Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1103 ggr
[Elwania]
0

Info om kaniner

Hej!

Jag ska snart skaffa kanin, så jag skulle bli superglad om ni kunde skriva lite allmän info om att ha kaniner här, typ bra fodersorter, olika 'regler' för hoppning etc och bara allmän fakta.

Detta är bara för att dubbelkolla så jag inte gör fel xD

+ Skulle hemskt gärna vilja veta när man som tidigast kan sälja en kaninunge, (är det vid 8 veckor?)

Tack :)

natha-mjau
1

Lagen säger att man får sälja en kanin vid 6 v  men man rekommenderar 8 veckor och det är dem flesta som säljer vid det.
Http://www.kaninmagazinet.se har nog svaret på alla dina frågor :) Där hittar du allt du behöver veta.

Fridaaaa
0

Rekommenderar med kaninmagazinet.se som #1 länkat till.

Ja från 8 veckor, jättekaniner från 10-12 veckors ålder.
Lagen säger från 6 veckor men inte att rekommendera så tidigt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Elwania]
0

@1 @2 Tack, hag kollar upp det ^^

[Flingans]
0

Köp bra foder med bra fiberhalt så som: Oxbow, burgess excel, selective eller Cuni complete, Det är bra foder. Några av dem är veterinär rekommenderade vilket bevisar att de håller hög standard. 

Köpt det som är bäst och blanda inte sämre foder med de bättre fodren bara för att det blir billigare. Utan köp ordentligt och hälsosammare foder:)

Linda1977
2

Bättre att lägga pengarna på ett BRA hö istället för dessa dyra kvalitétsfoder, som ändå är höbaserade. Det är min åsikt. Ger naturligtvis pellets själv, som har 14% fibrer men det kompenseras ju när kaninen äter sitt hö. //Linda

AkaiTsuki
0

Värt att tänka på att Burgess Excel är inte för de kaniner med känsliga magar för att det innehåller mint 🙂

//Joanna

[Flingans]
0

#6 Finns olika burgess excel dock fast har inte kollat innehållet på alla. #5 nja hö kan man köpa från bonde och hö är inte så värst dyrt heller. Som sagt ska man ha kanin ska man ge det som är bäst för dem och inte tänka på att höet kompenserar det dåliga fodret. Även om kaninen får bra hull och så så vet man ju aldrig hur hälsan påverkas där inuti. Visa pellets är i min åsikt dåligt och aldrig skulle jag ge det till någon kanin. Har man väl skaffat kanin ska man också ha råd med att ge den bra foder och inte bara veterinär kostnader som de flesta nämner. Bättre foder förebygger sjukdomar.

AkaiTsuki
0

#7 Vart i Sverige kan man köpa de olika versionerna? 

Jag vet bara vetzoo och de har den "vanliga"

//Joanna

Linda1977
1

#7 Min personliga åsikt är att det bästa för kaninen är ett bra hö, då är det inte ett måste att köpa de dyra fodersorterna, som redan innehåller hö. Just därför tycker jag att det är bättre att betala 2kr/kg för ett fint hö än att betala dyra pengar för ett onödigt kraftfoder. Jag tror att en kanin som äter minst 80% hö mår alldeles utmärkt inuti än en kanin som äter en alltför stor mängd kraftfoder. Farligt fett bildas runt de inre organen, så kaninen kan vara fet utan att det syns utanpå. Jag ger mina kaniner ett kvalitétshö som är analyserat, grovt, grönt och väldoftande från traktens "storbonde" som jag vet kompenserar upp fiberhalten i kraftfodret. Har även råd att ta mina djur till veterinär, vilket aldrig har behövts. Så jag anser mig inte vara en dålig djurägare bara för att jag väljer att ge ett "medelfoder" //Linda

[Flingans]
0

#8 Det vet jag inte tyvärr men det hittar man väl genom att googla runt lite :)

#9 Jag tycker man ska ge bästa hö kvalitet (analyserat) och sedan bästa Pellets som komplementering, det är en hälsosam utfodring. 

Sämre foder innehåller ofta konstgjorda ämnen eller annat dåligt samt inte så näringsrikt. Därför är det viktigt att välja bra foder. Kvittar om man utfodrar med jätte bra hö. Ska man ha kanin köper man det som är bäst inte det som är billigast. En kanin är ett relativt billigt husdjur att äga, så att välja sämre foder för någon hundralappar är fel tycker jag.