet. Innekaninen var det skillnad med för den var ju alltid lös.
Hann du inte med skolan?
Jo.
Nej.
Var/är din kanin inne eller ute?
1 innekanin och resten ute. Innekaninen var ute på somrarna, och sen blev han permanent utekanin efter 7 års ålder för han höll sig friskare och mådde bättre då :)
I have no sympathy for people without empathy
Hur många kaniner hade du? 1 och 2
Blev du strässad? Nej inte alls. Under vår och höst brukade jag sitta ute i kaninernas hagar och göra läxorna. När det blev kallare gjorde jag läxorna senare på kvällen när det ändå var mörkt ute och var med kaninerna då det var ljust.
Kände du ibland dåligt samvete för att du inte hunnit ta ut din kanin på ett tag? Självklart hände det ibland att jag inte hade tid, kanske att jag skulle iväg eller så. Och då fick jag såklart dåligt samvete. Men så länge kaninerna åtminstone får komma ut 5-6 dagar i veckan så går det ingen nöd på dem. Helst ska de ju ut varenda dag men ibland får man inte tiden att räcka.
Ångrade du iblad att du hade kaniner? Det har jag gjort. Ibland har jag suttit hemma och undrat varför jag tvunget skulle ha kaniner, katter, hundar, fåglar osv. Man är ju så bunden på något vis. Men sedan har jag slängt bort de tankarna igen eftersom att djuren är det bästa med mitt liv. De har gett mig så mycket!
Hann du inte med skolan? Jag kan ju inte direkt påstå att jag var den som la ner mycket tid på skolan, men det hade inte med mina djur att göra. Jag var bara allmänt ointresserad och fann ingen mening med alla olika lektioner om allt möjligt. Men tror inte att jag hade haft mindre tid för de ifall jag brytt mig. Man måste inte spendera en hel dag med kaninerna, man kan släppa ut dem i en säker Hage så att de får springa av sig medan man själv går in och gör läxorna t.ex. Sedan får man ju även prioritera andra fritidsintressen som att hänga med kompis och sporter. Jag hängde hellre med djuren än med mina vänner och jag sysslade aldrig med sport så därför hade väl jag ganska mycket fritid ;)
Gick det sämre i skolan för att du helt enkelt inte hade tid? Som jag skrev ovan, mina dåliga betyg berodde inte på djuren.
http://pillasddv.weebly.com/
Jag är snart 15, och har just nu två kaniner.
Blev du stressad?
Inte utav kaninerna. Blir endast stressad av läxor och annat som måste in i tid.
Jag är ca. 3 dagar i stallet, och det är då jag får dåligt samvete. Kaninerna är alltid ute medans jag gör läxor och annat.
Aldrig!
Hann du inte med skolan?
Mina kaniner påverkar inte mitt skolarbete alls.
Nej.
**Nej det gör det inte.
Båda bor inne.
Hälsningar Jossan
Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se
Är 18 och har tre små grisar.
Blev du stressad?
Nejdå, kaninerna är inga problem när det gäller stress. Däremot kan det vara bra att ha ett fungerande schema på hur man ska sköta kaninerna och vad man har för tid. Beror på hur man är som människa också.
Jo, jag kan få en hel del dåligt samvete då jag har två kaniner ute som helt enkelt inte får lika mycket kärlek som han som är inne när jag har mycket att göra i skolan och liknande. Försöker dela upp det så jämt som möjligt dock.
Ibland, men kan inte se någon anledning till att göra mig av med dem då de är de enda som får mig att tänka på något annat än skolan.
Hann du inte med skolan?
Ser inte hur kaninerna skulle kunna påverka skolan.
Nej. Jag skulle säga att det går bättre nu än vad det gjorde innan jag skaffade min dvärgvärdur för tre år sedan.
**Nu träffar jag inte kompisar men jag får inte direkt dåligt samvete av att åka iväg en dag eller så, kommer oftast hem på kvällen igen och då kan jag ge kaninerna lite tid.
Två ute och en inne.
Om du har två kaniner kan du lika gärna ha tre. Tycker det är värre att ha en kanin och sen få en till, men är man van vid två så gör den tredje inte speciellt stor skillnad enligt mig. Går åt lite mer mat bara 😃
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Som jag skrev innan har jag haft MYCKET hjälp av denna tråd, tack för alla svar!
Jag har 2 + 11 ungar :)
Blev du stressad?
Nepp det går bra faktiskt! :)
Får du ibland dåligt samvete för att du inte hunnit ta ut din kanin på ett tag?
