Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 940 ggr
Splitter
0

"Bitig" kaninhona

Min kanin har börjat bita på kläderna och händerna/armarna när man har henne i famnen, samt har hon slitit av metalltuben på vattenflaskan. Hur ska jag få henne att sluta med det här?

Never look down on someone unless you're helping them up ~

Splitter
0

Kan också fråga hur jag ska få henne att sluta sprattla i famnen? Är det för att hon inte känner sig nå trygg?

majsblomman
0

De flesta kaniner tycker inte om att bli lyfta och fasthållna, så jag respekterar mina kaniner på deras villkor och struntrar i att lyfta dom mer än nödvändigt. Man får kela med dom på golvet eller försöka locka dom upp i knät utan tvång och fasthållning, mat brukar funka bra :)

Splitter
0

Men att hon biter och har sönder flaskan då? Ska jag inte göra något åt det? :)

shubbybunny
0

det kan bero på att hon vill vassa tänderna .. eller vad man nu kallar det ;) därför gnagar de allt det går att gnanga. ge henne en träbit elr tjock pinne så att hon gnagar på annat ;)

Never Give Up With Your Dreams

[neptunens]
2

Att de biter på flaskan kan vara för att hon tycker att vattnet kommer för sakta, byt till en automat eller en skål.
 Och aktivera henne mer så håller hon sig förhoppningsvis "på mattan" 🙂

[steffie00]
0

Min kanin Steffie hållde också på att sprattla, och kunde bitas ibland. Till slut blev det avlivning.. :(

Dom håller oftast på att bitas sådär när dom är hungriga. Ge henne mat och grenar, så har hon något att bita i. :)

Håll henne kvar i famnen när hon sprattlar, så hon lär sig att det inte hjälper, och när hon sitter lugnt i famnen, så kan du släppa ner henne. Håll på så ett tag, och se om det hjälper. :) 

Hoppas det hjälper! 🙂

majsblomman
0

Jag rekommenderar starkt att använda skål istället för vattenflaska, det är kaniners naturliga sätt att dricka på och de får ofta i sig för lite vatten med flaska, en skål är lättare att hålla ren också. Sedan är det mycket viktigt att ge kaninen färska grenar att gnaga på, rönn, sälg och naturligtvis fruktträdgrenar är minas favoriter, men man får prova sig fram.