Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 572 ggr
bubbelbubbel
0

kastrering ?

för och nackdelar med kastering ?

vi funderar på att kastrera eskimå, egentligen mest bara för att vi troligtvis inte kommer avla på honom, och om en olycka händer, så händer det snabbt. ;)

Keligast
0

Fördelar; Vissa hanar blir lugnare  och skvätter inte
om den nu gör det.

Nackdelar; Kan inte bli pappa xD

ikea
0

Jag har kastrerat min Harry och han är hur lugn och go som helst,fast det var han innan också. Vi kastrerade honom mest för att han skulle slippa bo ensam och nu bor han tillsammans med sin "fru" och deras två döttrar. Vissa hanar blir ju lite "juckiga" och jobbiga när dom blir könsmogna och det kan man ju lösa genom att kastrera dom. Kan nog vara lite jobbigt också för en hankanin att ha så mycket lust men inte få para sig med en hona. Så jag ser bara fördelar med att kastrera en hane om han inte ska gå i Avel.

Nackdelarna är väl att det alltid finns en risk att söva en kanin, men jag tror det ändå är en väldigt liten risk. Fast det är lättare att söva tex en katt än än känslig kanin.

bubbelbubbel
0

det är som med hundar då men andra ord.
och kaniner måste ju verkligen ha…luster :P

nä, han är ju lite skuttig och inte alls speciellt lugn, vilket också borde kunna bero på att han är så ung…

men när är det man måste kastrera dom ? är det innan en viss tid, eller bara närsom ? jag hörde typ 6 månader…?

tur att vi har ett riktigt bra veterinärhus här…

Keligast
0

#3 När dom är könsmogna :) Kommer tyvärr inte ihåg när
kaniner blir det.

Tina-A
0

Ser också bara fördelar med kastrering.

Vid 4 månader brukar det gå bra, eller 5, 6 om man vill vänta.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ikea
0

Jag kastrerade Harry när han var ca 11 månader och då hade han redan varit fräck nog att bli pappa till två kullar. Det gäller att ta för sig av livets goda innan det är försent. Men man kan kastrera dom så fort dom blir könsmogna och det är ju lite inviduellt, men mellan 4 och 6 månader ungefär. Det bästa är nog om du ringer till din djurklinik och hör när dom tycker det är lagom för det kan vara olika beroende på klinik.

KajsaM
0

Fördelar - Sluta skvätta, Kan lugna ned sig, Kan inte bli pappa.

Nackdelar - Man tar en viss chans när man kasterar.

Kastrera brukar man göra från 5 månader ålder och uppåt :)

bubbelbubbel
0

då lutar det nog åt kastrering, då kanske han blir lite lugnare också. vilket han verkligen inte är nu…

ikea
0

Fast att han är busig kanske ligger i hans personlighet så det kanske inte försvinner bara för att han blir kastrerad. Eller så lugnar han ner sig med åldern. Fast jag tycker det låter lite mysigt att han är vild och busig.

Frida-E
0

Jag kastrerade Nimo nu i vintras, han var då ca 3,5 år. Hade tänkt avla på honom men skaffade aldrig några honor och till slut orkade jag inte med honom, i perioder var han jättejobbig, han har aldrig skvättit men sprang runt mina ben precis hela tiden och var allmänt galen. Ibland kunde han samtidigt vara lite "gulligt" vild och ville vara med hela tiden så fort det hände något nytt. Sen han blev kastrerad har han ändrat beteende totalt. Nu är han nästan för lugn, skuttar runt lite för sig själv och bryr sig inte om så mycket saker som tidigare. Så, nu står man ut med honom (Glad…), men jag saknar ändå delar av "gamla" Nimo..

bubbelbubbel
0

ikea, ja det kan vara hans personlighet, han är nyfiken och mysig ibland, men sen kan han vara så himla sprattlig och rivas och vara jättejobbig, men han ser glad ut :)

vi funderade ytterligare lite, om vi skulle kastrera honom, är det då möjligt att köpa en kanin till, ex. en hona, och ha dom i samma bur ? så han slipper vara ensam…?

Tina-A
0

#11: japp.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ikea
0

Det funkar säker att sätta ihop honom med en hona, eller inte. Det bästa är att prova att sätta ihop dom på ett nytt ställe där ingen av dom måste försvara sitt revir, alltså inte i hans bur. Jag satte ihop fyra kaniner och det gick jättebra. Kan ju absolut vara värt att prova för dom trivs oftast bra med en kompis.

bubbelbubbel
0

men var ska jag sätta ihop dom då ? haha.
du menar att bara sätta ihop dom nån annanstans, och att hon sen flyttar in i hans hus ? :D
han skulle nog verkligen vela ha en kompis, och vi resonerade som så att det blir inte mycket mer jobb med en eller två kaniner.

ikea
0

Jag tror det blir jättesvårt att släppa in en hona i hans bur eftersom det är hans revir som han kommer att försvara. Kanske om du tvättar buren ordentligt och gör helt rent i den och ställer den där den inte brukar stå. Det bästa är om honan kan bo i en annan bur brevid hans i några dagar så dom får bekanta sig lite med varann innan ni sätter ihop dom. Sen kan ni väl prova korta stunder ute i tex vardagsrummet där dom har möjlighet att röra sig på en lite större yta. När ni tycker att det funkar kan dom ju självklart bo tillsammans i hans bur. Precis som du säger så är det ju inte mera jobb med två kaniner än en. Lycka till!

bubbelbubbel
0

aahh, det är ju problemet, tyvärr har jag ju inte lust att köpa ytterligare en bur för en tusenlapp för ett par dagar, men det borde ju gå å bygga en lite provosoriskt :D
det hade ju varit toppen att ha dom i samma bur, en dvärgkanin till får ju lätt plats där inne.
och han är ju nyfiken, vi hade två marsvin på besök, han gillade dom, men dom gillade inte han. :P

bubbelbubbel
0

jag funderade lite till.

är det bättre med hona och hane, än hane och hane ?

callo
0

Hane och hane kommer antagligen börja bråka, eller nästan säkert dme kommer. :P Ifall inte båda blir kastrerade? Fast d ehar ja ingen erfarenhet av så ska inte säga för mkt:P skulle nog påstå det blir mkt bättre med en hona då!

bubbelbubbel
0

ja det var det jag misstänkte också :D
sen är det ju bättre med en flickvän, det är ju gulligare så :D
åh, kan han inte bli könsmogen nuu. eller hur märker man det ?