Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1459 ggr
Linneaklasson
0

Kaninavel!

Hej allihopa! Jag har håller på med kaniner under 7 år nu och har fått en kull på min hona (dock en tjuvparning…) Men jag skulle iaf vilja börja på riktigt med Avel nu och undrar vilka raser som är populärast osv så här kommer frågorna! 1: Vilken ras? vill folk helst ha? 2: Vilken färg? är bäst att avla på? 3: Kan ni förklara allt inom det här med stamtavla osv… Det var mina frågor är jättetacksam för svar!:)

RebeccaG
6

Jag tycker snarare du borde ställa frågor som: 

- VARFÖR vill jag avla?
- Vad har jag för mål med aveln?
- Vart vill jag nå med avlen?

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[neptunens]
6

Och välj en ras och färg/teckning som DU vill ha och gillar, strunta i vad andra tycker.

Linneaklasson
0

#1 De frågorna har jag redan svarat mig själv på! 1: Jag vill avla för att få fram SNÄLLA fina kaniner för utställning:) 2: Som ovan 3: Jag vill föda upp kaniner med bra kropp och lynne!

Linneaklasson
0

#2 Okej! Jag skulle ju väldigt gärna vilja sikta in mig på de otroligt vackra små hermelinerna! :) Någon som vet vilka godkända färger det finns inom den rasen?:)

RebeccaG
0

#4 Alla färger som är godkända i Nordisk kaninstandard.

| Youtube

Linneaklasson
0

#5 tack :)

Linneaklasson
0

Jag undrar om man kan ha två olika raser i uppfödningen eller ska man satsa helhjärtat på just en ras?

iWontBite
0

Hermelinstandard: Länk

Jag är inte så bra på hermeliner, men det är en ganska vanlig ras så finns nog många bra kaniner där :) Dessutom som Rebecca sa, du kan välja Vilken färg? du vill i princip att jobba med och det är alltid roligt! Vanliga som jag har sett är viltgul/bourgone, viltgrå och vit (blåögd).

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Anoki
1

Brukar finnas en hel del hermeliner i olika färgvarianter på utställningarna. Men å andra sidan tycker jag själv det är roligare att satsa på en svår färg/teckning där man aldrig hamnar på prislistan än att direkt börja med den lättaste färgen. Roligare att själv lyckas än att "segla" på andras framgångar :)

RebeccaG
0

#7 Eftersom du är ganska grön inom kaninavel, satsa på en ras & en färg i ett par år, det är enklast för dig😉

| Youtube

Linneaklasson
0

Tack för alla svar! :) För annars hade jag tänkt mig Fransk Vädur då jag växt upp med den underbara rasen… Men blir de för svåra att avla på när man är nybörjare?:)

RebeccaG
1

#11 Svårt och svårt. 
Jag tycker du ska vända dig till en stor uppfödare & be om hjälp, typ som en mentor. Det är inte lätt att vara ny och många utnyttjar gärna yngre & nya utställare till sin egen vinning. 

Frassar behöver inte vara svårt, men de tar mycket plast & du kommer behöva ganska många djur & mycket plats till slut😉

| Youtube

Linneaklasson
0

Då de är så stora tänkte jag:)

RebeccaG
0

#14 Precis, du kommer behöva mycket plats för att hålla dem.

| Youtube

sundsby
0

1: Belgisk jättekanin är populärt, och det är inte så många som föder upp det! 

2: Chinchillafärgad bj är så himla fina, och det är en ovanlig färg, men många vill ha den!

3: Det vet jag inte tyvärr! ;)

Linneaklasson
0

#15 vi har ju ett stall så de borde ju få plats, men det här med att få de bärtama haha

iWontBite
0

#17 Om man håller på med dem från att de är små och lyfter dem tror jag inte det är några problem alls!
Det jag kan tänka mig är ett problem med frassarna är att de är stora och de får stora kullar. Det kan bli svårt att sälja så stora kaniner eftersom de inte många får för sig att köpa en som barnkanin, om du förstår vad jag menar. Man kanske får vara beredd på att slakta eller ha väldigt mycket extraplats/inte ta så många kullar.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Mickis1994
1

Välj den färg och ras Du tycker bäst om och fastnar för. Försök gärna hitta en mentor inom samma ras (och färg ifall det går) som kan hjälpa dig att välja ut avelsdjur och vilka ungar du ska spara osv. 🙂 

Jag skulle inte satsa på mer än en ras i början men däremot kan du ha två färger, gärna två färger som går att använda med varandra t.ex. blå och zobel blå. Eller två helt skilda färger ifall det faller dig i smaken. Försök verkligen att lyssna på dig själv. För om du ska tycka det är roligt det är det viktigaste.😃

För stamtavla ska du vara medlem i skaf och ha uppfödarnummer. Info finns på deras hemsida och artiklar som jag såg någon länkade till (kaninmagazinet.) 👍

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Linneaklasson
1

#19 Tack så jättemycket för hjälpen!:D

Emelie
0

Mitt tips? till dig är att läsa på så mycket du bara kan om kaninavel, färger, raser och allt därtill innan du tar din första "uppfödarkull", du kommer långt med kött på benen och kunskap! 🙂

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Linneaklasson
0

#21 Tack! :D