Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1914 ggr
[Alexandralanstrom]
1

ny kanin!!!!!

hejsan! jag har hämtat min mya bebis och molle är galen! han försöker para sig med den! vad ska jag göra? :/

fridaaocrazy
0

Det är antagligen för att visa dominans, att han bestämmer.

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

CorneliaAndersson
4

Är Molle också en kanin?

För det första..

Om du köpt en ny kanin, låt den vänja sig, ostört, vid sin nya bur.
(förutom när du ska ge den mat)
Om det är en hona, och Molle är en kaninhane så ska Molle kastreras, och låt de inte träffas förrän minst 1 månad efter kastreringen. Är den nya kaninen en hane, och Molle också en hane så ska de inte vara tillsammans.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

CorneliaAndersson
1

Lycka till! :)

/ Cornelia Andersson,

[Alexandralanstrom]
0

Men han gör ju så mot alla kaniner? Tillockmed min katt.. :p Molle är också en kanin ja ;) Molle och Sigge bor inte ens tillsammans. Molle bot i som gamla bur på baksidan av huset och Sigge på framsidan på altanen! :) Jag har dom inte tsm eftersom jag vet de att hanar kan döda varandra eller skada varandra! :/ Tack! :)

CorneliaAndersson
3

#4 Men, hur lyckas han då försöka para sig med den nya?:O

/ Cornelia Andersson,

bustjejen
2

# 4 Uppenbarligen måste du har haft dem tillsammans. Sluta med det så är problemet löst 😉

[Alexandralanstrom]
0

#4 när dom träffades, men då så höll jag i den lilla hanen ( sigge )sen så spratla han till och hoppade ner från min famn till molle och då försökte han para sig! :)

[Alexandralanstrom]
0

#6 men vill dom inte ha sällskap då?

Fridaaaa
0

#7 Men 2 hanar ska inte träffas (som jag tolkat det är den lille en hane med?). Ha dem åtskilda.

Om han håller på så ofta, alltså mot annat också, kanske han behöver kastreras (antar att han inte är det).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

HelenaBuhr
0

Om de är två hanar, som jag antog, så kan de inte leva tillsammans 😉

[Alexandralanstrom]
1

nej de vet jag med men mednade mest om dom ses genom gallret eller och dom får " hänga " någon dag ;)

HelenaBuhr
0

Jag har för mig att de kan skada varandra genom gallret också men vet inte om jag har fel ;)

Fridaaaa
2

#11 Kaniner "hänger" inte med varandra 😉
Har du dem med galler emellan kan han ju inte försöka para den lilla 🙂 Men om det stressar honom att den lilla är på andra sidan bör du inte ha det så heller. Vissa hanar tål inte att ha andra hanar bredvid sig nämligen.

em.nord
0

Kan tillägga att ja, kaniner når varandra genom galler och kan då skada varandra 😐

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

tesushie
0

#9 fast det där med att två hanar inte ska träffas stämmer ju inte riktigt  min amai har lekt och gosat tillsammans med en annan hane  vi hade här förut de var jättebra kompisar dock hade jag dem alltid under uppsikt de var dock båda två kastrerade . Dock så hände det en olycka en gång  men det var inte med hanarna utan honan hamnade i bråk med den andra hanen istället 🤔

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

Fridaaaa
2

#15 Det är extremt onödig chansning, så nej hanar ska igentligen inte träffas, inte 2 okastrerade speciellt. 
Visst, vissa kan bli kompisar, men inte så vanligt.
Och ingen av dessa är kastrerade = verkligen inte bra.

Finns alltid undantagsfall men inget man bör/ska rekommendera att låta hanar träffas igentligen.

