Få honom att springa.
Jag har en ungkanin, han är ungefär 6 månader. Jag har börjat att hoppträna honom lite, han hoppar typ 35 cm. Men hur får jag honom att springa fort? Han liksom går och stannar ofta. Det hjälper inte att putta på honom och han är inte tjock.
Han är en Dvärgvädur.
MVH Celina
Om han är lika godisgalen som min kan du ju testa att ge honom något gott (ett plus om det är nyttigt) varje gång han tagit sig igenom banan. Förhoppningsvis börjar har springa för att få tag på det goda snabbare. När han väl har lärt sig det kan du börja avvänja honom från det och hoppas att han fortsätter att springa ändå. :) edit: sen kan det ju finnas en anledning till att han inte springer, t.ex. att han inte tycker att det är roligt att hoppa.
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
#1 Ja, det brukar jag göra. Men det är ganska svårt för han fortsätter springa efter banan och jag tror för att det är att han vill hem. Banan är liksom på vägen in till hans bur. Jag har inget annat utrymme att träna honom :( Och då tror jag att han kör banan för att komma hem. Och han ska ju köra för att han vill.
MVH Celina
#2 Du kan ju alltid prova att vända banan så att han hoppar bort från buren, om det skulle funka kan du ju sela av honom och sätta in honom där direkt när han har hoppat banan EN gång så får han en belöning på det viset och förhoppningsvis lär sig att han tjänar på det… Har du tävlat med honom nån gång?
/Sofia
- Bradley Will Simpson
#4 jag förstår att det blir svårt. :/ Om du sätter in ett hinder på låg höjd i hans Hage kan han ju hoppa när han själv vill, så blir det lite mer "bara för att" (självklart ska du vara där och hålla koll under tiden). :)
/Sofia
- Bradley Will Simpson
Min hoppkanin jag hade för 15 år sen var rätt långsam. Tog tid på sig, det var inte att rusa runt inte. Men han älskade att hoppa, hoppade allt och rev i stort sett aldrig. :) Tränade ibland 45cm hinder med bara en ribba - det hoppade han.
Vi vann de flesta tävlingar vi ställde upp i (även om det mest var små klubbtävlingar) eller kom 2, 3a, just pga att han hoppade banan utan att riva, vilket de supersnabba kaninerna ofta gjorde när det blev lite mycket runt om :)
Jag har inga direkta tips? att ge dig, men det är möjligt att han gillar att hoppa även om han tar tid på sig. :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.