Bladgrönt/grönsak
Jag har hela kaninernas liv gett dem grönsaker på kvällen. Men nu har jag läst att man ska ge dem det nån gång i veckan, och bladgrönt istället. Om man tar typ vilken kaninbok som helst på byblioteket står det att de ska ha grönsak, mår dem dåligt av grönasaker?
Grönsaker hör lite mer till godiskategorin. Bladgrönt hör mer till dieten kaniner är gjorda för att äta (herbivorer).
Våra kaniner äter bladgrönt dagligen och en bit morot, broccoli eller selleri får de 1 gång i veckan, men varierar hur ofta du kan ge dem beroende på kaninens behov🙂
Jag känner igen det där med att många översatta böcker skriver grönsaker, undrar ibland om det är en felöversättning då det i mina engelska böcker står "leafy greens".
#1 okej, är det altså bara att de kan bli överviktiga som är risken med att ge grönsak?
#2 Grönsaker innehåller socker. Det är ju inte bra för dig att äta godis varje dag t.ex. :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
#2 Det är ganska långsökt att en kanin skulle bli överviktig om den fick grönsaker varje dag, men det är som sagt tusen gånger nyttigare med bladgrönt! 🙂 Gurka, isbergssallad osv innehåller mest vatten och är egentligen inte särskilt nyttigt, men inte heller farligt att ge i en lagom mängd.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Hur mycket bör man ge per dag?
#5 Tänker du på bladgrönt nu?
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!