[Alexandralanstrom]
0

Jaha! :o måste verkligen flytta sigges galler !!! Räcker 1dm mellan? 😳okej dp ska jag inte direkt låta dom träffa varandra! Molle blir bara glad av att Sigge är av andrasidam av gallret 😝

Fridaaaa
0

#17 Ja 1 dm emellan gallrena går bra.
(om du sitter vid ipad/surfplatta fungerar inte vissa symboler här, blir bara rutor) 🙂

tesushie
0

#16 jag ansåg då när jag gjorde det att risken att nåt skulle hända var minimal de var ju trots allt kopplade så jag skulle kunnat sära på dem direkt men å andra sidan så brukar vanliga människor inte kunna förstå sina kaniner så som jag förstår mina jag kan utan problem kommunicera (tala)med mina kaniner  jag vet bara genom att titta på dom vad det vill tänker eller tycker vilket tydligen ska bero på att såna som jag tänker visuellt precis som djuren eller nåt åt de hållet men det betyder inte att jag kan föra en konversation med ord och de svarar med ord som en del som säger sig kunna tala med djuren kan vilket jag i förövrigt inte tror på. Men rekommenderar precis som du att absolut inte låta två okastrerade hanar träffas och även om de är kastrerade så ska man vara övertygad om att man kan hantera dem i fall de börjar bråka och ha dem opplade så klart.

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

skuttis88
0

#17 Det räcker med en dm om det inte är sånt galler där de kan få ut nosarna igenom. Då kan de ända kanske räcka för att de ska bita varandra.

MVH Celina

[Alexandralanstrom]
0

#18 ja vad bra! Flyttade gallrens idag och det gick bättre! Molle var mycket lugnare för han inte såg sigge, men han bet mig! Jag börjar äna bli rädd för den kaninen :o haha ojdå får skriva sånhär då :) #19 men dem får inte träffas längre och nör jag är ute med kaninerna brukar min kompis vilja vara me sp kommer hon så är vi med dom :) #20 molle har sånt galler men han kommer ut med huvudet men Sigge har lite större än 4-kantsnät :) så dom nåt inte varandra, sen har Sigge 3 dubblade galler för han är så liten :')

Fridaaaa
1

#21 Om han kommer ut med huvudet i gallret är det inte bra galler för honom, risk att han fastnar.

Visar du kaninen att du är rädd kan det bli värre och värre istället.

[Alexandralanstrom]
0

Då får jag sättta sånt galler som Sigge har :) Men hur ska jag göra då? Han bet mig igår så jag blödde, jag försökte hålla kvar handen men " slog " han lire löst på nosen och så dprang han iväg :(

[Alexandralanstrom]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lilla molle! Vet inte om man ser bilden men

em.nord
0

#24 vet inte när du hämtat honom men kanske för tidigt att börja klappa? Tonåring? Har aldrig blivit biten så jag blöder. däremot så är mina lite tonåriga nu så dom buffar o naffsar. kanske det han gör? :)

emmans blogg

[Alexandralanstrom]
0

#25 jag hämtade honom någongång i juni. Få han hade hur fin personlighet somhelst!

em.nord
0

Då är han säkert bara tonåring =) Ska du kastrera honom?

emmans blogg

[Alexandralanstrom]
0

ja det ska jag! jah letar efter ett djursjukhus som kan kastrera honom! ( eller kastrerar djursjukhus?)🙂

em.nord
0

Ja det gör dom :) brukar vara kort väntetid. ringde själv idag å fick på måndag.

emmans blogg

Fridaaaa
0

#28 Ja det gör dem 🙂

[Alexandralanstrom]
0

Jag är lite orolig för Sigge för set ser ut som om att " pungkulorna och rumpan sitter ihop? Snälla snabba svar! Lägger ut bild få fort det går! Vet inte om de ska vara så men är orolig iafall!

[Alexandralanstrom]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ( håller bort kulorna så ni ska se )

[Alexandralanstrom]
0

Ingen dom vet nått?

[neptunens]
0

Jag ser inget som ser konstigt ut på den bilden🙂

[Alexandralanstrom]
0

Ska det sitta ihop?

Mannez
1

Jag ser inte ens pungkulorna :P

Hälsningar Amanda och kaninerna

[Alexandralanstrom]
0

Jag håller ju bort dom står de också ;)

Mannez
0

37# haha! Läste det nu! Men allt ser normalt ut :)

Hälsningar Amanda och kaninerna

[Alexandralanstrom]
0

#38 vad bra! Jag som var så orolig! :o

em.nord
0

Fråga veterinären när du kastrerar honom om du är orolig :)

emmans blogg