Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 550 ggr
sofia1992
0

Grönsaker

Hejsan

Jag har tillbringat den senaste timmen på youtube och kollat på filmer om kaninskötsel och utfodring m.m. I varje video tar dom upp hur viktigt det är att ge bladgröna grönsaker åt sina kaniner och att man borde ge 2-4 cups (0,5-1 liter) per dag. Jag tycker det låter väldigt mycket. Jag ger 3 ggr per vecka grönsaker åt mina och inte nära på 0,5-1 liter per gång. Senaste gången gav jag ca. 3 cm bladcelleri, 1 ganska stort romansallatstblad och 1 blad sallat jag inte vet vad heter per kanin. Hur mycket ger ni och hur ofta?

Rabbit Pages
0

Den mängden låter väldigt extrem! Våra kaniner får bladgrönt dagligen, och en giv ser ut ungefär såhär:

• 2 romansalladblad
  • 2 stänglar citronmeliss
  • 1-2 stänglar bladpersilja
  • 2-4 spenatblad

Utöver det äter de hö - givetvis, samt 2 matskedar pellets. Jag har fått kommentarer om att det är mycket, men å andra sidan är våra kaniner extremt aktiva, de mår toppen och är fina i magen, samt håller hullet bra🙂

farvendal
0

Den mängden lät lite extrem ja… Men det du ger verkar ganska normalt :) Jag ger grönsaker 3-4 ggr i veckan och mängden varierar. Brukar variera mellan att ge broccoli, sallad, persilja, gurka, paprika, morot och äpple.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se