Nej, de är i en rasthage nästan varje dag, och är de inte det så är de i min famn :)
Ångrar du ibland att du har kaniner?
Nej :)
Hinner du med skolan?
Jag hinner med skolan :)
Går det sämre i skolan för att du helt enkelt inte har tid?
Nej :) Det går faktiskt bra :)
**Mellan 1-2 kaniner, bara 1 för tillfället.
**Blev du stressad?
**Nej inte alls, har aldrig varit stressad över att ha kaniner.
**Kände du ibland dåligt samvete för att du inte hunnit ta ut din kanin på ett tag?
**Ja, absolut! Mår otroligt dåligt när hon inte fått varit ute på ett tag.
**Inte vad jag kan minnas.
**Att jag inte hinner med skolan har ingenting med kaninerna att göra. 😉
**Jo tid till plugg har jag, och det finns ingen bättre plats att studera på än inne i kaninhagen. ^^
Har en kanin ^^
Blev du strässad?
Näe
Ähm, asså min kanin går ut och in ur buren som han vill och har hela mitt rum att vara i. Sen när jag kommer hem får han gå runt i resten av huset också. Så näe, de är som självklart att han är ute. Det som ger mig dåligt samvete är så fort jag inte är hemma för jag vet att han inte gillar att vara ensam. Jag planerar allt för att han ska vara så lite ensam som möjligt.
Aldrig :3
Hann du inte med skolan?
Jo
Nej
Eftersom jag är 16 år nu så ändrar jag meningarna till nutid. ;)
Jag har 1 kanin.
Blir du stressad?
Nej! Snarare tvärtom. Charlie, som han heter, är så lugn i hela sin personlighet så han hjälper mig att koppla av ifall jag är stressad. Så fort jag kommer hem efter en stressig och jobbig dag i skolan och ser hans glada blick när han hälsar på mig, det läker alla sår.
Känner du ibland dåligt samvete för att du inte hinner ta ut din kanin?
Har aldrig riktigt haft problem med att "jag hinner inte rasta av Charlie idag". Eftersom han är innekanin och hans bur är i mitt rum, så är det jätte lätt att bara släppa ut honom så springer han runt på golvet. Han får ALLTID vara ute på morgonen när jag fixar mig innan skolan, och efter skolan när jag sitter och pluggar. Så det är liksom hans "bas" när det gäller att rasta av honom. Och på sommaren får han även vara ute i hagen eller så tar vi en promenix i sele. Men på vintern blir det såklart mest bara tid i rummet, fast vi har en Hage i garaget också som han brukar vara i på vintern minst en gång i veckan. Sen blir det såklart mycket kel och gos varje dag, han är lite kelsjuk kan man säga. ;)
Ångrar du ibland att du har kanin?
Har ALDRIG ångrat mitt beslut med att köpa Charlie, ett utav de bästa besluten jag har gjort i mitt liv.
Hinner du inte med skolan?
Jo, det gör jag faktiskt. MEN det är väldigt jobbigt ibland, fast det är inte p.g.a. Charlie. Jag går Naturvetenskaps linjen på JENSEN gymnasium, och det är mycket plugg. Vi har redan haft tio prov + fyra muntliga redovisningar på 2 månader. Men som jag sagt tidigare så HJÄLPER Charlie mig att orka plugga, inte tvärtom som kanske det flesta tror.
Eftersom han är ute samtidigt som jag sitter och pluggar, så tar det liksom inte tid från pluggandet.
**Nej, inte direkt. Det är inte p.g.a. Charlie i så fall, utan mer att jag måste plugga. Om jag är hos en kompis så får han helt enkelt komma ut lite senare på kvällen när jag kommer hem.
Han är innekanin.
Svar: 6 kaniner som högst.
Blev du stressad?
Svar: Absolut.
Svar: japp
Svar: Ja, under vissa tillfälliga köriga skoldagar.
Hann du inte med skolan?
Svar: Jag prioriterade skolan först. Där av stressen.
Svar: Nej.
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
Tre egna (min syster har en också).
Blir du stressad?
Nej, jag följer rutiner varje dag. Rutinerna är ett måste för att hinna med allt i vardagen(kommer oftast hem från skolan vid 16- eller 17-tiden så du kanske förstår varför).
Känner du ibland dåligt samvete för att du inte hunnit ta ut din kanin på ett tag?
