Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3662 ggr
mamman69
0

kanintoalett

Hej,

Efter att ha läst lite grann på den här sidan har jag insett att jag har hanterat min kanin lite fel.

Jag har kaninen i en bur utomhus och har flyttat runt på buren ganska ofta eftersom den har en visst hörn i buren som den alltid bajsar på.

Nu har jag läst här att de inte gillar att flytta runt och att man skall ha en kanintoalett istället. Hur ser en sådan ut?

Sotis
0

En kanintoalett ser typ ut som en katt toa, fast lite mindre. annars kan du bara ta ett vanligt glasspaket.

mamman69
0

tack för svaret, fast jag fattar itne riktigt hur det skall funka så bra utomhus. Den kommer ju bli alldeles full med vatten om det regnar en dag, eller skall man sätta den inne i boet? Kommer då kaninen som är 9 år och aldrig haft en toalett fatta att den skall gå dit och bajsa?

Tina-A
0

Kaniner är renliga och gör sina behov gärna på 1 och samma ställe. Har du toan där så hamnar ju allt i toan och då är det lätt att städa.

Men att du inte har något tak på din bur låter inte så bra? Kommer det inte in katter och rävar då? Och vad gör du med kaninen när det regnar och snöar? :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ciss
0

#1: Glasspaket brukar vara för litet för kaniner, till och med hermeliner. Hade det till Engla när hon var bebis men har en betydligt större låda nu.

Du kan ta vilken plastlåda som helst. Om kaninen bajsar ute i ett hörn, så ställ lådan där. Du kan ju försöka fixa något slags regnskydd där.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Sotis
0

jag undrar detsamma? har du inget tak?

mamman69
0

Buren jag har är en trekantsbur där ena delen av buren är av trä som ett bo och resten är med galler. Men det finns ju inget tak över den delen som av galler, utan om den vill ha tak får den skutta in i den andra delen.

Men jag har aldrig hittat så mycket som en endaste liten plutt inne i boet när jag städar, utan den gör sina behov i ett hörn av den delen av buren som är av galler.

Förstod ni hur buren såg ut? Det är inte så lätt att beskriva med ord. Och borde det finnas tak även över den delen som är av galler?

callo
0

Bor han/hon där året om? Verkar inte så bra sätta tak på hela då det ju blir väldigt instängd om det är en trekantsbur. Möjligtvis kan du lägga nån sort persenning på de bortre hörnet där han brukar bajsa sen sätta toaletten där och lägga in några kluttar så komemr de inte bli några problem för han/hon att förstå.

[Niike]
0

Är kaninen i den buren jämt? På vintern också?

Kolla vilket ställe kaninen bajsar och placera lådar därefter. Lägg över t ex lite pressening så att det inte kommer något vatten i lådan.

Det behöver inte vara tak över gallret också, bara du ser till så att det finns tillräckligt med skydd mot nederbörd, vind och solsken. Är det helt öppet in till "bodelen", blåser det ju in där och det är inte bra.

mamman69
0

Nä, det är sommarburen till kaninen. Jag fick den på prov av en avlägsen släkting för ca 1 månad sen och han sa att om jag skulle behålla kaninen till hösten så skulle han komma med en vinterbur också. Den vet jag dock inte hur den ser ut.

Bodelen har bara en liten rundad öppning så jag tror inte att det blåser in så mycket där. Sen har jag en skiva som lutar mot en del av gallret på ena sidan som solskydd, men den skyddar ju knappast mot regn utan då måste ju kaninen gå in i boet.