Olika bottenströ?
Vi undrar vad ni som är erfarna med kaniner rekommenderar till bottentrö hos kaniner. Vi har två kaniner i en stor bur inomhus.
Skriv gärna upp för- och nackdelar på nedanstående, även när det gäller damm och kostnader:
kutterspån
halmpellets
spånpellets
cellulosapellets (Toa-Lätt)
torvströ
hampaströ
halm
hö
Jag skriver om de jag har.🙂
Spån: Fördelar, ljust och fräsch i buren, lätt att se vart det är smutsigt.
Nackdelar: Vissa sorter kan ha en ganska kraftig toft som inte är så trevlig.
Torv: Fördelar, Mjukt, svalt på sommaren och naturligt.
Nackdelar: Mörkt, lägger sig gärna som ett brunt damm på allt.
Halm: Mjukt för tassarna, värmande på vintern, ger även lite extra sysselsättning. Nackdelar, tycker inte att det funkar att ha ensamt då kisset bara rinner igenom och ingenting fångar upp det. Vissa sorter färgar tassarna gula.
Spån kan damma, precis som torv beroende på vilken sort man köper. Skulle dock aldrig ha torv inomhus pga det bruna dammet som blir överallt i hela huset. Spån skräpar också ner ganska rejält om man har det ensamt/inomhus.
Här kostar spån & torvbalar 70:- och en halmbal 20:-
I buren- trasmatta (lagd dubbel, tvättbar o återanvänds många gånger, skön att ligga o vara på)
I toan - hampaströ( dammfritt och suger super, luktfritt)
Torv är min (och kaninernas) absoluta favoritströ. Det suger åt sig bra av urinet och det blir ingen stark lukt. Kaninerna älskar att gräva i torven. Nackdelen med torv är att det kan damma ganska mycket, för att binda det lite blandar jag det med lite kutterspån. Men i toalådorna kör jag med rent torv. Och eftersom torven ska vara lite fuktig så fryser det på vintern, då brukat jag stå med en hammare och slår sönder det😛
Jag har använt torvspån inomhus och det gick bra (sopade dagligen runt buren), dock gäller det att man inte har någon grävmaskin för i sådana fall blir det väldigt mycket brunt damm runt om buren …
Kutterspån använder jag i transportburar för att slippa damm i bilen. Likaså innan honor ska få ungar ströar jag med rent spån, för att torvet vill sätta sig i nosen på bäbisarna (speciellt om mamman är duktig och gräver över ungarna). Nackdel med spån är att det luktar fränt (oavsett sort), både före och efter det har blivit nedkissat.
Halm är ett strö som också både jag och kaninerna gillar då det ger mycket sysselsättning åt kaninerna. Har dock inte fått tag på halm de senaste åren, så ovanpå torvspånet använder jag hö. Och det går bra det också.
Prismässigt är kutterspån billigare än torv. Det finns även torvmix som är färdigblandat torv med spån. Det kostar lika mycket som rent torv, så därför köper jag torv och spån och blandar själv.