Eftersom jag som sagt går efter mina rutiner när det gäller djuren så har det bara hänt någon enstaka gång. Då var jag på semester utomlands, men det fanns ingenting att känna dåligt samvete för eftersom jag visste att de hade det bra i våra grannars sällskap. Tror mest att det berodde på "modersinstinkten", hehe ;P
Nej, de är snarare "moroten" ;) som får mig att orka med skolan och läxor, men även jobbiga stunder.
Jo, jag känner att jag kan ta saker i mitt eget tempo, såsom kaniner och ändå hinna/orka med läxor utan att stressa. Känns skönt att känna att man har tillräckligt med tid för varje enskilt måste, och även min vilja.
Svar nej, är nöjd med min prestation i skolan(går i nian). Förresten vill jag bara förtydliga, JAG HAR TID ;)
Med vänliga hälsningar,
Kaninvännen
Hur många kaniner hade du? Jag går i sjuan och jag har 2 kaniner+ min systers kanin. Blir du stressad? Jag blir inte stressad av kaninerna, tvärt om jag blir lugn av kaninerna. Känner du ibland dåligt samvete för att du inte har haft ut kaninen under dagen? Jag kanske inte har alltid tid, så japp. Ångrar du någon gång att du har/hade kanin? ALDRIG! Kanin är det bästa som hänt typ, skulle inte klara mig utan dem. Hinner du inte med i skolan? Jo, jag hinner bra med i skolan, jag har fin fina betyg. Går det sämre i skolan för att du hel enkelt inte har tid? Som sagt så klagar jag inte, jag har goda betyg och hinner med i skolan, så mitt svar blir nej.
Har nu 9-14 beror på hur man räknar.
Blir du stressad?
Ibland ja, oftast inte. Beror mycket på hur många läxor samt prov vi har i skolan.
Nej, har inte direkt "dåligt samvete". Oftast kommer de ut när det är fint väder och inomhus när de är regnar och blåser.
Tanken har väll flugit i en när man känt sig lite förvirrad då och då, men inget jag verkligen tänkt på ofta och inget jag skulle säga nu att jag ångrar.
Ja det gör jag, sedan brukar min allmäna lathet till skolarbete ta över och det är därför om jag nu skulle hamna efter är problemet.
Har faktiskt bara gått bättre trots att jag har så mycket djur.
Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/
"The language of the heart can be understood by everyone"
Jag är dock 19, men jag studerar på Universitet samtidigt som jag den här terminen jobbar extra på ett företag. Så jag kanske räknas in ändå ;)
Jag har 2 kaniner just nu, hade som mest 8 st när jag fick en kull ungar då jag gick andra året på gymnasiet.
Blir du stressad? ;)
Både ja och nej, jag har inte mycket tid över till kaninerna med studier och jobb men jag tar mig tid och då känns det genast bättre igen :)
Det händer, då brukar de få något extra gott, kanske en extra morot, och också en längre stund lös.
Inte egentligen. Kaninerna ger mig lugn och får mig att bättre fokusera på det som är viktigt.
Jo då, jag hinner :)
Svaret här går lite in på det tidigare, eftersom jag känner att jag har hinner med så går det inte sämre, inte än i alla fall :)
#38 jag glömde skriva om jag har kaninerna inne eller ute. Jag har mina kaniner ute under sommaren och det är i ett slags kaninhus med element på vintrarna.
Hur många kaniner hade du? Har, har fyra just nu + pensionat! Blev du strässad? Lite, ibland kan jag vara stressad men oftast nix, skaffar inte mer kaniner än vad jag har tid med. Kände du ibland dåligt samvete för att du inte hunnit ta ut din kanin på ett tag? Japp, ibland har jag mycket och göra och då hinner jag inte alltid med. Ångrade du iblad att du hade kaniner? Aldrig! Hann du inte med skolan? Jo, alltid! Gick det sämre i skolan för att du helt enkelt inte hade tid? Nix (:
**6 stycken
**Blev du stressad?
**Ibland ja, men såfort jag går ut till kaningården är stressen borta.
**Ja. Planerar att bygga ut burar och sätta ihop kaniner för att underlätta det. :)
**Nej.
**Jag prioriterar kaninerna före skolan men då det är kolsvart när jag kommer hem hinner jag endå inte vara mycket med kaninerna pga min mörkerrädsla.
**Nej.
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Har haft en under de första skolperioderna, grundskola-gymnasium. (idag har jag två studerar fortfarande).
Blev du strässad?
