Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 753 ggr
kanina90
1

klippa klor hur gör ni?

Hur gör ni när ni ska klippa klorna på eran kanin?

Klarar ni att göra det själv utan nån som hjälper till?

Vi måste alltid vara 2 st, en som håller kaninen och en som klipper. Då går det bra. Annars är det OMÖJLIGT. Kaninen är för viljestark, han toksprattar och kämpar för livet.

Men han är inte rädd eller skygg i övrigt. Han hoppar omkring runt fötterna lös inomhus och är jättetam. Men försöker jag klippa klorna själv så är han för stark. Sitter jag ner och lägger honom på rygg i knä så snor han sig blixtsnabbt om. Det är ju risk att göra honom illa om jag försöker klippa och han kämpar för att komma lös.

Är jag dålig som inte kan klippa klorna själv?

Kaninen111
0

Nej du är verkligen inte dålig för det. Våran kanin är precis som du beskriver att eran är. Vi måste alltid vara två stycken som klipper vår kanins klor. Nu har vår kanins klor blivit för långa. :/

Kaninen111
0

Sen är vi alltid två en håller kaninen och en klipper precis som du beskriver din kanin är.

Kaninen111
0

Nej det skulle stått att vi alltid är 2 personer

Kaninen111
0

Jag skrev ju det kom jag på men aja. Hoppas det löser sig med din kanin. Putt

ElviraNym
0

Min kanin sitter still i mitt knä när jag klipper klorna. Men om din kanin inte tycker om det så ta en klo och vänta lite. Du kan klicker träna honom att gilla kloklipparen. Ta det så försiktigt som möjligt och håll inte fast honom när han sprattlar för då har han väldigt dåliga minnen från det sedan. Min kanin ville inte sitta still i början men jag klicker tränade den och sedan sitter den still och får godis efter :) 

Mvh Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

Kaninen111
0

#5 jag vet jag är inte TS men jag undrar vad är klicker träna? Hur gör man?

ElviraNym
1

Det är en plast rektangel man kan tycka på så låter det "klick" och så får kaninen något gått. Ibörjan när man ska klickerträna så får men ge h*n något gott och klicka när h*n äter den så att den ser klickern som "När den klickar får jag något gott" Sedan när den förstår det kan man klicka efter varje klo man klipper :) Det brukar fungera då förstår kaninen lite hur klickern fungerar. "Jag får belöning när jag är duktig och ljudet betyder belöning" :) 

Mvh Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

Kaninen111
0

Tack måste köpa en sådan klicker. :)

ElviraNym
0

:)

Med vänliga hälsningar,
Elvira

Fridaaaa
0

Sätter kaninen på ett bord eller i famnen :) Testat att lägga en handduk försiktigt över kaninen? Gäller att vara envis och inte ge upp :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hanna12351
0

lägger den på rygg i knät fast med hennes huvud mot min mage, håller i tassen och håller ner henne med ena handen och med den andra  handen klipper jag. det går jättebra

ElviraNym
0

Det gör jag ibland också #11 

Kaninen spelar död då och ligger still

Mvh Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

sarakaka
1

1. Tar fram en stark lampa
2. Sätter mig på knä med en filt över benen
3. Lägger gottis på filten så att han sitter i knät och stannar där
4. Lägger sidorna på filten över honom och runt så att han är som i ett bo
5. Tar fram en tass i taget genom små öppningar i filten medan han äter
6. Klipper!

Tips:
Ibland är han lite motvillig och tar sig ut och skuttar iväg men han kommer alltid tillbaka för att äta och så kan jag fortsätta. Ett tips? är att bara ta en eller två tassar i taget ofta. Då kommer vanan in mer och det blir inte så långa "jobbiga" klippningar.

Tips:
Försök också att inte ge dem så mycket gottis och pellets på ett litet tag, om de brukar få det, så att de är ordentligt sugna på gottis när det är klippdags.

Tips:
Det kan även vara värt att prova att liksom boa in kaninen eller täcka över för då kan det kännas tryggare, som att de är i sitt bo och att inget rovdjur ser dem.

Du är absolut inte dålig! Alla kaniner är olika och vissa är nog betydligt svårare att klippa klorna på än andra. Han tycker nog helt enkelt inte om det! Du får jobba lite med honom och se om det går att få honom mer van vid det. Tålamod är nyckeln till framgång! Du får försöka bryta hans negativa syn på kloklippning och gå varsamt fram och försöka trixa lite med honom. Men det är lite som med små bebisar som gråter när de inte vill bada, det är inte roligt att göra sitt barn ledsen men det är för deras eget bästa! Du får tänka så, det är viktigt att han får sina klor klippta även om det inte är roligt för honom.

taxidriver142
1

Jag sätter mig i badkaret med kaninen i knät. Naturligtvis utan vatten. Då inser han att det inte är någon mening att försöka smita och klippningen går hur smidigt som helst. Först höger sida, sen vänder jag på honom och tar andra sidan. Jag håller honom med benen nedåt, alltså inte på rygg. Detta knep har fungerat bra med mina fyra senaste kaniner.

moomiis2
0

Jag har en stark lampa, och lägger kaninen i famnen och sedan så tar jag en tass i taget, men han är ganska van vid det. Min andra kanin som inte är lika van, han har jag också en stark lampa sedan lägger jag kaninen i famnen med lite godis och oftast så tar jag bara en eller två tassar på den gången. Så gör jag iallafall. Hoppas det löser sig, det gäller bara att vara envis. Det är ju för deras eget bästa. :)

Wezza
0

Jag har kaninen i knät (inte på rygg), tror inte ens att hon vet att ''rymma'' existerar 😛 

Dock så är det i princip omöjligt att klippa klorna på hunden när man är själv, eller två…

Medarbetare på Hundparkour.ifokus