Grönsaker
Hejsan
Jag har tillbringat den senaste timmen på youtube och kollat på filmer om kaninskötsel och utfodring m.m. I varje video tar dom upp hur viktigt det är att ge bladgröna grönsaker åt sina kaniner och att man borde ge 2-4 cups (0,5-1 liter) per dag. Jag tycker det låter väldigt mycket. Jag ger 3 ggr per vecka grönsaker åt mina och inte nära på 0,5-1 liter per gång. Senaste gången gav jag ca. 3 cm bladcelleri, 1 ganska stort romansallatstblad och 1 blad sallat jag inte vet vad heter per kanin. Hur mycket ger ni och hur ofta?
Den mängden låter väldigt extrem! Våra kaniner får bladgrönt dagligen, och en giv ser ut ungefär såhär:
- 2 romansalladblad
- 2 stänglar citronmeliss
- 1-2 stänglar bladpersilja
- 2-4 spenatblad
Utöver det äter de hö - givetvis, samt 2 matskedar pellets. Jag har fått kommentarer om att det är mycket, men å andra sidan är våra kaniner extremt aktiva, de mår toppen och är fina i magen, samt håller hullet bra🙂
Den mängden lät lite extrem ja… Men det du ger verkar ganska normalt :) Jag ger grönsaker 3-4 ggr i veckan och mängden varierar. Brukar variera mellan att ge broccoli, sallad, persilja, gurka, paprika, morot och äpple.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se