Blind kaninunge?
Hej, undrar hur det ser ut när en kanin är blind? Vi har plötsligt fått kull och när vi såg dem första gången så var de 3-5 veckor i alla fall vad vi tror. En av dem har en helt vit-blå öga och undrar bara om hon-han är blind? Vi ska ta den till veterinären och avliva den på samma gång vi ska kastrera pappan, men undrade bara om den är blind, för vill ju inte avliva den i onödan.
Kam du lägga upp en bild? Är det bara på ena ögat? Om det andra ögat är helt ok så kan jag tycka att avlivning är lite onödigt. Förutsatt att ungen inte har ont då.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Kaninungar kommer ur boet mer och mer när de har öppnat ögonen, ungefär när de är 2 veckor. Det är bra att rena boet vid 3 veckor (när ungar inte hela tiden är där inne), annars kan det leda till ökad risk för ögoninflammationer.
Det är svårt att säga… kan du lägga upp en bild? Oftast är det en obehandlad ögoninflammation som kan leda till vitaktiga beläggningar på ögat och även blindhet. Jag skulle fråga veterinären att bedöma/behandla. Det är många kaniner som lever ett bra liv trots att de bara kan se med ett öga. Det är upp till dig om du vill avliva unge, men om han/hon funkar bra i gruppen och växer bra, är det inte så sannolikt att kaninungen lider.
Blev lite suddig.
😉
Har haft en kaninunge med liknande problem.
Det är en slags hinna över själva ögat, fixas med en ögonsalva vetten skriver ut. Synen kommer antagligen vara borta/nedsatt på det utsatta ögat, men kaninen mår i övrigt bra.
Började hoppträna med den ungen vi fick som var blind & du skulle sett vad hon hoppade!😉
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#5 okej, tack, vi ska ta henne till veterinären och checka henne och så får vi besluta. Hoppas att vi inte måste avliva henne :(
#6 Nejdå, så illa ska det inte vara🙂
Idag när jag kom hem hade hon fast ögat, undrar bara om jag ska börja oroa mig mer?
#8 Har du inte tagit henne till veterinären än?
Vet inte vad du menar med fast ögat? Är båda ögonen likadana?
Jag skulle ta en kanin med sådana ögon till veterinären omedelbart.
Tvätta ögat FÖRSIKTIGT med koksaltlösning på en tops och försök få ut så mycket var(det e massa var bakom ögonlocken) som du kan, men va försiktig så du inte gör henne illa, det kommer inte göra ont för henne att få ut varet, men hon kan sprattla till.
Men se för guds skull till att få henne till veterinären imorgon bitti!
(X) LÄNKEN
HÄR, kolla klippet: http://www.youtube.com/watch?v=OZqfOi4Tpr0
Där förklarar dem översiktligt om vad sjukdommen är och vad som ska göras & varför du måste till veterinären innan det pågår för länge. Känsliga tittare varnas.
(klippet är på engelska)
Hej, 9# och 10# vi ska ta henne imorgon till veterinären. Det är bara en öga. Tack för era tips
Hej, nu är hon avlivad. Veterinären sa att det såg dåligt ut. Nu är hon begravad med de andra döda kaninerna.
#12 Vad tråkigt att det var så illa… RIP lilla nin 🌺
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
12% vad tråkigt :(
Godnatt lilla kaninungen 🌺
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se