saltsten åt kaniner
när ska man börja med saltsten åt kaniner-har hört lite olika. personal på granngården sa att dom ska ha det från början, uppfödare sa när dom är runt året ….
Saltsten till sällskapskaniner är inte bra då de kan lätt få vana att slicka bara för att det är gott eller inte har något att göra. Överskott kan leda till njurproblem vilket blir billigare att helt enkelt inte ha någon saltsten.
Jag visste inget om saltstenar när jag var nybörjare och hade det, som tur var överkonsumerade inte mina kaniner de men det finns dom som gör.
Jag rekommenderar att du inte använder saltsten över huvud taget
//Joanna
Kaniner behöver inte ha saltsten. Det kan tom. vara skadligt om kaninen får i sig för mycket av det. Dom kan få urinsten osv. av det.
Men har hört att kaniner som har fått ungar kan behöva saltsten, så jag har gett det till diande honor men aldrig annars.
är mineralsten samma som saltsten?
#3 ja och nej. Inte samma innehåll, men precis lika onödigt ^^
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Aldrig gett saltsten och kommer aldrig att göra.
Som skrivet ovan leder det till fler problem än vad det gör nytta. Folk har fått så felaktig information, eftersom att saltsen än idag är ett välkänt fenomen att ge till kaniner. Har inte gett det till hona med ungar, och det har gått super. Men vet att flera gör det, och endast då, för att vid diande av ungar kan honan få någon brist i kroppen.
/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning ღ
Jag gav förut saltsten son tur blev inte det något för mina kaniner, men då var jg oerfaren, nu vet jag bättre så man behöver inte ge det, DDT kan leda till sjukdomar som de däruppe har skrivit, man kan ge det till honor då de har ungar, gjorde inte det då heller ,det är inte alltför nödvändig då heller, bara om honan behöver tillskott. Men jg gav inte min och allt gick toppen.