Ett dilemma.
Hej. Jag har skrivit mycket här på senaste tiden och alltid fått hjälp med de jag frågat om.
Och nu har jag ett litet dilemma.
Som ni kanske vet så har jag tagit över eller tar hand om min kompis kanin eftersom hon tyckte synd om honom att han bara fick sitta i sin bur ute och inte få så mycket uppmärksamhet. Så då erbjöd jag henne att han kunde få bo hos mig och få mer uppmärksamhet.
När jag fick honom trodde jag att han hade mask och sa det till min kompis som direkt sa att hon kunde betala hälften om det skulle hända nåt eller så.
Nu har jag märkt att han har löss och gick idag och köpte lusmedel. Detta kommer kosta mig 300+ för allt och de sa jag till henne. Då får jag till svar att jag kan få 100kr av henne.
Detta tycker inte jag är schysst av henne att låna ut kaninen och sen låta mig betala för såna här saker. Tänk om det hade varit nåt värre och att han behövt åka till vet :/
Vad hade ni gjort i denna situation? Kan inte lämna tillbaka honom för hon kan inte ha han inne för hennes mamma är allergisk och det är för kallt för han att bli ute kanin nu :/
Har hon sagt att hon ska betala hälften så får hon också göra det. 50:- till är ingen jättesumma. Men tycker att du och din kompis bör sitta ned och prata igenom vems kaninen nu egentligen är och vem som också har ansvaret, för att undvika att detta händer igen..
för mig verkar de som att du tagit över hennes kanin så då tycker jag inte hon ska behöva betala något för den eftersom de då numera är din kanin.
har ni någon överenskommelse över tiden du ska ha kaninen? men oavsett så hade jag betalat för medicin helt ftersom den uppenbarligen behöver de och om hon inte är villig att betala hade jag nog tagit över den helt då de inte verkar som att hon vill ha något med den att göra.
#1 Precis, kaninen är hennes då hon har sagt att hon gärna vill ha tillbaka sen. När vet jag dock inte.
#2 Jag har han hemma hos mig men hon sa när jag hämta honom och fråga om vi inte kunde dela på honom och sen sa hon också att hon vill ha tillbaka honom sen.
Det beror väl lite på vad ni har gjort för "deal" innan kaninen kom till dig. Har ni pratat om vem som ska betala för vad om det skulle behövas medicin eller veterinärbesök t.ex.?
När jag har varit fodervärd åt kaniner så har jag sett det som en självklarhet att jag betalar allt för kaninen, inkl. veterinärkostnader. Men å andra sidan ser jag också det som en självklarhet att jag kan lämna tillbaka kaninen till ägaren om jag absolut inte skulle kunna ha den kvar. Kanske inte med en dags varsel dock, men möjligheten att lämna tillbaka kaninen ska alltid finnas. Och det samma gäller omvänt, dvs. om jag lånar ut en kanin på foder så får fodervärden stå för alla kostnader, men kan också återlämna kaninen.
Om det däremot gäller en kanin man bara har hand om typ en vecka på grund av att ägaren är på semester eller liknande skulle jag nog däremot inte räkna med att behöva stå för alla kostnader. Såvida kaninen inte behöver åka till veterinären på grund av något jag orsakat genom slarv eller oaktsamhet eller dyl., då skulle jag nog få stå för det.
Om ni inte har kommit överens om något innan kaninen flyttade till dig, så får du nog vara beredd på att stå för dom eventuella kostnader som kan uppstå också tyvärr i och med att du har tagit på dig att ta hand om kaninen. Men samtidigt tycker jag kompisen borde ta tillbaka sin kanin om du inte vill/har möjlighet att ha kvar den. Kan hon inte det så tycker jag att hon helt enkelt får sälja/ge bort den till dig eller någon annan, om hon nu ändå inte kan ha någon kanin.
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
Har ni sagt att ni ska betala hälften var så ska ni väl göra det också. Lite oschysst att ändra sig. Men generellt tycker jag att det är den som har kaninen som ska betala, dvs du. Om kaninen däremot hade löss redan när du fick hem den tycker jag att förra ägaren borde betala hela summan faktiskt.
Sätt er ner och prata genom vad som egentligen gäller. Kan vara bra att skriva ned också.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#4 Vi kom inte direkt överens om nåt innan direkt. Men hon har alltid sagt att hon kan betala hälften. Och kommer ju såklart att betala de som kommer upp så tänker inte låta han ha löss bara för att hon inte hjälper att betala.
Och hon har både skrivit och sagt att vi skulle betala hälften var och att hon vill ha tillbaka honom sen. (men när vet jag inte)
#5 Jag märkte för några dagar sedan att han hade det och det är samma djur som han hade i pälsen första dagen jag fick hem honom. Dock trodde jag bara de va nå kryp då han har varit ute kanin. Men det visade sig vara löss.
Så han lär ha haft det ett bra tag för hon håller knappt på med honom.