Släppa Lös?!
Jag vill så gärna att mina kaniner springer lös i huset men samtidigt vill jag hålla rent. Probleet är att de kommer att kissa bakom soffan, på mattan, under bordet… Hur gör ni med era kaniner?! Små bajs pluttarna är inget men kisset är ju svårt att rengöra. Luktar inte alls bra.. skulle vara glad om ni ger tips? på hur man släpper lös sina kaniner! och vill veta hur ni gör! ;) vi hörs xoxo
Never Give Up With Your Dreams
Väntar svar… :) skulle betyda mycket om ni svarade i mina inlägg :)
Never Give Up With Your Dreams
Jag brukar de första dagarna ge dem en liten yta genom att avgränsa med kompostgaller. Det kan ta lite tid innan de slutar kissa och bajsa överallt. Varje gång det kommer kiss på golvet tar jag såpa och tvättar så att lukten försvinner. plockar upp bajsploppar och lägger i kisslådan. Jag placerar även ut en kisslåda (kattlåda) där jag placerar lite kiss från dem, i buren och en i rummet. Tillsist kommer de förhoppningsvis förstå var de ska utföra sina behov, en rumsren kanin. Hoppas det löser sig för dig:)
I början ska man helst undvika att låta de vara på mattor och i soffor och säng för de kissar gärna där det är mjukt. Man kan också använda sig av utrycket nej vid saker de gör som man inte gillar, de brukar då koppla ordet nej som att de gör något som ogillas. "putta lite" på dem och säga nej vid hys brukar få de att förstå att de gör något som ogillas:)
När det är dags att ha dem lösa så täck för bakom soffa osv (en lång tunnel som de kan springa igenom är ju roligt, och kan slängas om de kissar i den) så att de inte kommer åt att pinka eller bita på fel ställen.
Sen toaträning :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#1 Man får inte putta inlägget samma dag, speciellt inte så tätt inpå.
Var dessutom mitt i natten = inte många inne kanske en vanlig vardag.🙂
Mina kaniners kiss luktar typ ingenting när de skuttar löst och råkar kissa på golvet.
Mina har tillgång även till sin bur, där de brukar göra behoven för det mesta 🙂
Du kan inte spärra av? Eller lägga något skydd på golvet på de ställen de brukar kissa på?
Ha en toalätt, med underlag i som de är vana vid och lägga lite pluttar där i, kanske de vänjer sig att gå där 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.