Brunst
Hur märker ni på era honor att de är brunstiga?
Med min förra hona var det väldigt uppenbart, hon la sig platt mot marken med rumpan i vädret. ;-P Hennes dotter är dock inte fullt lika villig att visa när hon brunstar. Hon visar inga tecken alls. Hon blir inte surare än vanligt, äter inte mer/mindre, lägger sig inte ned etc. Det enda jag inte provat att kolla är könet, vilket jag har hört ska bli rött och svullet vid brunst?
Finns det några andra tecken? Och det här med att framkalla brunst, tror ni att det funkar? Hur? Har hört om persilja, men finns det något mer?
Vill du att hon ska brunsta? :P
Mina märker jag inte på när de brunstar 😛 Jo Ibland på Smilla för hon morrar och är allmänt tjurig då, men inte var gång, är mest på våren och ibland sommartid.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hört att om man kliar en brunstig kaninhona ovanför svansen så lyfter svansen, men om de är sant vet jag inte
//Joanna
#1. Ja. Eller inte just nu, men eftersom att hon troligtvis ska paras i sommar så vore det ju bra att veta när hon är brunstig så man inte åker i onödan (lånar hane)… ;-)
Vissla - Springer runt i buren och skriker, och i hagen skvätter hon kiss överallt.
Sockerdricka - Bygger bo och så fort man rör henne så kuttrar hon.
Kajsa - Grinig
Coronne - Grinig, bygger bo, kuttrar när man stryker henne över ryggen och skvätter kiss.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Säg att du ska para på lördag.
På torsdagen ger du en halv kruka persilja, på fredagen resten. Och på lördag kommer hon vara brunstig. Slår inte fel.
Harhonor (min och flera andra) brukar sällan visa brunst, de brukar springa iväg från hanen och tramsa sig (trots att könet visar högbrunst). Ger hanen upp innan honan känner sig redo så blir de inget, en hares man måste vara målmedveten ;)
Men persilja helt klart! Även havre kan göra dem lite extra brunstiga (dock fettbildande så inte för stor mängd). Könet är mörkrött och svullet när honan är i brunst :)
#6 Låter super med persiljan! Vad händer om man ger dem mer än en halv kruka? Ont i magen/lös i magen, något annat?
Vet att jag gav Hedvig persilja innan jag skulle para henne. Men hon visade brunst väldigt tydligt. Dels boade hon varje gång, la sig som sagt ned, blev grinig, pep osv.. Hermione däremot… Ingenting. Har uppmärksammat att hon brunstat en gång, men de brunstar väl ungefär varje månad så resten av gångerna har jag inte märkt något alls..
hur ofta brunstar de?
Jag såg på djurakuten en gång och då sa veterinären att så fort man klappar kaninen ex på ryggen så får dom ägglossning eller vad hon nu sa har jag fel?🤔
#9 Kaniner fungerar så (liksom kattdjur och div. andra djur) att när de paras så släpper hanens sperma ifrån sig hormon som skickas till hjärnan och meddelar att nu är du parad och ska ha ägglossning, så att klappa honan på ryggen gör inte att hon får ägglossning.