uppfödarnamn
hej :) jag håller på att klura ut ett uppfödarnamn till min kaninuppfödning.. vad tycker ni? :)
Rozarys kaninuppfödning, brötas kaninuppfödning eller harribos kaninuppfödning???
Harribos i så fall, de andra tror jag är svårare att komma ihåg tror jag :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Eftersom min uppfödning heter "Rosarys kaninuppfödning" anser jag inte det jätte schysst om du "stjäl" det från mig. :) För övrigt tycker jag samma som #1, Harribos kaninuppfödning låter bra. ^^
/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning ღ
Harribos kaninuppfödning låter bra! 
men du lamile du har väll inte det registrerat, därav är det väll fritt fram för vem som helst att använda det???
Tack Fridaakesson!
#4.. Nej, det är inte ett registrerat namn utan väntar på bekräftelse just nu. Så, visst.. det är fritt fram för dig, men anser dock inte att man gör så. :P
/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning ღ
#4 men ändå taskigt om du tar det om hon redan har det fast hon inte är registrerad!
#4 Det är väl bättre att ta ett namn som du vet att ingen har? Eftersom #5 Väntar på registrering, måste du ju byta när hon får det registrerat, så lika bra att ta något annat från början :)
Av rent hyffs så kollar man runt på nätet, söker på sitt alternativa uppfödarnamn och finns det ett så tar man inte det helt enkelt. Svårare än så är det inte.
Rozarys tar du inte, för det är upptaget.
Brötas tycker jag inte var så fint, men väljer det, då jag tycker att Harribos låter fel då det är ett godismärke :)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
TS finns inte kvar på sajten
Hur funkar det med registrering? Läste någonstans att man skulle varit uppfödare i minst 3 år och fått goda vitsord från andra. Sorry lite OT
#11: Stämmer bra det. Man måste fött upp för utställning i minst 3 år, ha goda vitsord, gått "jordbruksverkets kurs" och vara minst 18 år.
http://skaf.info/index.php?option=com_content&view=article&id=65&Itemid=83
Om man ska föda upp hopp o kel kaniner och vill ha ett "uppfödarnamn" i härstammningsbeviset. Kan man välja vad man vill? Vad händer med det om någon tar och registrerar samma namn? ( vet att man inte kan registrera för hopp/kel uppfödning)
#13 Så länge det inte namnet är registrerat får du det :)
Den som registrerar det, har rättigheter till namnet :)
Så man kan ta ett bara sådär? Behöver inte skriva in det nånstans ?
#15 Står det inget på skafs sida omdet? :)
Vet inte :/ förstår mig inte på indelningen på den sidan
Men om jag ska börja föda upp kan inte jag registrera mer uppfödarnamn då?
#18 Inom SKAF måste du ha ställt ut & regelrätt fött upp kaniner till utställning(med stamtavla då) i 3 år innan du får registrera gårdsnamn.
När du registrerar gårdsnamn "paxar" du namnet😉
Jag har bara 1 år kvar tills jag kan registrera😇
Och då måste du också ha gått en kurs av jordbruksverket, samt vara över 18 år
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#19 Tack så mycket för hjälpen!:)