Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1807 ggr
[Flingans]
2

Ny, Hö analyserna bra??

Skrev tidigare ett inlägg om Hö analyser. Men bestämde mig för att göra en ny med hopp om hjälp då höet ska inhandlas snarast. 

Dessa finns just nu:

A) http://www.blocket.se/vi/48850994.htm

Skulltorkat hö: 7.7 MJ/kg foder och 47 gram smältbart protein/kg foder. TS 86 %. 

Sedan finns denna är den bra:

B)Hö analyserat: Torrsubstans85,7% Råprotein107,4gramSmältbart råprotein74,1gram Omsättningsbar energi8,5MJ Smältbart RP /Omsättningsbar energi8,7g/MJ

Är de bra? 

Detta kom med nyss:

C) http://www.blocket.se/vi/50405125.htm

Skulltorkat hö:

TS: 90.0% 

Råprotein 99g/kg TS

smb.protein häst 55g/kg vara

Energie till häst 8.0MJ/kg vara

Hur ska en bra hö analys se ut?? Vad är bra för kaniner?? Tacksam för hjälp. Vilken ska jag välja tycker ni ??

AkaiTsuki
0

En TS på 86% Låter mycket bättre tycker jag

Och jag kan verkligen rekommendera skulltorkat hö! Det är fantastiskt, doftar underbart och är något som alla kaniner jag vet om har uppskattat 🙂 

Det jag hade var i och försig från ett år innan men det var fortfarande bra

Men jagkan ingenting om hur proteiner och energi osv ska vara

//Joanna

[Flingans]
0

#1 ja, jag hitta en till med TS:90%, är det bättre än TS:86%? 

Någon annan här som kan hjälpa mig angående de andra värdena? eller så:) Tacksam

AkaiTsuki
0

#2 Det kan jag inte svara på men om det är vanligt hö skulle jag då valt skulltorkat ändå eftersom det är smakrikt och uppskattas 🙂

//Joanna

[Flingans]
0

#2 båda är det:) så hmm

AkaiTsuki
0

#4 Köp en av varje och se vilket som uppskattas mest och om båda är lika uppskattade tar du den som blir billigast och är närmast :D

//Joanna

[Flingans]
0

#5 Tack ja vi får se:) 

Någon annan som vet något om analysen?

[Cocomo]
0

Poteinvärdet var bättre i den nedre. Tycker det låg liiite högt i den övre. Till kaniner brukar man vilja ha ett proteinvärde runt 100g/kg TS. Jag hade valt den nedre. :)

[Flingans]
0

#7 okej tack det gör valet lätt! Men den översta då? A?

Vad brukar man vilja TS är ?

[Cocomo]
0

#8 Runt 85% TS, så ts är bättre på det övre men proteinet är bättre på det nedre. Dock är ju proteinet lättare att väga upp om man t.ex. ger en pellets med lite lägre protein. :)

[Flingans]
0

#9 okej tack , vilken skulle du valt?? A eller c??

[Cocomo]
0

#10 Jag skulle nog valt C och kompleterat med en pellets med lite lägre protein, men jag hade nog velat se höet irl, Tycker det är så svårt att välja utifrån enbart analys, jag vill gärna se, känna och lukta på höet och sen avgöra om man tycker det är bra. 🙂 A tycker jag har alldeles för lågt protein så väljer hellre lite för högt TS än alldeles för lågt protein.

[Flingans]
0

#11 jag ger burgess excel med protein på 13% , funkar de?

[Cocomo]
0

#12 13% är inte så högt proteinvärde utan ganska lågt/normalt om man jämför med endel andra märken, det finns ju dom med mycket lägre och också dom med betydligt högre protein men jag tycker att det borde gå bra! Det är ju så individuellt på kaniner så du får hålla koll på hullet och se så dom är fina i kropparna! Glad

[Flingans]
0

#13 tack kör på c då men undrar lite varför vill man ha TS85?%? Och varför är protein viktigt i en viss mängd?

[Cocomo]
0

#14 Protein är ju viktigt för kroppens organ och för att kaninen ska kunna växa och föröka sig som en kanin ska! :) För lite protein gör så att kaninen kan få bristsjukdommar och kanske inte växer som den ska, protein är ju också viktigt för musklerna. För mycket protein däremot är inte bra för då kan man istället göra skada på organen och kaninen kan t.ex få leverskador av alldeles för mycket protein.

TS 85% är ungefär vad som är riktlinjen för ett bra hö till alla djur. För lågt TS gör att höet är väldigt blött och risken är stor att det möglar när man förvarar det. Ett för högt TS gör så att höet kan damma mycket och kan göra så att kaninerna dricker väldiga mängder med vatten och dammet från höet kan även innehålla mögelsporer vilket inte är bra för kaninerna eftersom dom kan bli sjuka av det. För att ett hö ska klara av att förvaras utan att mögla under en säsong så brukar man säga att torrsubstansen inte ska understiga 84%

Hoppas du förstår texten för jag är lite trött i kolan just nu och är det något du vill att jag ska förklara mer så är det bara att säga till! 🙂

[Flingans]
0

#15 tack så jätte mkt! Nu förstår jag allt mkt bättre!:) men 90% kanske inte är så bra då? Vill ha det bästa ju. Sen undrar jag om inte de fattas en råprotein analys på a då det finns två såna på c , eller ?

[Cocomo]
0

#16 Åh, vad bra! 🙂 njaa, jag tycker att 90% är lite för högt och risken finns att det är ganska dammigt.  🙂 Japp, det fattas en kolumn där och det är andelen Råprotein som inte står med. Det står ju två st på dom andra och den ena är ju andelen råprotein som finns per kg hö allt som allt. Den andra är den delen som kaninen faktiskt kan smälta och som kroppen tar upp av allt det proteinet som finns i höet. :) Det är råproteinet som man vill ska ligga runt 100g/kg TS och inte det smältbara råproteinet så man inte blandar ihop dom två! :) Man brukar räkna med att 50% av råproteinet i höet är smältbart råprotein som kaninen kan tillgodogöra sig och eftersom A har ett smältbart råprotein på 47 så kan man gissa/anta att råproteinet ligger där runt 97-100g/kg TS

[Flingans]
0

#17 ohh okej tack!:) men då är ju A bäst alternativ?

[Flingans]
0

Jag har nog nu bestämt mig för A och där ligger småbalarna på 10-12kg (30kr/st), tänkte köpa på mig 5 småbalar alltså ca50kg skulltorkat hö, 150kr. Men hur länge räcker det?? de går nog åt ca 2kg vecka ? (rengissning) Annars kan jag köpa på mig 10 småbalar så blir det ca100kg skulltorkat hö,300kr. 

http://www.blocket.se/vi/48850994.htm

Eller vad tycker ni här?? Hur mycket hö brukar ni köpa på er?

Värdena:

TS:86%

7.7MJ/kg 

47gram smältbart protein/kg.

Råprotein ca 94-100g/kg.

AkaiTsuki
0

5-6kg för mig räcker ca 3 månader för 1 kanin

//Joanna