Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 992 ggr
MariamB
0

hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Jag har en 4 månader gammal "kanin". När jag köpte henne sa dom att hon var halv Gotlands och halv vild kanin. Hon växer oerhört snabbt och jag kan tydligt se att hon har väldigt mycket hare i sig. Hon var oerhört försiktig av sig när hon var mindre men nu har det blivit bättre. Men hon har väldigt svårt att lita på folk. När hon är i sin Hage så är det nästan omöjligt att fånga henne men tillslut när man ger upp så kommer hon fram och luktar och låter man ta upp henne. Jag har börjat sätta mig hos henne i hagen och det funkade bra. Så för någon vecka sen när hon var ute i hagen och jag ska hämta in henne så får hon panik och börjar springa fram och tillbaka in i gallret på sidorna. Det var som om hon inte hade någon aning om vem jag var eller vad jag var för något. Hon smet sedan från hagen men blev fångade morgonen där på. Hon kan sitta hur lugnt som helst under min haka och mysa men så kan de också vara en kamp att få henne att slappna av. Det förvånar mig varje dag över hur oerhört snäll hon är hon har aldrig visat tecken på något sorts aggressivt beteende. Inte ens när jag har stoppat in min hand i en kanin håla hon hittade i hagen och knuffat ut henne. Jag behöver tips?,råd,övningar vad som helst för att försöka få bort det här vilda hare instinkterna hon har plus att hon ska få tillit för mig. Hon är väldigt stel och håller koll på allt. Väldigt vaksam om man kan säga så.

MariamB
0

Här är hon nyköpt

Fridaaaa
4

Kaniner och harar kan inte få ungar tillsammans.
I så fall är det hare av kaninras. (alltså inte äkta hare).

Bästa är nog att ta det lugnt, umgås mycket med kaninen, lugna rörelser, kanske ge godsaker om den är duktig och så.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MariamB
0

2 månader

MariamB
0

Idag 4 månader

borkadottir
1

Hej När jag läste slog det mig att det som hände för en vecka sedan inte beöverbha varit en reaktion på dig. Om det varit rovdjur eller någon katt i på buren under natten kan det mycket väl ha utlöst en sån reaktion. Jag har en hona och hon kan vara lite upp och ned i humöret. Vissa dagar vill hon vara med och andra inte. Om din kanin är 4 månader kan det också vara så att hon blivit könsmogen och det kan leda till övergångvis lite jobbiga beteenden (typ tonårsbeteende). Ha tålamod och fortsätt hålla på med henne. Jag tycker hon ser lugn och avslappnad. Det är alltid bra med rutiner för kaniner mat på samma tider, lek på samma tider. När de lärt sig sitt schema förväntar de sig att det som ska komma näst ska hända. Lycka till med din fina kanin.

Linda1977
1

Fortsätt att bara sitta hos henne och låt henne söka sig till dig. När hon ska tas mellan bur och Hage så ställ ner en transportbur som hon kan hoppa in i och bär henne i den fram och tillbaka, bättre än att hon ska bli stressad och fara runt och rent av skada sig. Hoppas det kommer bli bättre. //Linda

tlover
0

Som #5 säger behöver det inte vara du hon reagerade på. Mina gottisar märker av rovdjur på långt håll.

Tex kan man om dom reagerat konstigt på morgonen (stampat, sprungit in i bona osv) så kan man sen hitta rävspår 50+ meter från buren som stämmer in tidsmässigt på när dom blev rädd.

förutom att ha tålamod och ta det varsamt fram med henne som redan är tipsat kanske du ska kolla över hur skydden är? dvs bona osv. Kan hon komma dit lätt, snabbt osv kan dom bli tryggare (men man måste ju tillåta att dom reagerar på sånt som det är naturligt att reagera på tex rovdjur)

l'm back