Kastrera honkanin??
Min ena hona Lea är ca 2.5 år gammal, på ett ungefär är ålder , Hon är ifrån en djuraffär, kanske liiiiiiite tjock men INTE Mycket, Men nu när jag har börjat läsa lite om kastrering Och så så börjat jag fundera på att kastrera henne? Går de är hon Förgammal elr är de en bra ålder? Är de stor risk Att de inte vaknat upp efter narkosen, hon är min bästa vän och Vill inte utstätta henne för risker om de inte är "nödvändigt" har ju läst Att de är stor risk att "äldre" honor får cancer? Hur skulle ni ha gjort? Kastrera eller inte? Tacksam för svar :)
Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg
Hon är inte förgammal. Det är självklart en risk att kastrera, men många tycker att det är värt risken just för att undvika cancer. Går man till en kunnig veterinär så ska det inte vara några större konstigheter.
Kastrering är när man tar bort äggstockarna för att förebygga oönskade kulle, för att minska aggressivitet och dominans beteende .
Därtill tar veterinär samtidigt bort livmodern i förebyggande syfte pga att livmoderkancer risk är stor hos kaniner, tyvärr. Enligt literatur förekommer livmoderkancer hos 50-80% av kaniner äldre än 4 år, beroende på ras.
Kastrering kan man göra hos honor från 6månaders ålder. Åldersgräns finns inte. Operation och narkos innebär altid en liten risk. Det är att rekommendera att leta efter en veterinär som har erfarenhet med kanin kastreringar. Ställ upp en lite lista med frågor så att du sen kan avväga fö- och nackdelar och ta ett beslut.
Din kanin är inte för gammal, men övervikt kan vara en riskfaktor.
Jag hoppas att du blir hjälp med mitt svar. Lycka till!
Enligt mig är hon inte gammal om man jämför med min honkanin som kastrerades för en månad sen. Hon närmar sig 7 år nu, men veterinären kontrollerade att hon mådde bra och dylikt innan vi bestämde oss för att kastrera henne. Dock är ju övervikt en riskfaktor, som tidigare nämnt.
Jag rekommenderar att du gör en hälsokontroll på henne innan om du är orolig. Om veterinären är kaninkunnig så kan du ju diskutera beslutet med hen.
Vad brukar det kosta att kastrera en honkanin på ett ung.? ^^
#4 800-1200kr tror jag? Beror nog på var man kastrerar.
Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/
"The language of the heart can be understood by everyone"
#5 Tack så mycket!
#5 Kan kosta mer också. Ringde för ett tag sedan till Mälarens Smådjurskliik, där skulle de ha 1400.