Rex = allergivänlig?
Hej allihopa!
Jag skulle vilja ställa lite frågor kring pälsallergi. Själv har jag inga allergier, men min sambo har viss grad av allergi och därför tänkte jag att ni väldigt gärna får dela med er av information, ni som har det.
Är rex-kaniner allergivänliga?
Finns det någon här som är allergisk men har kanin ändå?Hur gör isåfall du för att underlätta din vardag?
Nu råkar vi ha sån tur att min sambo bara känner av någonting när han gosar med kaninerna, men man vet ju aldrig det kan ju bli värre!
Ha en fortsatt trevlig 1:a advent allihopa. :)
Beroende på vilken allergi man har så kan rexpäls vara allergivänligare än andra.
Är man allergisk mot urinet så kvittar det vilken päls kaninen har. Är det där emot pälsen man är allergisk mot så kan rexpälsen funka.
/MajaL www.majakanin.com
Vi skaffade rex kaniner först, för mina pappa och bror är allergiska, iallafall lite. Dom klarar av det bra, fast vi har dom ute.
Det spelar ju roll på hur mycket man är allergisk.
Ja rexar är alegivänligare, om det är pälsen;) Har själv en rex, dock är ingen i min familj allergisk, men min granne är det och hon har inga som helst problem när hon är med rexen!:)
Min sambo är mer allergisk när det gäller hundar, så det kanske är pälsen… man får hoppas att det inte blir värre. :)
Som det redan sagts beror det helt på vad man är allergisk emot.
Jag själv kan reagera lite om jag gosar med någon kanin som precis varit och grävt runt bland höet.
Men det är för att jag är allergiskt emot hö och inte kaninen i sig.
Att han är mer allergisk när det gäller hundar behöver inte innebära att det är pälsen.
Min pappa är ex väldigt allergisk både emot hund och katt, men kan ha en kanin uppe i ansiktet utan att reagera.
Jag själv är väldigt allergisk emot katt och långhåriga hundar, men reagerar som sagt inte på kaninen i sig utan "damm" från hö.
Sånt där är så otroligt individuellt.
Det en allergiker tål, kan göra en annan riktigt sjuk.

Det är inte direkt pälsen man är allergisk mot, inte på något djur. Utan det är proteinerna i ett sekret som utsöndras från körtlar i huden och som sen sätter sig i pälsen. På vissa pälsvarianter sprids inte sekretet lika lätt i pälsen och det är nog därför vissa pälsvarianter upplevs som mindre allergena.
#6 Låter logiskt!
Din sambo skulle kunna göra en allergitest genom att lämna ett blodprov, då kan Ni i alla fall få reda på om det finns allergi nu. Tyvärr är det så att allergi ibland kan utvecklas efter att kaninen inskaffats (det tar lite tid innan antikroppar utvecklas).
Ett alternativ vore ju att planera för en kanin som ska bo ute samt att särkskilda "kaninkläder" användes vid kel av dig och din sambo (det blir en hel del tvättande). Rexkanin anses vara den allegivänligaste men ingen garanti för att allergisymtom kan uppkomma hos din sambo.
Min mamma är pälsallergiker, vi löser det genom att kaninerna bor ute. Det funkar mycket bra! Vi har lejonhuvad dvärgvädur, lejonhuvad korsning, sen tre lite korthårigare korsningar b.la hermelin/någon dvärgras :) Hehe, bra förklaring ;)

Jag är allergisk mot pälsen. Jag har 2 teddykaniner som jag måste vara försiktig med när jag borstar och hanterar. Normalpälsade kaniner tål jag INTE!!!! Jag nyser, kliar i ögonen och näsan täpper igen, känner av astma mm. Sen har jag en drös rex-pälsade kaniner och dem kan jag hantera hur mycket som helst då dom knappt inte fäller någon päls alls! Iaf gör inte mina det..
Men det är nog höet som är jobbigast för min allergi.. en kanin kan ju inte leva utan hör så det är bara att bita ihop..
Min mamma känner av våra lejonhuvade kaniner men inte rex kaninerna.
#1 Då kan fungera bättre med kastrerad kanin.
Har två rexar o min mamma mår hur bra som helst (Är tolv)
#12 Rätt och riktigt, det kan fungera bättre om man kastrerar om man är allergisk mot urinet.
Det beror som sagt, vilken sorts allergi. Min pappa tål tex vår cashmere vädurs hona bättre än de normalhårade. Tosca fäller inte som våra normalhårade utan det blir knutor i pälsen som man bortdrar bort. Han är allergisk mot kvalster.
Våra bor i ett kaninhus så han träffar ju aldrig de mer än när vi kör till tävlingar och ifall han klappar de i hagen. Mamma är smått allergisk men vi satt med våra dåvarande 2v bebisar i soffan utan problem. Men när de var 4-5v så klarade pappa inte av det längre.
Jag är inte allergiskt men när jag ska städa och man får damm från spånet i ansiktet så får man en nysattack.
Jag tycker att ni bör åka till olika uppfödare och se Vilken ras? ni klarar av att ha. Men sen kan det bli som så att ni bli allergiska mot rasen senare.
Jag var allergiskt mot katt innan men nu är jag inte det längre. Inte mot långhåriga iaf:)
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Jag är jätte allergisk mått kaniner men har gått väldigt bra med rasen Rex. Där i mot har jag känt av vissa gånger men inte varje dag och inte varje månad det går i perioder.
Men andra kaniner går ens inte när dom är ute spelar ingen roll om jag står långt bort känner av ändå.
Så blev rätt glad när jag väl hittade denna ras. :)
Har två stycken och dom har nu fått en kull ungar. :)
Jag har viss pälsdjursallergi, jag har 2 kaniner (dvärgvädur) och på dem kan jag i stort sett borra in näsan i pälsen utan att känna av någonting.
Vi hade nyligen en dvärgvädur/rex hona som fick hitta ett nytt hem för jag blev riktigt dålig (i allergin) bara av att hon bodde här.
Men är som tidigare nämnt i tråden, det är väldigt individuellt vad just du reagerar på. Vad jag tål, kanske inte du gör och vice versa.
Det finns inga allergivänliga raser, däremot kan det finnas en ras som är allergivänlig(are) för dig.