Kanin iFokus

Kanin

Etiketttips-id-er-bloggar-och-hemsidor
Läst 447 ggr
ninen DH
0

Tips för första dagen!

På lördag får jag hem 2 kaniner;) Jag har några frågor: Känns det säkrast för dem om jag ställer in transportburen i buren? När kan jag ta bort den i sånna fall? När kan jag ta ut dem i hagen första gången? Ps. Dem är 2 &3 år.

[RC1393]
2

Jag brukar öppna övre halvan av transportburen och lyfta ur kaninen. I buren har de trots att hus att gömma sig i.

När du kan ta ut dem i hagen första gången beror på kaninen. Brukar låta alla (vuxna som ungar) vara ifred första åtminstone 4-5 dagarna. Brukar ge mat osv, kommer de fram och vill nosa låter jag de nosa men gör inget mer. Sedan brukar jag ta ut kaninen, sätta den i en mindre Hage och sätta mig själv mitt i hagen med en bra bok, så får kaninen lära känna mig utan att jag stör den. Har alltid fungerat jättebra🙂

ninen DH
0

#1 tack! Putt, fler erfarenheter!

Emelie
1

Imorgon är det dags! Är du exalterad? 😃

Jag skulle ta ut kaninerna och sätta de i deras bur med detsamma, men har du möjlighet att sätta i transportburen i deras bur så att de får gå ut ur den när de själva är redo så är det såklart det bästa sättet. 

Som #1 så brukar jag också alltid låta kaninerna "boa" in sig och vara ganska mycket ifred de första dagarna. Det är ju mycket nya intryck så som ljud och lukter som skall smältas, och kaniner är ju rätt lättstressade djur. 

Vad och hur du ska göra saker beror ju mycket på hur lugna dina kaniner är efter några dagar. Är de mycket rädda och stressade när det gått 2-3 dagar skulle jag ge dem mer tid. Sitt mycket utanför buren, prata med dom, ha händerna inne i buren utan att röra kaninerna, försök ge dem mat från händerna osv. Verkar de dock helt lugna efter 2-3 dagar är det dags att ta upp dem korta stunder, kela lite med dem osv. 

Släppa ut dem i hagen skulle jag göra efter några dagar, när de boat in sig som sagt.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

ninen DH
1

#3 okej, då väntar jag altså och ser. :) är väldigt exalterad!! kan inte riktig fatta det :D Tack båda två!