Stressad lite då jag viste att min kanin ville omgås med mig medan jag pluggade eller gjorde annat som man måste göra. Men de dagliga sysslorna med rensning och utfodring var inget stressigt.
Ja, vem som helst får väl dåligt samvete när man inte hinner ta ut sin kanin och omgås med den. Men kaninen fick springa ute hela dagen för det mesta, men hur kul är det när den är ensam? Speciellt när man har en ensam kanin så får man starka skuldkänslor om man inte hinner omgås med den för man vet att den vill vara med en 24/7! Jag försökte ta igen tid med henne när jag fick tid över så all min lediga tid hamna på henne för det mesta.
Nej, jag ångrar inte att jag hade en kanin för hon fanns där för en och lyssnade på en, Vi var som yin och yang tsm. Tror inte heller hon hade fått det bättre hos någon annan, jag vet att hon var lycklig. Däremot ångrar jag att jag bara hade en kanin men jag försökte verkligen skaffa kompisar till henne men det funkade inte för hon var så fäst vid mig och ville bara ha mig för sig själv.
Hann du inte med skolan?
Jag hann med skola men det var för att man fick prioritera skolan förre kaninen.
Nej, som sagt ovan så prioriterade man skolan/plugg förre kaninen, tyvärr.
Min kanin var en innekanin som för det mesta var frigående i en del av hemmet.
Ja, det hindrade mig från att träffa kompisar för jag valde oftast kaninen förre dem :P Men alla mina vänner studerar väldigt hårt så vi vet hur dyrbar ens tid är.
(egenfråga) Hur påverkade denna upplevelsen dig?
Idag, nuläget gjorde jag valet att ha två kaniner då jag vet hur mycket närhet en kanin behöver och jag ville verkligen inte behöva få skuldkänslor för varje sekund mina kaniner är ensamma. Så idag känner jag ingen stress eller skuldkänslor bara för att de sover eller lämnas ett par timmar ensamma.
jag hade 2 kaniner
Blev du strässad?
nej det blev jag inte eftersom att jag hade dom ute och dom då hade en stor hönsgård att gå omkring på så blev det inte något större problem om man inte hann släppa ut dom i stora hagen.
se svar åvan.
det var mest på vintern då det var väldigt kallt och mörkt som man var lite less på att gå ut men det är ju ett ansvar man har valt att ta.
Hann du inte med skolan? eftersom att dom var två och hade stor yta så tyckte jag att det gick bra med skolan. eftersom att jag då inte hade så stora skuldkännslor om det ibland blev lite stressigt och jag inte hann med så mycket kel m.m.
förstår inte riktigt frågan men tror jag svarar nej.
Jag är 15 år, har haft egna kaniner i sju år och levt bland kaniner dubbelt så länge.
Hade två tills för nästan exakt ett år sedan. Nu har jag en.
Blir du stressad?
Nja, bara när jag har bråttom till skolan och inte hunnit mata henne än.
Absolut! På somrarna kommer hon ofta ut i en större utebur, men får dåligt samvete av att jag sällan hinner springa med henne i sele numera.
Ångrar du ibland att du har kanin?
Nej, inte direkt. Det är verkligen inte ett komplicerat husdjur!
Jo, det gör jag. Hinner även med kompisar och lite annat på fritiden. Har ändå höga betyg :)
Nej, inte alls. Jag tar mig tid tre gånger om dagen för att mata och byta vatten, resten av tiden kan jag plugga vid behov.
(Ändrade frågorna till nutid då jag fortfarande har kanin)
Hur många kaniner hade du? Mellan 20-30 + kullar
Blev du stressad? Ja när jag började tappa suget.
Kände du ibland dåligt samvete för att du inte hunnit ta ut din kanin på ett tag? Nej de var ute i hagar regelbundet.
Ångrade du iblad att du hade kaniner? Jag ångrar inte att jag haft kaniner idag men ångrade att jag hade skaffat de när jag hade kvar dom och skulle sälja av. Nu kommer jag aldrig skaffa så många igen då intresset inte finns kvar men ev. kommer de blir 2-3 st till produktion senare.
Hann du inte med skolan? Skolan hann jag med.
Gick det sämre i skolan för att du helt enkelt inte hade tid? Nej så mycket tid tar inte 20-30 kaniner.
#47 vad syftar du på när du skriver att du kanske skaffar 2-3 st till produktion?
I have no sympathy for people without empathy
#48 Att jag ska skaffa två till tre kaniner till produktion? :P