Kastrat - hane?
Jag vill skaffa mig en kastrat-hane till min flicka på 1 år. Men jag vet inte vart jag ska hitta detta..
Finns det speciella sidor där jag kan leta förutom blocket? -.-
I annat fall får jag kastrera själv hos veterinär, men då vet jag inte kostnader osv..
Hur skulle ni gjort? Min flicka verkar ensam :( Jag vill inte sätta ihop henne med mina marsvin då det kommer bli alldeles för komplicerat och inget bra alls.
Jag släpper ut henne nu nästan varje dag så att hon får springa fritt på övervåningen ett tag. Men när jag går i skolan så är hon ju i sin lilla inhägnad och tråkar :/
Kaniner och marsvin ska inte gå ihop då jag har för mig att kaniner bär på en bakterie som inte är bra för marsvin.
En kastrering kostar olika beroende på vilken veterinär man gör det hos. Allt från 400-1'500. Där jag kastrerade min pojke tog de 675kr. Skulle ju kunna fungera med annan hona beroende på hur dominant din hona är. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Rekommenderar inte att ha kanin och marsvin ihop. Bästa är att i så fall skaffa en kaninkompis, men det finns inga garantier för att det funkar att ha två kaniner tillsammans.
Finns ett fåtal som säljer kastrerade hanar (bl.a. här och blocket) men du får nog tyvärr räkna med att själv bekosta kastrering. Vad det kostar beror bl.a. på vart man bor, men mellan 500-1000 kr är rimligt.
Bor du i dalarna finns dessa:
Som andra sagt: Sätt inte ihop kaninen med marsvinen, för mycket risker och flera andra anledningar.
Jag gav 650 kr för kastrering av hane men beror såklart på vart man bor samt att det kräver ju en extrabur hos dig, före och efter kastrering (vilket ju i för sig är bra att ha ifall de inte skulle gå ihop).
Lycka till!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Såg tidigare idag en annons här om en kastrerad hane som söker nytt hem. Kanske kan vara något som passar :)
Kastanjegårdens Kaniner
näe, marsvin o kanin ska ej gå igenom ^^
Men ni säger att det kan hända att hane + hona inte funkar?
Hur ska jag göra då? låta henne vara ensam? :/
Jag bor i östergötland, kalmar län, /gamleby/västervik.
oj tack så mycket för länken!
Jag bor nog lite för långt bort från malmö :(
#6 Ja det beror kemin emellan dem och så. Men i regel brukar det fungera. Viktigt är såklart att introducera på neutral plats, ha stor yta till dem och så. Min kastrerade hane och honan han bor med har en utebur som är ca 180x120 tror jag den är, alltså lite över 2kvm, så kanske 2kvm boyta 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
okej tack för svaren!
Just nu har jag en liten inhägnad med en vanlig bur i, inhägnaden är ca. 2m x 3m ungefär :)
jag kan skicka bild snart 😃