Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 550 ggr
Ridtravartjej
0

Orolig :o

Min kanin har bott hos min syrra nu i 5 dar då jag varit borta. Nu när jag kom hem med honom så var han väldigt hängig. Sitter på samma plats och har suttit där i kanske 15-20 min snart. Jag gav honom morötter och pellets och solrosfrön men han äter inte. Lite hö har han iaf ätit. Och när vi var och hämta honom så när jag lyfte upp han från golvet så pep han till. Min syster har även sett små svarta djur krypa i hans päls. Dom kryper upp sen liksom dyker ner igen och nästan sätter sig fast i skinnet. Vet ni vad detta är? Och kan han ha mask då han var väldigt mager när jag tog över honom för ca 2 veckor sen och fått mycket mat men inte gått upp speciellt vad jag märkt. Han har heller inte bajsat på kanske 1 timme vad jag vet :/ eller kissat

RebeccaG
0

Ring veterinären imorgon bitti & rådfråga, ev. så kan du få en tid direkt och komma in till dem på en gång. Försök att ha lite CC hemma tills nästa gång kaninen slutar äta så du snabbt kan få igång magen på lillen igen.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Ridtravartjej
0

#1 vad är CC för något?

Mickis1994
0

#2 CC är Critical Care, finns att köpa hos flera veterinärer och gnagarboden.se .

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

RebeccaG
0

#2 Critical Care är en slags välling man ger kaniner som slutat äta, för att hålla igång magen. Man ger kaninen det i en doseringsspruta, det innehåller alla de fibrer & vitaminer som kaninen behöver. 

Jag försöker att alltid ha 2 påsar hemma, ifall en kanin slutar äta tvärt.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Ridtravartjej
0

#3 får kolla på de! Men hur ska jag göra nu? :o Han har varken kissat eller bajsat på mer än 1 1/2 timme nästan :/

Moalinn
0

När min kanin hade förstoppning gav jag honom saften från ananas i någon dag. Han blev bättre och började äta men fortfarande hård i magen och då körde jag i honom lite olja (kan inte säga exakt vilken tyvärr) och det löste sig rätt snabbt.

Om det är att rekommendera vet jag inte. 😊

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Ridtravartjej
1

Va och kolla till honom nu och då hoppade fram till mig när jag öppnade gallret och började sedan äta när jag visade att han hade mat. Sen såg jag att han hade bajsat oxå så :)

fsigge
1

#7 hu löste det sig med krypen då? tycker ni bode kolla upp det, kan vara farligt.

Frida

Ridtravartjej
0

#8 forsade med honom i morse och då hade jag en som satt under min haka. Tror det är fästingar. För dom är små och svarta och omöjliga att döda. Måste lägga dom på en tallrik eller nå och elda upp dom :/

[Mi-rand-a]
0

om de är fästningar och han har haft de i ca.5 dagar bör ni verkligen åka in till veterinärn, djur kan bli väldigt sjuka av fäsingsbett och speciellt om dom fått sitta kvar länge.

Ridtravartjej
0

Okej :/

ElviraNym
0

Jag tycker att du ska ringa veterinären det kan vara olika saker och man kan inte veta säkert. Men kanske loppor? Ring veternären.

Mvh Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira