aggresiva kaninhonor
honor kan ju bli aggresiva om de bor ensamma efter det har blivit könsmogna. min kompis hade en hane och en hona, honan var då redan könsmogen när sen hanen rymde. nu vill vi ju att hon ska ha kvar samma tempament. måste man köpa en till kanin för att hon inte ska bli aggressiv eller räcker det med att man kastrerar henne?
hon är väldigt ledsen nu när hon precis blivit av med sin kompis och har börjat fälla nu, är det bara att låta det va eller ska vi göra något åt det?
Att de blir aggressiva av att vara själva är så vitt jag vet ett påhitt. Haft ett stort antal honor som bott själva men aldrig varit med om att de varit aggressiva😉
Aldrig haft honor som blivit aggresiva vid könsmognad pga ensamhet.
De blir inte aggresiva pga det eller pga att de är ensamma. Myt (som jag aldrig hört).
Däremot kan vissa honor bli tjuriga vid brunst men det är oavsett om de är ensamma eller ej.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
hört erfarna personer som sagt det och flera andra, som sagt INTE alla honor men en del. dessutom vet jag andra kompisar som haft kaninhonor som blivit aggresiva medan hanarna inte blivit det.
#3 Aggresivitet hör dock inte ihop med det dock. Alltså pga könsmognad och att de är ensamma, den kombon.
Däremot kan honor blir tjuriga vid brunst och vakta revir, men är en helt annan sak för mig än aggresivitet 🙂
Och finns de som säger att kaninerna varit aggresiva men i själva verket har de varit tjuriga eller liknande.
Skillnad på tjurighet och aggresivitet. Och aggresivitet är ju inget man vill avla vidare på heller, så skulle säga att det inte är en stor del av honorna som blir aggresiva. 🙂
Haft många honor genom åren, och ingen har varit aggresiv och vet fler som haft det som jag. Så beror nog på vem man frågar.
Tror inte ett skvatt på det. Att kaninen blir aggressiv kan bl.a bero på att föräldrarna varit aggressiva då det kan gå i arv. Det kan även bero på hur kaninen behandlats. Den kanske inte fått tillräckligt med uppmärksamhet och inte känner sig trygg med människor och den kan ha ont eller må dåligt.
Ifall din kompis anser att hans/hennes kanin saknar sin kompis så mycket att den mår dåligt av det så kanske han/hon ska överväga att köpa en kompis till henne. Jag tror inte att hon kommer bli aggressiv hur ni än gör, men se till att hon får mycket uppmärksamhet från er så att hon inte känner sig ensam och övergiven. Det är ju inte säkert att hon ens vill ha någon ny kompis. Ni får testa och se.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
#5de ville helst inte ha någon till kanin
vill gjärna ha svar på det med pälsen ochså.
så hon kommer antagligen behålla sitt temperament
#6 Går aldrig att garantera vid kastrering om kaninen behåller temperament/personlighet.
hur är det med hennes päls?